Vegatopia Forum

Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Anna_Vermeulen

Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Gepost op: 09 juli 2009, 13:10:21 »
Hallo!

Wat doen jullie als je visite krijgt, mensen die je niet zo goed kent (collega's van je partner bijvoorbeeld) en geen zin hebt om weer te moeten uitleggen dat/waarom/hoe je vegetarisch bent? Ik had het hier laatst met een vriendin over en wij gebruiken allebei dezelfde methode.
Gewoon hele bekende spullen in huis halen. Zodat er geen vreemde ' exotische' gerechten op tafel staan waar mensen vragen bij gaan stellen.
Zo maak ik zelf vaak kaaskoekjes, heel makkelijk bladerdeeg in reepjes snijden en geraspte kaas erover en dan in de oven.
En voor op toastjes heeft johma ook best wel veel vegtarische salades, zoals komkommer en sellerie en voor zij die wel vis eten (zoals ik) is de keuze nog groter op www.johma.nl staan alle soorten die ze hebben.
Een ander trucje is ook de aandacht volledig naar een ander onderdeel van de maaltijd dan de ' vleesvervanger' toe te trekken. Tijdens het diner een heel rijkelijk gevulde salade maken, zodat daar de aandacht naartoe gaat.

Wat doen jullie?

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2009, 13:14:52 »
Ik vind het geen probleem om te vertellen dat ik vegetarisch eet. Ik heb dus ook geen trukendoos om te voorkomen dat het ter sprake komt.
Sowieso zorg ik bij mensen die ik niet ken voor niet al te exotische producten, want daar houdt niet iedereen van!

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2009, 13:28:18 »
Ik begrijp wel dat je dat vervelend vind om uit te leggen. Ik ben zelf nog niet zo lang vega en heb afgelopen half jaar misschien wel 100 keer moeten uitleggen waarom en waarom wel zuivel, of ik de diertjes zielig vind etc.. Ik werd er ook wel moe van.
Als mensen bij me eten heb ik het er niet over, men eet maar wat de pot schaft!! (volgens mij zou niemand durven te vragen waar het vlees is.... dat is toch niet netjes?)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2009, 13:35:12 »
Het gaat hier om mensen die bij jou over de vloer komen, toch? Dat zijn dan toch leuke mensen?
Het antwoord op de vraag 'wat doe je als je niet-vegatariërs over de vloer krijgt' lijkt mij dus logischerwijs hetzelfde als het antwoord op de vraag 'wat doe je als je vegetariërs over de vloer krijgt'.
This is between me and the vegetable!

Kieketok

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2009, 14:23:18 »
Ja, lijkt me ook! Gewoon een lekkere ovenschotel of risotto of zo maken en niemand die ook maar zal merken dat er geen vlees in zit! Het is niet zo alsof ze ineens iets heel raars te eten krijgen, het zijn allemaal ingredienten die ze kennen en zelf ook gebruiken over het algemeen (al dan niet in combinatie met vlees). 'Vleesvervangers' doe ik niet aan als er vleeseters mee-eten, dan denken ze juist dat je vlees moet vervangen.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2009, 21:36:07 »
(collega's van je partner bijvoorbeeld)

Ik geef mensen over het algemeen hetzelfde te eten als ik zelf lust.
En als mensen willen weten waarom ik vega eet, dan vertel ik dat ik het niet bepaald nodig vind dat en daarnaast behoorlijk onsympathiek als er voor mij wordt gedood. Dat is een uitermate korte uitleg en meestal voldoende.

Je partner vindt het geen probleem dat je vega eten maakt toch? Anders laat je hem / haar lekker zelf het eten verzorgen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2009, 10:05:10 »
De laatste paar keer heb ik niet gekookt maar besteld en dan mag iedereen die vlees wil, vlees eten van mij. Ik heb wel eens vleessalade in huis gehaald voor gasten, en dan geef ik het overschot mee zodat ik het niet weg hoef te gooien. Maar de mensen die bij mij op bezoek komen, vinden het niet erg om een keer vegetarisch te eten. Mijn afscheid van mijn vorige werkgever was in een vegetarisch restaurant en iedereen vond het heel lekker (alleen mijn ex-leidinggevende is vegetariër, kwam ik toen achter, de rest omnivoor).

