Vegatopia Forum

Vega BBQ

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Vega BBQ
« Reactie #140 Gepost op: 09 mei 2008, 18:59:35 »
De zomer is weer in het land en dat wil zeggen... Tijd voor BBQ!!
Alleen, wat eet je als vegetariër op de BBQ?

Als je het moet meenemen (voor bij vrienden), als je het thuis op je gemak nog klaarmaakt, of als het juist heel snel moet gaan, als je eens verrassend uit de hoek wilt komen voor iedereen, of voor heel erg grote honger.

Alle zomerBBQtips zijn welkom!

Weet niet hoe het in de praktijk gaat, maar het lijkt me wel wat:
Folietje met couscous erin; de couscous van tevoren klaarmaken (bouillon, zwarte peper, chilipoeder), wat groenten als paprika en courgette op de BBQ grillen, bij elkaar gooien met wat feta en dan in een pakketje op de BBQ. Pas als het op je bord ligt en de folie weg is nog wat citroensap en fijngesneden munt erover.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #141 Gepost op: 09 mei 2008, 20:54:33 »
Mijn favo is portabella paddenstoelen gevuld met walnoten en blauwe kaas. Lekker olijfolie erover, peper en zout. Inpakken in folie en gaar laten worden in bijna-opgebranden kooltjes, of op het rooster.

Mijn spiesjes met iets voorgekookte baby-aardappeltjes, stukken courgette, paprika, ui, champs en panir kaas. Gemarineerd in olijfolie met Italiaanse kruiden, knoffie en peper en zout. Om en om grillen op de BBQ.

Tempehplakken gemarineerd in  zoute soyasaus, knoffie, verse gember, peper en zout. Grillen op de BBQ. Een dressing erbij van dezelfde marinade maar dan met verse koriander en geroosterde sesamzaadjes erdoor. Zó lekker!

Aardappel in folie wikkelen en poffen in de kooltjes vindt ik ook nog steeds lekker. Met een vulling van bv cottagecheese, mayo, knoffie en peterselie en zout en peper is erg lekker!

Suc6!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Jippia

« Reactie #142 Gepost op: 09 mei 2008, 22:19:10 »
Wij zijn over een week of wat ook uitgenodigd voor een barbecue. Ik zal zelf thuis wat groentespiesjes klaarmaken, want ik reken er niet op dat de gastvrouw iets veganistisch heeft. Ik heb een jaar of twee geleden met collega's gebarbecued op een teamdag en toen kreeg ik vegetarische burgers. Ik vond ze erg droog worden en volgens mij waren ze ook niet helemaal goed doorbakken. Ik heb wel goede ervaringen met vegetarische worstjes op de barbecue, volgens mij waren die van Albert Heijn, maar dat is al een tijd geleden. Vorig jaar was er ook een barbecue en toen kreeg ik groenten aan satéprikkers en een paprika gevuld met rijst en diepvriesgroentemix. Het idee was leuk. Gemarineerde tofu lijkt me ook wel leuk om te maken. Leuk om eens door deze draad te scrollen en te lezen wat anderen op de barbecue leggen.

In onze straat wordt volop gebarbecued met dit weer. De buren links en rechts van ons doen dat zeer regelmatig. We zullen ook wel een keer een uitnodiging krijgen om mee te doen. De buurman is kok en hij kan iets veganistische voor me klaarmaken. Hij zei in ieder geval dat vega-eten geen probleem was.  :)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #143 Gepost op: 09 mei 2008, 22:39:16 »
Het staat al ergens, mijn ding is banaan met chocola. Zijn alle vleeseters jaloers :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #144 Gepost op: 09 mei 2008, 23:02:24 »
Wij barbecuen morgen; niet te ingewikkeld dit keer omdat we 4 dagen op een fair staan. Maar in ieder geval (en altijd een hit): groentepakketjes in alufolie. Stukjes groente naar keuze in een pakketje doen met kruiden, olie, knoflook, of met bijv. blauwe kaas of pesto en kerstomaatjes. Lekker laten garen op de bbq en happerdehap.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #145 Gepost op: 09 mei 2008, 23:04:59 »
BBQ-ideeen van onze Vlaamse vrienden van EVA:
http://www.vegetarisme.be/php/bbq.html

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #146 Gepost op: 10 mei 2008, 00:00:46 »
hier staan ook tips http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_feesteten.php?subaction=showfull&id=1151352874&archive=&start_from=&ucat=36

