Vegatopia Forum

Inmaakkookboek

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Inmaakkookboek
« Gepost op: 28 mei 2009, 15:47:21 »
Via de lifehackerblog kwam ik op dit artikel over inmaken. Daarin wordt dit kookboek genoemd, wat mij wel leuk lijkt. Maar ik koop liever via BOL (via de vegatopia-link natuurlijk), en heb ook een lichte voorkeur voor nederlandstalige kookboeken (maar niet heel erg).

Weet iemand een kookboek over inmaken wat ook leuk en hip is? Want die ik vind op bol worden een beetje suf besproken. Misschien zijn ze wel heel suf, en dan wil ik toch "Well preserved", maar als daar een redelijk hippe tussen zit, dan wil ik die wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Inmaakkookboek
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2009, 16:12:04 »
Die ouderwetse kookboeken zijn idd vaak wat suf, maar om te beginnen zijn ze wel uitstekend. Ga je ook een Weck-ketel enzo kopen?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2009, 16:49:02 »
Ehm, ik ga denk ik beginnen met zo'n boek goed doorlezen, en daar staan vast ook tips in over hoe je kan inmaken zonder bijzondere ketel, maar gewoon met een pan heet water.

Mocht ik dat inmaken dan echt geweldig vinden, kan ik alsnog een ketel kopen.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2009, 23:34:34 »
Wat wil je precies waarin inmaken? Ik vond dit een heel leuk boek, maar dat gaat niet over wecken enzo.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2009, 23:45:19 »
Oh, dat weet ik nog niet zo goed. Het leek me leuk om om iets te maken wat je in een pot kon stoppen. Op de streekmarktjes hier staat ook wel eens een kraampje met ingemaakte dingen, bietjes enzo, en dat ziet er zo lekker uit, maar hier kost dat gewoon 10 euro per pot, en dan hoef ik het niet meer.

Boek lijkt me leuk, vind het een interessant recept. Alleen de vloeibare pectine kan wel eens een probleem zijn, want dat wordt van appel gemaakt toch?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2009, 13:55:10 »
Klopt, maar het gaat in lang niet alle recepten. Maar als je iets wil dat dikker wordt, moet dat wel met pectine; dat zit niet alleen in appel, maar appel is wel een veelgebruikte pectinehebber.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2009, 14:16:40 »
of je voegt er op't einde wat agar-agar bij, als het écht geen zin heeft om dikker te worden...

Offline Lona

• 812
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2009, 14:53:18 »
Ik vind Duitse boeken op het gebied van inmaken toch wel erg goed..
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2009, 15:48:58 »
of je voegt er op't einde wat agar-agar bij, als het écht geen zin heeft om dikker te worden...

Dat houdt toch niet langer dan een paar uur? Da's voor inmaken dan toch niet zo nuttig...

Offline greet

• 2.671
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2009, 12:23:45 »

Dat houdt toch niet langer dan een paar uur? Da's voor inmaken dan toch niet zo nuttig...

echt niet?   op de verpakking staat nochtans een recept voor confituur... Heb het een tijdje geleden gekocht om eens mee te experimenteren. Iemand dit al eens geprobeert?

Schanulleke

« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2009, 17:11:53 »
Fem, als je op zoek bent naar boeken over het inmaken van eten en je wilt niet teveel ervoor betalen, dan zou je eens bij een kringloopwinkel kunnen kijken. Ik was toevallig bij de kringloop in Leeuwarden en daar zag ik meerdere exemplaren liggen. Misschien dat er bij een kringloop bij jou in de buurt ook wel iets te vinden is voor een paar dubbeltjes. Aangezien inmaken niet echt meer 'in' is de laatste jaren, lijkt het me dat de meeste mensen hun inmaakkookboeken wel eens naar een kringloopwinkel zouden kunnen brengen. (Op een andere manier kan ik het grote aanbod aan inmaakkookboeken in de Estafette in Leeuwarden niet verklaren. Of alleen de Friezen moeten zich massaal van het inmaken hebben afgekeerd. ;)) Bevalt een boek niet, dan heeft het je op deze manier in ieder geval geen rib uit je lijf gekost.

Aiko

« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2009, 19:34:55 »
Dat soort boeken zijn bij de kringloopwinkels behoorlijk veel te vinden op de plank met kookboeken, en vast niet alleen de Friezen. In het Haagse land en Achterhoek doet men ook aan inmaakboeken.

Schanulleke

« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2009, 18:45:57 »
In het Haagse land en Achterhoek doet men ook aan inmaakboeken.

:D Echt waar???

Ik ben in een flauwe bui, ik weet het...