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2009, 22:18:40 »
Mensen krijgen gewoon vegetarisch te eten van mij. Ze zullen het wel overleven.

Laatst ging ik met een omnivoor uit eten. Ik trakteerde, echter wel met de voorwaarde dat hij een vegetarisch menu zou kiezen.

Zou hij betalen, dan zou ik die voorwaarde niet stellen.
En inderdaad, hij zou van mij niet mogen verwachten, dat ik een vleesmenu zou kiezen, als hij trakteerde.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2009, 00:11:24 »
Bij ons thuis wordt gewoon vegetarisch gekookt en gegeten. Heel vanzelfsprekend. En dus ook als er gasten komen; en uiteraard doe ik dan extra mijn best om iets lekkers op tafel te zetten. Voor gasten die ik niet goed ken, kies ik vaak het standaardwerk (Italiaans en zo), voor vrienden en bekenden kook ik ook graag iets experimenteler. En als we een feestje geven, is het buffet (inclusief meegebracht spul) normaalgesproken volkomen vegetarisch. Tot nog toe heeft nog niemand het vlees gemist of zo; integendeel.

Uitzondering is als mijn ouders meerdere dagen langs komen. Dan haal ik voor mijn carnivore vader goede kwaliteit, biologische vleeswaren voor op brood. Mijn broertje vindt ondertussen een 'vegetarisch weekendje' eigenlijk wel heel interessant en lekker  :D.

Dus, Anna, ik denk dat je het thema 'vegetarisch' helemaal niet ter sprake hoeft te brengen. Zorg er gewoon voor dat je gevarieerde lekkere hapjes hebt, zelfgemaakt of zelfgekocht. Wedden dat het een poosje duurt voordat iemand merkt dat er geen vlees tussen zit? En als iemand er een opmerking over maakt, hoef je niet meteen uit te leggen waarom en hoe; een simpele bevestiging volstaat ('ja, inderdaad, de hapjes zijn allemaal vegetarisch / zonder vlees').

Ach, en als je geen vegetariër maar pescotariër bent, zie ik helemaal geen probleem.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2009, 09:41:42 »
toen ik nog samenwoonde met een carnivoor kocht ik juist als er visite kwam vl33s. Maar nu ga ik dat echt niet meer doen hoor!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2009, 10:20:23 »
Ik maak ook gewoon vegetarisch eten klaar..
Moet eerlijk zeggen dat ze bij mij ook niet echt moeilijk doen dat er geen vlees bij het eten zit..
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2009, 10:25:34 »
...

Dus, Anna, ik denk dat je het thema 'vegetarisch' helemaal niet ter sprake hoeft te brengen. Zorg er gewoon voor dat je gevarieerde lekkere hapjes hebt, zelfgemaakt of zelfgekocht. Wedden dat het een poosje duurt voordat iemand merkt dat er geen vlees tussen zit? En als iemand er een opmerking over maakt, hoef je niet meteen uit te leggen waarom en hoe; een simpele bevestiging volstaat ('ja, inderdaad, de hapjes zijn allemaal vegetarisch / zonder vlees').
..
Beetje lafjes, maar veel mensen eten toch tegenwoordig 2 keer per week vego voor bijvoorbeeld gezondheid? Dat kan je ook suggereren.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2009, 12:09:15 »
een collegaatje van me heeft wel eens toen ze geen zin had in de vega/niet vega discussie gezegd: Ja ik probeer altijd rekening te houden met allerlei achtergronden. Ik wil geen hindoe, moslim of wat dan ook voor het hoofd stoten door iets voor te schotelen dat ze niet mogen eten. Niemand die er moeilijk over doet  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2009, 13:44:41 »
Bij mij eten mensen gewoon wat ze voorgeschoteld krijgen (vega dus...)

musje

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2009, 23:18:22 »
Ook als de familie van mijn vriendje op bezoek komt, kook ik iets vegetarisch. Meestal een buffetachtig iets, met veel salades, lekker brood, vega-saucijzenbroodjes (en dan pas achteraf vertellen dat het vega is, nadat iedereen er erg enthousiast over was  ;) hoewel ze natuurlijk best hadden kunnen weten dat het vega was), en ik krijg nooit klachten of vervelende opmerkingen. Durven ze misschien niet. Als je maar creatief genoeg bent, en er iets bij zet wat ze niet kennen (zelfs de Turkse witte kaas en het Turkse brood kenden ze niet, dus dat is best makkelijk) raken ze onder de indruk!