Ik maak de haloumi met citrus-peperdressing maandag bij de bbq met buren ,een onwijs lekker recept van modub en wellicht een stel minipaprikas gevuld met honing geitenkaas
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #147 Gepost op: 10 mei 2008, 09:24:20 »
Ben ook niet zo dol op barbequen, maar als ik uitgenodigd word voor een BBQ maak ik gewoon wraps. Makkelijk en lekker.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #148 Gepost op: 29 mei 2008, 00:10:18 »
Cherrytomaatjes en paprika als spiesje doen het bij mij altijd goed.  ;) Net zoals brooddeeg bakken.
Groetjes, Antje

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #149 Gepost op: 30 mei 2008, 16:20:08 »
Volgens mij kun je ook makkelijk pizza maken op de BBQ... deegje maken, klein uitrollen, de bodems klaarleggen en scheiden met wat olie erop en bakpapier. Dan kun je stapelen. Ingredienten in kleine bakjes klaarzetten: mozzarella, verse fijngesneden tomaat en basilicum. Beleggen en op de BBQ.

Moet ik 's uitproberen..

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #150 Gepost op: 30 mei 2008, 16:24:27 »
Dat lijkt me wel leuk om te doen zeg, maar ben wel bang dat het een bende wordt.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #151 Gepost op: 30 mei 2008, 17:27:03 »
Volgens mij kun je ook makkelijk pizza maken op de BBQ...

Volgens mij zou dat nog wel eens zwaar kunnen tegenvallen (ik hoop natuurlijk van niet).

Het is volgens mij niet makkelijk om de onderkant niet te laten verbranden en er toch voor te zorgen dat de bovenkant voldoende warmte krijgt.  De bodem zorgt immers voor een soort isolatie die de warmte naar de bovenkant slechts traag doorlaat en een pizza kan je nu eenmaal niet omdraaien. (Iets wat je met bijna alle andere spullen op de barbeque wel doet.)
 Ik vermoed dus dat het pas werkt als je een soort oven improviseert of er op een andere manier voor zorgt dat de bovenzijde ook rechtstreekse warmte krijgt.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #152 Gepost op: 30 mei 2008, 17:58:36 »

Volgens mij zou dat nog wel eens zwaar kunnen tegenvallen (ik hoop natuurlijk van niet).
Volgens mij niet. Internet heeft alle antwoorden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #153 Gepost op: 30 mei 2008, 18:11:58 »

Dank je, u heeft hiermee mijn gelijk bewezen.

Lay the flattened dough on the hot grill. Cover and cook. Reduce barbecue heat if there are flare-ups. The crust is ready to be flipped when it is golden and crispy on the underside, about two minutes.
Flip crust and immediately add sauce, toppings and cheese. Cover with the lid, cook until cheese is melted and underside of crust is golden.

M.a.w. men vertrekt van een warme deeg die langst de twee kanten gebakken is wat al voor een onmiddellijk toevoeging van warmte aan het beleg veroorzaakt.
Bovendien dekt men het geheel af met een deksel, wat voor mij gelijk staat met het improviseren van een oven.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #154 Gepost op: 30 mei 2008, 18:44:03 »

Nee hoor, in Amerika zijn deksels gewoon standaard op een barbequeue. Dus er hoeft niks speciaals gedaan te worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #155 Gepost op: 30 mei 2008, 20:14:13 »

Nee hoor, in Amerika zijn deksels gewoon standaard op een barbequeue. Dus er hoeft niks speciaals gedaan te worden.

Ow, ik wist niet dat dit een Amerikaanse site was, mijn excuses.  *zucht*

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #156 Gepost op: 30 mei 2008, 20:41:24 »
Minipizza's zoals ik al zei en dan even een deksel. Dunne bodem. Moet toch lukken denk ik. Ik BBQ alleen zelden.

mar

« Reactie #157 Gepost op: 04 juni 2008, 21:09:10 »
lekker voor er bij
verse krielaardappeltjes net gaar koken en ze dan direkt na het afgieten in een marinade van een lekkere olie met ketjapsaus en veel knoflook en alle andere kriudjes die je lekker vind laten afkoelen En dan op stokjes rijgen

Offline IneN

• 873
« Reactie #158 Gepost op: 05 juni 2008, 09:30:21 »
Ik had hier een tijdje geleden gelezen 'fetakaas op spiesjes', dat lukte bij mij eigenlijk helemaal niet, zo braken/brokkelden af.
Tips?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #159 Gepost op: 05 juni 2008, 10:57:17 »
Sommige feta is steviger. Maar je kunt hiervoor beter haloumi nemen. Die is ook niet zo zout.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2008, 10:57:37 door Annemieke »