Vegatopia Forum

Vega BBQ

Offline Traantje

• **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #180 Gepost op: 14 juni 2009, 16:37:06 »
Bij mij is het voordeel dat ik niet zo veel van al die barbecue dingen hou. Ik vind het niet lekker om heel veel vegadingen te eten, ik heb aan een burgertje wel genoeg. Thuis wordt er altijd rekening mee gehouden dat ik vegetarisch ben, inderdaad ook aparte vorken om het om te draaien enzo. Maar bij andere mensen vaak niet.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #181 Gepost op: 14 juni 2009, 18:28:19 »
Was laatst ook bij anderen uitgenodigd voor de buurtbbq. Ik braaf zo'n alu bbq meegebracht voor mezelf, kon ik nog net op tijd zo'n klojo ervan weerhouden om zijn vlees niet op mijn minibbq te leggen 'want daar was nog plek over'.
Ben idd verwend met mijn ouders en raad het af om te BBQen met vleeseters, maar toch jammer want vind t zo bere-gezellig!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #182 Gepost op: 14 juni 2009, 18:38:15 »
Was laatst ook bij anderen uitgenodigd voor de buurtbbq. Ik braaf zo'n alu bbq meegebracht voor mezelf, kon ik nog net op tijd zo'n klojo ervan weerhouden om zijn vlees niet op mijn minibbq te leggen 'want daar was nog plek over'.

Janeeprecies. Dat soort acties hoop ik ook niet mee te maken dus.
Misschien toch een spandoek eromheen zetten met 'vega bbq' erop. :P

P.S. Dubbele ontkenningen, altijd lastig hè. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Monique

• 3.427
Re:Vega BBQ
« Reactie #183 Gepost op: 27 juni 2009, 19:28:35 »
Vergeet ook geen (metalen of houten) stokjes om je bbq gevallies op te spiezen. En gepofte aardappel in alweer zo'n stuk folie is ook lekker.
Ben je vega of vegan? In het eerste geval ook lekker met roomkaas....

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #184 Gepost op: 28 juni 2009, 00:13:51 »
Vergeet ook geen (metalen of houten) stokjes om je bbq gevallies op te spiezen. En gepofte aardappel in alweer zo'n stuk folie is ook lekker.
Ben je vega of vegan? In het eerste geval ook lekker met roomkaas....

Oja, idd, prikkertjes, dat soort dingen heb ik dus ook niet in huis. Moet nog een hoop aanschaffen dus.
Ook een wegwerpbarbecue. Ik zag er vandaag een staan voor 5 euri bij de Perry. Goed voor 2 uur bbq-plezier. Dan zou ik er dus twee moeten meenemen als we daadwerkelijk 2 dagen gaan bbq'en. Maar ik denk eigenlijk zelf dat hij vast ook wel navulbaar is met losse kooltjes (als de anderen dat meenemen althans). Ja of dus niet 2 dagen bbq'en. We gaan het nog wel zien.

