Barbecuën vind ik vaak erg gezellig. Vooral omdat je urenlang gezellig samen kunt zitten, een beetje salade eten, stukje stokbrood met kruidenboter, alsnog besluiten dat op de barbecue te leggen, dan toch ook maar iets als vegaburgers, groentespies, halloumi of
tempehribbetjes op de barbecue leggen, glaasje wijn erbij.
Net als bij gourmetten staat bij barbecuën het culinaire aspect niet altijd voorop. Overigens heb ik dat vaak ook met uit-eten-gaan. Barbecuën is mijns inziens wel overgewaardeerd. Je kunt natuurlijk net zo goed lekker salades in elkaar knutselen (knal de tafel vol met groenten, dressings, feta, halloumi, pepertjes, zonnebloempitten, verse kruiden, zorg ook voor pizzabrood of stokbrood en kruidenboter, succes gegarandeerd) of voor mijn part
Koreaanse taco's vouwen (ook erg leuk en lekker).
Een houtskoolsmaakje vind ik persoonlijk erg lekker. Vooral champignons, courgette en aubergine krijgen er een fijn smaakje door. En je kunt natuurlijk ook experimenteren met een takje rozemarijn op het geheel, of aardappels poffen of pakketjes in aluminiumfolie in het houtskool leggen. Ik heb ook wel eens een bescheiden rondje pizzadeeg, met wat tomaat er op, op de barbecue gaar gekregen.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik meestal bij mijn ouders barbecue. Erg gezellig, maar culinair gezien nogal saai. Naast de groentespiesjes steevast iets als een Valess of een Tivallburger. Salade-uit-een-zakje met kant-en-klaardressings, voorgesneden stokbrood (hoe durf je). Desalniettemin altijd gezellig en leuk (sorry voor het stopwoordje 'gezellig'). Op mijn werk wordt er ook twee keer per jaar gebarbecued. En dan wel echt op z'n Duits: halfverbrande worstjes met mosterd, aardappel- en koolsalade, en stokbrood. Daar weegt ook 'gezellig' niet tegen op.
Kortom: barbecuën kán erg lekker zijn. Vaak blijft het echter saai tot vies. Het gezelligheidsaspect mag niet worden onderschat, maar daarvoor hoef je echt geen dood dier te cremeren - of maïskolven te verkolen. En je kunt ook zonder barbecue gezellig urenlang buiten eten.