Ik was in oktober een ruime week in Berlijn en heb weer genoten van deze leuke stad en het vega(n) eten dat daar ruimschoots aangeboden wordt.
We aten Thais bij Papaya, een simpel en klein restaurantje waar ze onder andere een salade serveren met heerlijk knapperig gebakken tofu. Het was nog net zo goed als we ons herinnerden.
We aten Vietnamees bij Miss Saigon, ook al zo'n klein en simpel restaurant maar waar mensen in de vallende sneeuw (dat was in 2018) op het terras zitten om een kom noedels te eten en in de vrieskou in de rij staan om binnen te mogen genieten. Het was ook dit jaar weer erg lekker en als vega kom je er goed aan je trekken, veel keus in traditionele Vietnamese gerechten. We hadden ons thuis al verheugd hier weer te kunnen gaan eten en zijn er diezelfde week nog een keer heen gegaan.
We aten Joods bij Feinberg waar het zo lekker was dat we ook hier nog een keer terug zijn gegaan. Ik had er mijn eerste sabich (met een verrassende mangosaus) en een uitermate fijn toetje: malabi, een pudding met rozenwater, kokos en pistache. De tweede keer kwamen we lunchen en aten we shakshuka
We aten bij Umi, een Japans/Vietnamees vegan restaurant waar ik de lekkerste sushi ooit heb gegeten. De sushirijst was van voor mij ongekende kwaliteit en dat maakte de verschillende sushi echt bijzonder. Ik had al vaak gehoord dat de rijst bepalend is voor de kwaliteit van de sushi maar het nog niet eerder zo duidelijk zelf ondervonden.
We aten Tex/Mex bij Vamos, dat was lekker maar niet spectaculair. Wel beter dan de ketens die in Nederland de markt beheersen, meer uitgesproken wat smaak betreft.
We aten ook bij een filiaal van de Burgermeister, die zit tegenwoordig op verschillende plaatsen in de stad en heeft nu ook een vega optie. Dat was niet bijzonder, gewoon fastfood.
Meer fastfood aten toen we weinig tijd hadden, we stilden onze honger met een patatje kaassaus: van verse aardappelen en met een lekker sausje maar ook verder gewoon fastfood.
We hebben veel koffie met gebak geconsumeerd waaronder ook diverse erg lekkere vegan taartjes en natuurlijk mohnenkuche, bij de Gainsbourg Le Club dronken we cocktails met gember en absinth. We dronken bier op straat, gewoon omdat het kan, en we hadden een stamkneipe waar we nog meer bier dronken.
Behalve eten en drinken hebben we ook veel gefietst (we waren met de auto en hadden onze eigen fietsen mee), we bezochten de Staatsoper en de Gemäldegalerie, ik kocht 3 kookboeken (1 Nederlands boek en 2 Duitse broodbak boeken) bij Bibliotheca-Culinaire, een waar paradijs voor kookboekaficionados en de man kocht herenaccessoires bij Auerbach, een waar paradijs voor gentleman, dandies en andere ijdeltuiten
.
We waren veel te lang niet in Berlijn geweest maar voor de volgende keer gaan we geen 6 jaar wachten, daar is Berlijn te leuk voor. Maar volgende keer wil ik wel vroeger in het jaar, het koelde 's nachts af tot 3°C en ik was nog helemaal niet toe aan dergelijke temperaturen.