Help! Ik ervaar echt een dilemma. Ik heb deze hele draad gelezen, maar toch... Ik weet wel wat ik eigenlijk zelf wil doen, maar weet ook dat dat niet in goede aarde gaat vallen of anderzijds lastig kan gaan worden. Meestal trek ik me daar niets van aan, maar nu blijf ik al meerdere weken twijfelen. Misschien kunnen jullie me overtuigen met goede argumenten (voor dan wel tegen), of tips, ideeen, eigen ervaringen. Ik denk nu al twee weken bijmezelf, Tem, stel je niet aan. je moet doen wat jou beter lijkt. En toch blijft het knagen en kom ik er op de een of andere manier niet uit.
Het 'dilemma' (dat maak ik er althans van
) is het volgende. Eind van deze maand ben ik jarig. Dit keer komen mijn vrienden en familie op aparte dagen. 8 familieleden die belangrijk voor mij zijn zullen dan mee eten.
Dit specifieke deel van de familie is echt heel erg moeilijk met eten. De afgelopen 3 verjaardagen heb ik 2 dagen staan koken en enorm mijn best gedaan om ook voor hun iets lekkers neer te zetten als ook voor de andere gasten. Tevergeefs. En dan had ik dus echt 6 verschillende schalen/schotels staan. Ze kijken naar de schalen en zien niks waar vlees in zit, of zien iets met rare cous cous of pasta met enge gedroogde tomaten en willen het dan bij voorbaat al niet. Één nichtje had nog wel van een van de salades geproefd, maar lustte het niet, m'n aangetrouwde neef vond de soep (die een fale safe was) "heeeeerlijk! Wat voor recept is dit? Mag ik nog een derde kom, Temari?" Err... Dat was dus zo'n zak champignonnensoep van het AH-huismerk. >_<'
De laatste keer had mijn moeder een pasta-salade gemaakt met specifiek dit gezin in haar hoofd. Ik hoopte dat zij wel zou slagen waar ik al twee keer faalde. Dat deed ze! Ze had een salade gemaakt van pasta, brie en paprika en een fles tomatenketchup ernaast gezet
. Ze wilde eigenlijk iets met vlees maken, maar dat mocht toen niet van mij.
Het is traditie dat we met dit soort dagen met elkaar eten en ik vind het ook altijd heel gezellig. Koken voor hen is echter nagenoeg onmogelijk! Wel weet ik nog van één hartige taart met
courgette die ze lusten, dit had ik voor een andere gelegenheid geprobeerd.
Mijn moeder vindt nu dat ik iets van vlees moet neerzetten, desnoods wil zij wel een 'meat loaf' maken, zei ze, want dat lusten ze bijvoorbeeld wel. Zij vindt het enorm ongastvrij (om niet te zeggen onaardig) van mij dat ik geen vlees in huis wil halen voor hen als ik weet dat dat is wat ze lusten. Ik vind vlees eten om de bekende redenen heel vervelend. En om nu mijn verjaardag te gaan vieren door een koe te mishandelen en te vermoorden, of door een varken bruut af te slachten, de zee leeg te roven en vissen te laten stikken en de planeet te vernietigen, dat vind ik eigenlijk gewoon heel beroerd en ook helemaal niet in een feestje thuishoren.
Deze mensen komen eten en ik wil niet ongastvrij en asociaal zijn. Ik wil ook iets behoorlijks neerzetten wat ze lusten. Nu weet ik dus niet waar ik goed aan doe.
Wat is jullie mening hierover?
Hoe pakken jullie dit soort situaties aan?
Eigen ervaringen?
Tips over hoe ik dit aan zou kunnen pakken?
Recepten van oersimpele (Hollandse) gerechten zonder 'enge' dingen?
Ik hoor graag van jullie!
O ja, 'ze' lusten geen tomaat, champignons (andere paddenstoelen weet ik niet) of bittere groenten.