Vegatopia Forum

Tuin- en natuurwaarnemingen

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tuin- en natuurwaarnemingen
« Reactie #60 Gepost op: 14 november 2009, 00:10:25 »
Anders red ik dat maandje niet?

Aiko

« Reactie #61 Gepost op: 14 november 2009, 00:11:50 »
Hmmm... Je hebt gratis treinreizen?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #62 Gepost op: 14 november 2009, 00:12:41 »
Ehhhh... ja.
?

Arthur

« Reactie #63 Gepost op: 18 november 2009, 00:33:33 »
De gele vlinderstruik voor staat volop in bloei en het wemelt er van de vlinders: dagpauwoog, bruin zandoogje, distelvlinder, atalanta en gehakkelde aurelia hebben het er maar druk mee. Achter op een van de paarse vlinderstruiken zag ik ook nog de kleine vos. Vlinders zijn zo mooi! (maar de rupsen van het koolwitje op m'n boerenkool niet  :()

Wow... Wij genieten daar ook zó van! Nu zijn we een jaar geleden verhuisd en hier op het erf enkel nog Kleine Vos mogen aanschouwen. De Buddleja Globosa kende ik niet! Prachtige struik, die gaat er zeker in volgend jaar!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #64 Gepost op: 18 november 2009, 08:19:19 »
Hmmm... Je hebt gratis treinreizen?

soms vermoed ik toch dat jij zeeuws bloed hebt aiko  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #65 Gepost op: 18 november 2009, 11:55:10 »
De B. globosa is wintergroen. De bolletjes zijn niet heel groot, dat je het weet. Ze geuren heerlijk. Zelfs op de labels van de kweker hing op het tuincentrum verkeerde info over de snoei. Dat doe je matig, NA DE BLOEI(juni-julli), neem je wat uitgebloeide dikke takken voor een deelt weg met behoud van de vorm, die van nature vrij rond is en meer massief als van de meeste B. davidii-rassen.
Kortwiek je ze in maart als B. davidii, dan duurt het lang voor het weer een grote struik is en je hebt dat jaar geen bloemen.
Heb jij het Monique, over de B. weyeriana(zoiets)? Dat is geloof ik een hybride van B. davidii met B. globosa en deze kun je snoeien als B. davidii.
de tuin: dat ben ik

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #66 Gepost op: 18 november 2009, 12:05:36 »
ohwww vergeet helemaal: vanmorgen toen ik naar de bushalte liep zat er een spitsmuisje me aan te kijken op de stoep
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Arthur

« Reactie #67 Gepost op: 18 november 2009, 13:46:38 »
De B. globosa is wintergroen. De bolletjes zijn niet heel groot, dat je het weet. Ze geuren heerlijk. Zelfs op de labels van de kweker hing op het tuincentrum verkeerde info over de snoei. Dat doe je matig, NA DE BLOEI(juni-julli), neem je wat uitgebloeide dikke takken voor een deelt weg met behoud van de vorm, die van nature vrij rond is en meer massief als van de meeste B. davidii-rassen.
Kortwiek je ze in maart als B. davidii, dan duurt het lang voor het weer een grote struik is en je hebt dat jaar geen bloemen.
Heb jij het Monique, over de B. weyeriana(zoiets)? Dat is geloof ik een hybride van B. davidii met B. globosa en deze kun je snoeien als B. davidii.

Bedankt zeg, ga komend voorjaar toch bij de kweker langs. Goede info, heb het als notitie opgeschreven achterin het tuinboek!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #68 Gepost op: 18 november 2009, 14:09:14 »

