Ik ben zelf geen vegetarier (meer part-time of hoe je het wil noemen, maar dat doet niet ter zake)...
Als ik mensen op bezoek krijg (vegetarier of niet) dat maakt verder niet uit. Ik maak vaak zelf meestal lekkere vegetarische hapjes en salades voor op toast. Die zijn dan gegarandeerd vegetarisch. Verder zijn de kant-en-klare salades van Johma ook erg lekker. Dat kan makkelijk zijn als je het gesprek tijdens je visite niet rondom het vegetarisme wil concentreren. Ik kan me wel voorstellen dat als je echt principieel vegetarier of veganist bent, je geen producten met dood dier wil kopen en serveren. Dat lijkt me voor iedereen een eigen keuze.
Toch lijkt het me wel zo gast-vrij om rekening te houden met gasten. Als ik weet dat er vegetariers of veganisten op bezoek komen dan zorg ik dat een groot deel, zo niet bijna alles, ook aangepast is, zodat iedereen het kan eten. Maar ik haal dan voor zowel vleeseters als niet-vleeseters iets in huis. Dat is voor mij de gastvrijheid zonder iemand iets op te dringen. In ieder geval om een keuze te laten, zonder nadruk te leggen op vega.
Mijn hapjes zijn wel altijd vega, rauwe groente (komkommer, kerstomaatjes, paprika, bloemkool, radijsjes evt met dip), verder vega salades en soms een johma salade met kip of vis (niet vega), wat kaasjes (veelal zonder dierlijk stremsel), chips en eventueel iets van filet americain (niet vega). Het is een keuze, maar als het gaat om het vermijden van het vegetarisme gesprek, dan zou ik een combi doen. Dat is voor iedereen een afweging.
Het jammere is dat als ik vegetariers op bezoek krijg dat ze zelf (bijna) niets eten en de hele avond op een stukje stokbrood kauwen, terwijl er zoveel ander lekkers zonder dood dier op tafel staat. Misschien iets voor de vega's om te beantwoorden? Wat als je bij iemand anders op bezoek bent? *oeps* dat is vast een ander draadje....