Ik eet overigens als ik zelf kook eigenlijk altijd wel vegan (behalve soms als ik in een treurige bui / op een drukke avond iets kant-en-klaars van de AH in de oven zet, maargoed, dat kun je dus eigenlijk goedbeschouwd geen koken meer noemen); buiten de deur (als iemand anders mijn eten maakt - in resto, op bezoek, op werk) eet ik nog wel eens zuivel of ei. Maar nu ga ik natuurlijk mijn eigen eten klaarmaken, dus dan gebruik ik er geen kaas bij. Ik denk dat ik yofu naturel meeneem om sausjes mee te maken, is vast ook wel lekker in een aardappel met iets groens/kruidigs erdoor.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #185 Gepost op: 01 juli 2009, 09:26:06 »
ik gebruik niet altijd een eigen bbq, maar als het niet anders kan zo'n aluminiumschaaltje.. kan soms ook een uitkomst zijn!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #186 Gepost op: 11 juli 2009, 10:58:05 »
Ik hou er niet zo van en al jaren niet, maar soms is zo'n 'feest' niet te vermijden. De vegetarische dingen kun je dan het best in een aluminium folie doen en dan bakken. Je loopt dan de kleinste kans op zwart verbranden. Even van te voren instrijken met wat olie. Het gaat dan net zo als met het poffen van aardappelen. Je kunt het dan ook nog lekkerder maken met wat verse kruiden als peterselie. Ik vraag ook altijd of er vegetarische salades gemaakt kunnen worden, of neem ze even zelf mee. Rijst-, pasta-, of aardappelsalades bevallen altijd prima. 
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #187 Gepost op: 14 juli 2009, 16:15:45 »
Wat ik me nu bedenk, maar nooit geprobeerd: feta in folie, met een stukje tomaat kruiden en olie. Ik eet dat vaak bij de Griek en dat is heerlijk. En mocht het niet door en door gaar zijn dan is het ook nog lekker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #188 Gepost op: 20 juli 2009, 18:04:57 »
Is gedroogde tofu geschikt voor op de barbecue (voor op spiesjes)? En zo ja, hoe pak je dat het beste aan.  Ik vertrek binnenkort weer twee weken richten Zuid-Frankrijk en waar dat we kamperen is het aanbod vegetarische spullen beperkt.  Natuurlijk is er met groenten en kaas veel te doen, maar als ik wat met de tofu kan zou dat wel leuk zijn.

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #189 Gepost op: 20 juli 2009, 19:25:50 »
Ik weet natuurlijk niet of het hetzelfde produkt is, maar jaren geleden gebruikte ik ook wel eens gedroogde tofu, wat ikdestijds bij de Natuurwinkel op de Weteringschans kocht, maar dat moest echt goed geweekt worden voor gebruik, dus lijkt me niet echt geschikt voor kamperen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #190 Gepost op: 20 juli 2009, 21:10:19 »
Je hebt verschillende soorten gedroogde tofu, van die Japanse fu, die eigenlijk meer een soort van gevriesdroogd lijkt en van die strengen tofu, waar je ook tofuvellen van hebt. Ik denk dat jij de vellen/strengen bedoeld? In Hong Kong maakten ze er een soort rolletje met vulling van, dat zou je evt op de bbq kunnen doen maar het lijkt me toch een toestand. Ik zou dan als je perse tofu wilt en het kan qua gewicht en je kunt het bij jou krijgen eerder van die Japanse tofu zakjes gebruiken, die zijn houdbaar maar al zacht (http://tokowijzer.wordpress.com/2009/05/09/tofuzakjes/) maar het lijkt me eigenlijk een heel gepiel als je onderweg bent.
Als je op reis met vervoer bent en wat gewicht kunt meenemen, zou ik blikjes mockduck of mockchicken meenemen, die kunnen zeker op de bbq in een spiesje met wat groente. Of sojabrokken! Ik weet dat velen er niet van houden, maar sojabrokkensateh met pindasaus is echt heel erg lekker (en dat komt niet alleen door de pindasaus). Je hebt dan grote sojabrokken nodig, die week je in heet water en dan rijg je ze aan spiezen. Ketjapsaus met bv lenteui kan er ook bij.
,,,,فلافل

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #191 Gepost op: 20 juli 2009, 21:36:38 »
't Is geen lichtgewicht kamperen, we blijven op één locatie en het is met de wagen, dus op zich is gewicht en tijd geen probleem.  Naar die blikjes en zakjes kan ik inderdaad op zoek, dat ik daar niet aan gedacht heb.

De gedroogde tofu die ik gevonden heb zijn geen strengen maar gedroogde blokjes van het merk Manna.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #192 Gepost op: 20 juli 2009, 22:05:48 »
't Is geen lichtgewicht kamperen, we blijven op één locatie en het is met de wagen, dus op zich is gewicht en tijd geen probleem.  Naar die blikjes en zakjes kan ik inderdaad op zoek, dat ik daar niet aan gedacht heb.

Bij de toko zijn die mock blikjes vaak blauw.

Citaat
De gedroogde tofu die ik gevonden heb zijn geen strengen maar gedroogde blokjes van het merk Manna.