Jippia

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2009, 11:16:02 »
Het ligt er een beetje aan wie het zijn. Onze vrienden die in Brussel wonen hebben twee kinderen die allebei niets lusten. Dat vinden die vrienden zelf o0ok jammer, want vooral de moeder mag graag experimenteren. Ik maak vaak pasta met heel veel groenten, tofugehakt en tomatensaus. Gaat er altijd wel in. Zijn het mensen die wat meer gewend zijn, dan wil ik nog weleens het experiment aangaan. Ik gebruik meestal geen olijven en maak het ook niet te pittig, want dat lust niet iedereen. Een curry met rijst of mie vinden de meesten wel lekker. Ik maak vaak éénpansgerechten, want dat is makkelijk opscheppen en niemand klaagt over de kleine blokjes tofu of tempeh. Of ik koop Provamel of Alpro burgers/filets, Viana of Taifun worstjes, etc. Mijn schoonouders komen ieder jaar zo rond de kerst bij ons eten en mijn schoonmoeder heeft het soms nog jaren over een bepaalde soep of salade. En het is allemaal veganistisch. Op verjaardagen maak ik reepjes paprika en komkommer met vegadipsausjes, toastjes met Tofutti creamcheese en cake of 'boter'koek. Ik maak nooit vlees klaar. Ik geef bij pastagerechten wel gewone kaas naast de Redwood kaas, maar dat is het dan wel.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2009, 14:49:03 »
Je maakt toch gewoon wat je lekker vindt en wat je denkt dat degene die komt eten ook lekker vindt? Als je lekker kookt zal geen enkel welopgevoed mens zeuren dat hij/zij iets mist. Je bent toch aan niemand verantwoording schuldig over jouw leefwijze, of mis ik nu iets?

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2009, 00:07:29 »
Er is genoeg vegetarisch te maken wat de meeste mensen wel kunnen eten. En zeker als je bijv. iets uit een andere keuken maakt, kun je vlees makkelijk weglaten. Indiaas is wel vaker vegetarisch en als je kiest voor een keuken waarin het gebruik van tofu of tempeh normaal is, dan valt het misschien ook wat minder op.

Kan me voorstellen dat het lastiger wordt bij veganisme. Er zijn best wel wat dingen waarbij je aan de smaak moet wennen - bijv. het gebruik van margarine of sojamargarine ipv roomboter, dat proef je heel goed. En het kan natuurlijk ook makkelijk dat mensen soja vies vinden - er zijn veel mensen die daar even aan moeten wennen. Maar zelfs dan nog zou ik denken, die mensen zijn bij je te gast en zolang je een beetje je best doet om lekker te koken en verschillende dingen aan te bieden, mogen mensen niet klagen. In het ergste geval eten ze een avond niet lekker. Maar dat kan ook gebeuren als er wel vlees op het menu staat....

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2009, 17:25:40 »
Ik zet iedereen iets vegetarisch voor. Bij 'nieuwe' mensen wil ik nog wel eens vertellen dat ik vega kook en mochten ze dat niet prettig vinden of iets enorm missen, er staat een friture hier op de hoek  ;)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline V

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #19 Gepost op: 06 oktober 2009, 11:56:17 »
Ik heb een aantal mensen in m'n omgeving waarmee ik het nogal goed kan vinden, maar die absoluut pro-vlees zijn. Als ik bij deze mensen ben schuif ik dan ook m'n stukje varken aan de kant of mik het op het bord van vriendlief, maar ze kiezen ervoor om niet bij mij te gaan eten. Ach, het aanbod staat, en 't scheelt mij weer kosten.