Ik heb inderdaad denk ik niet de globosa want die heeft zo te zien echt ronde bolletjes. Ik heb deze volgens mij. En die ruikt heerlijk en trekt heul veul vlinders aan. Als ik zoek op foto's op internet worden ze ofwel veel door elkaar gehaald, of het verschil is toch niet zo duidelijk te zien. Ik zoek hem nog eens op in mijn bloeiende heesters boek.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2009, 14:23:23 door Monique »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #69 Gepost op: 18 november 2009, 21:05:41 »
Owh, maar ik vind de bolletjes juist het leukst (voor de afwisseling), maar wil ook dat hij heul veel vlinders aantrekt.
Alhoewel, met 5 buddlejas in de tuin (vier plus deze) én brandnetels en ander lekkers zou dat al toch goed moeten komen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #70 Gepost op: 19 november 2009, 21:00:51 »
Je kunt je tuin volzetten met vlinder- en waardplanten. En dan heb je een mooie tuin, want vlinders hebben smaak.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #71 Gepost op: 19 november 2009, 21:07:12 »
Daarom zijn brandnetels bij mij ook gewoon welkom. Ben er pas dit jaar achter gekomen dat dat nog een hele mooie plant is ook, had een heel hoekje vol. En heb er flink van genoten.
Het was ook een vrolijk komen en gaan van bijen, hommels en andere gevleugelde zoembeestjes.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #72 Gepost op: 19 november 2009, 21:12:05 »
Hoe zit dat trouwens met lavendel, wanneer had ik dat moeten snoeien, of kan dat in het voorjaar nog? Heb vorig jaar een aantal plantjes uitgegraven en heel diep terug in de grond gestopt omdat ze jaren lang verwaarloosd waren.
Ik ben trouwens een hele luie tuinder (en verdedig mezelf steevast dat een nette tuin niet goed voor de diertjes is) dus echt mooi is het helaas niet.
Wel problematisch trouwens, in al die vogel/ vlinder boeken staat dat je je tuinniet winterklaar moet maken, want dat is slecht en tot laat in het voorjaar niet te veel schuiven met troep enzo, maar zo blijft het dus een zooitje.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #73 Gepost op: 19 november 2009, 21:16:53 »
Ik snoei lavendel 2x. Na de bloei neem ik de aren weg, met nog een stukje "groen". Gezien de temperatuur kun je dat alsnog doen. In het voorjaar, maar niet als er nog strenge nachtvorst inzit, dan doe ik ze flink kort. Een verwaarloosde lavendel, krijg je nooit meer in compacte vorm, want je mag never, nooit onder het leven gaan knippen. Dan sterft lavendel een zekere dood. In het late voorjaar ga je van die kleine toefjes zien, knip je daarboven dan zit je goed. Je moet ook weer niet te kinderachtig doen, maar dus altijd boven het leven. Staat lavendel eenmaal op kale houten stelten, dan kun deze dus niet meer drastisch snoeien. Ziet het er niet meer uit, dan kun je nieuwe zetten, ze groeien snel. Lavendel geldt als een kortlevende dwergstruik.
Je hebt ook soorten die je niet hoeft te snoeien, alleen de aren wegknippen. Ik heb Lavandula angustifolia 'Granny's Bouquet', je hebt ook Lavandula ang. 'Brabant'. Wil je een lavendel die enorm in trek is bij vlinders dan kies je de minder winterharde Lavandula stoechas (kan niet tegen vorst als kluit nat is), die met de "oortjes". Maar ervaring leert mij dat de witte, naar roze verbloeiende lavendel Lavandula ang. 'Edelweiss' enorm in trek is.
Dat is trouwens wel wonderlijk, want meestal doet paars, blauw, rood en roze het beter bij vlinders dan wit.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2009, 21:19:45 door Lovelocker »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #74 Gepost op: 19 november 2009, 21:32:40 »
Ik denk dat ze er in het voorjaar maar uitgaan dan. ze zijn iets opgeknapt afgelopen zomer, maar het bleef een triest zooitje. Ben wel benieuwd naar die witte Lavandula ang. 'Edelweiss' , Kan ook best mooi staan want er staat nu paarse lavendel om een paarse buddleija davidii en van dat roze herfst bloeiende spul, soort vet plant, kom hoe heet ie nou ook alweer? Denk dat witte lavendel ipv paars daar best mooi kan zijn.
Is die edelweiss gewoon in de intratuin te koop?
(Moet dit echt ergens gaan opschrijven, in het voorjaar denk ik , o ja hoe zat het ook alweer?)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #75 Gepost op: 20 november 2009, 19:03:09 »
Je kan zo'n struik zeker niet redden door bijvoorbeeld 4 jaar lang een kwart eruit te knippen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #76 Gepost op: 28 november 2009, 11:04:34 »
Gisteren speelden twee vossen in het aangrenzende weiland. Ik zie daar wel vaker een vos lopen, maar niet eerder zag ik er twee tegelijk.
De schapen in die wei vonden het best, ze liepen er eerder nieuwsgierig op af dan dat ze bang waren.

En vanochtend hangen er flarden dunne bewolking boven het dal. Pure magie, herfst op zijn best.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #77 Gepost op: 28 november 2009, 11:13:02 »
En vanochtend hangen er flarden dunne bewolking boven het dal. Pure magie, herfst op zijn best.

Dat is zo ontzettend mooi he!! Het zou me altijd niks verbazen als er dan een elfje langs komt!

Stoer dat je vossen hebt gezien zeg!!
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

« Reactie #78 Gepost op: 28 november 2009, 12:13:48 »
Dat is zo ontzettend mooi he!! Het zou me altijd niks verbazen als er dan een elfje langs komt!

Een leprechaun ligt meer in de aard der verwachtingen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #79 Gepost op: 28 november 2009, 16:05:34 »

En dan vandaag een vossenjacht, das wat minder.
Hele tijd gejank van bloedhonden, auto's die naast de weg stilstaan en mensen die zonodig over ons veld heen de verrichtingen aan de overkant moeten zien, schapen onrustig, paarden onrustig, buurpaard zelfs uit de wei gebroken. Ik hoop maar dat die twee vossen van gisteren nu nog steeds met zijn tweeën zijn.
Bah, ga liever Call of duty - modern warfare spelen of zo.
William Shatner