Heet die van Manna koyatofu? Dat is de Japanse gedroogde en die vind ik zelf wat lastiger te bereiden (hoewel ik het nooit op de bbq gedaan hebt) ik zou die zelf eerder door een noodlesoep gooien.
In Koyasan (daar komt de koya tofu vandaan) wonen allemaal monniken, en toen ik er was kreeg ik koya tofu (maar niet van Manna hihi) bij het ontbijt.
,,,,فلافل

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #193 Gepost op: 20 juli 2009, 23:57:59 »
Heet die van Manna koyatofu?

Inderdaad.

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #194 Gepost op: 21 juli 2009, 20:50:47 »
Ik heb waarschijnlijk ook die gedroogde tofu van Manna gehad destijds; moet erbij zeggen dat ik het ook niet bijzonder smakelijk vond na bereiding. De gedroogde strengen, waar Selly het over heeft daarentegen, ook wel yuba genoemd of tofuskin, gebruik ik regelmatig en vind ik heerlijk (altijd als ik in Amsterdam ben ga ik naar Dun Yong om mijn voorraad aan te vullen) en kan zowel hartig - in roerbakgerechten of soep - als zoet - gekookt in soyamelk bijvoorbeeld, soort van vermicellepap als je het klein knipt na weken - gebruikt worden. Maar moet ook wel weer geweekt worden vantevoren. Maar als je op 1 plek blijft tijdens kamperen, en het weken is geen probleem, waarom niet. Het weegt gedroog niks, maar neemt wel ruimte in en kan breken/splinteren tijdens vervoer.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #195 Gepost op: 21 juli 2009, 22:56:09 »
Gebruikt er iemand ook wel eens bananenblad om dingen in te verpakken op de bbq, of alleen aluminiumfolie?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #196 Gepost op: 22 juli 2009, 10:10:41 »
Gebruikt er iemand ook wel eens bananenblad om dingen in te verpakken op de bbq, of alleen aluminiumfolie?

Ja ik geloof dat Laurita daar een keer over heeft geschreven.. staat het niet hier onder ergens.. iets met kokosrijst? Recept van bbc ofzo?
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #197 Gepost op: 22 juli 2009, 21:17:12 »

Ja ik geloof dat Laurita daar een keer over heeft geschreven.. staat het niet hier onder ergens.. iets met kokosrijst? Recept van bbc ofzo?

Hier dus: http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=14655.msg277540#msg277540
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #198 Gepost op: 25 juli 2009, 09:28:40 »
Over iets meer dan een maand ben ik op een festival met kennissen die daar graag willen barbecueën (want dat doen ze al jaren daar). Zal ik een regendans doen, zelf een slaatje ofzo regelen, of gewoon op het festivalterrein een broodje falafel gaan scoren? Oja, of meebarbecueën dus, maar bwuk.

Hoe is dit uiteindelijk gegaan? En wat had je gemaakt?  :)
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #199 Gepost op: 25 juli 2009, 13:55:53 »
Nouwww, m'n neef had, eigenlijk net als ik, niet zo heel veel zin allerlei al dan niet bederfelijke etenswaar mee te gaan zeulen, dus hebben we besloten ons eten op het festivalterrein te halen. ;)
Dit bleek om twee redenen een uitstekend plan:
1) Het muziekprogramma begon eind van de middag dus mijn barbecueënde collega's hebben een hele hoop leuke muziek laten lopen (wegens ze waren nog niet klaar met eten) die wij gelukkig wel gewoon hebben kunnen zien
2) Er was ontzettend veel heel goed vega eten op het terrein! Allerlei standjes met bio food, exotische gerechten, een kruidenvrouwtjesstalletje, etcetera. Echt heel tof, jammer eigenlijk dat we er zo kort waren dat we heeeeel veel dingen niet konden uitproberen.

Ik heb de eerste dag pasta met van alles erdoor gegeten (groene kruiden, rucola, heel lekkere tomaatjes) en de tweede dag euhm... couscous met groenten geloof ik. En later nog een flensje met marsepein en kersen. :yummie: