Toen ik 1,5-2 jaar vegetariër was, voelde ik me ook moe en lusteloos. Mijn huisarts heeft mij toen naar het ziekenhuis gestuurd, er zijn 5 buisjes bloed afgetapt, en nog eentje later voor schildklierfunctie. Alles was in orde, mijn ijzer, alle vitamines, mijn schildklier. Dit is lang geleden, toen de enige vegetarische schijven nog geen toegevoegde vitamines B en ijzer bevatten. Ik at toen dan ook voornamelijk tahoe en bonen als vleesvervanger, soms een vegetarische hamburger of schnitzel. Het lag niet aan mijn voedingspatroon.
Maar iedereen heeft een ander metabolisme, dus misschien heeft jouw lichaam wel af en toe vlees nodig. Als jouw bloed is nagekeken of alle vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheden in je bloed zitten, dan ligt het niet aan wat je eet. Het kan dan iets anders medisch zijn wat belangrijk is om uit te vinden. Als blijkt dat je helemaal kerngezond bent, dan zou je naar andere dingen kunnen kijken die veranderd zijn in je leven. Bijv. een nieuwe, luidruchtige bovenbuurman die zonder dat jij het bewust merkt, ervoor zorgt dat je minder diep slaapt dan voorheen. Nieuwe baan, ben je onbewust over iets bezorgd wat je energie kost, etc. etc.