Ik snoei lavendel 2x. Na de bloei neem ik de aren weg, met nog een stukje "groen". Gezien de temperatuur kun je dat alsnog doen. In het voorjaar, maar niet als er nog strenge nachtvorst inzit, dan doe ik ze flink kort. Een verwaarloosde lavendel, krijg je nooit meer in compacte vorm, want je mag never, nooit onder het leven gaan knippen. Dan sterft lavendel een zekere dood. In het late voorjaar ga je van die kleine toefjes zien, knip je daarboven dan zit je goed. Je moet ook weer niet te kinderachtig doen, maar dus altijd boven het leven. Staat lavendel eenmaal op kale houten stelten, dan kun deze dus niet meer drastisch snoeien. Ziet het er niet meer uit, dan kun je nieuwe zetten, ze groeien snel. Lavendel geldt als een kortlevende dwergstruik.
Je hebt ook soorten die je niet hoeft te snoeien, alleen de aren wegknippen. Ik heb Lavandula angustifolia 'Granny's Bouquet', je hebt ook Lavandula ang. 'Brabant'. Wil je een lavendel die enorm in trek is bij vlinders dan kies je de minder winterharde Lavandula stoechas (kan niet tegen vorst als kluit nat is), die met de "oortjes". Maar ervaring leert mij dat de witte, naar roze verbloeiende lavendel Lavandula ang. 'Edelweiss' enorm in trek is.
Dat is trouwens wel wonderlijk, want meestal doet paars, blauw, rood en roze het beter bij vlinders dan wit.