Berlijn is (vergeleken met Amsterdam) belachelijk goedkoop. De 1e 2 dagen had ik steeds de neiging te veel te bestellen omdat ik me niet kon voorstellen dat een hoofdmaaltijd van 6,50 een volwaardige maaltijd kon zijn. Wel dus.
Ik heb Indiaas gegeten bij
Amrit (zit in Mitte, Oranienburgerstr. 45. Er is ook een filiaal op de Oranienstr. in Kreuzberg). Ik vond het niet zo goed: het eten (bloemkoolpakora’s, een gemixte groente curry, een panir-gerecht met spinazie, knoflook/gember naan, salade, rijst) was nauwelijks gekruid. Flauw dus. Je krijgt wel veel eten voor je geld, en het is hier niet duur. Er staat hinderlijke bediening voor de deur die je naar binnen probeert te praten als je een blik op de kaart wil werpen.
Verder heb ik een keer Italiaans geluncht aan het begin van de Oranienburgerstr. (dus aan de andere kant van Amrit) bij
Oliva. Voor 4 euro kun je een prima pizza of pasta kiezen van een kleine kaart waarvan een deel vegetarisch is. Salades en soep zijn er ook. In de zomer kun je er lekker buiten zitten. Het is een kleine zaak, dus in de winter zal er wel vaak geen plaats zijn.
Ook heb ik in de
Weisser Elephant gegeten: Wegenerstr. 1-2 dat is al bijna in Wilmersdorf maar als je daar toevallig terecht bent gekomen is het een prima plek. Een modern eetcafe met groot terras. Er wordt geen alcohol geschonken (het geheel is een soort werkervaringsproject, maar het is heel professioneel, als ik dat niet op de kaart had gelezen had ik het niet geweten) maar er zijn wel uitgebreide cocktails van vruchtensap. En daarnaast Europees eten, ik geloof 4 vegetarische hoofdgerechten, er is duidelijk aangegeven wat wel en niet vegetarisch is. Ik had een soort mediterrane stoofpot, mijn tafelgenoot gefrituurde fetakroketjes (de frituurolie was wel wat oud) met mooie rode sla, cranberrycompote en brood. Om de sla aan te maken moet je zelf even olie en azijn vragen maar dat is in Duitsland vaak zo. Ze hebben ook lekker ijs toe. Hoofdgerechten kosten geloof ik rond de 9 euro. ’s Middags zijn ze ook open.
Geweldig om te lunchen is
Yellow Sunshine in de Wienerstr. 19 in Kreuzberg. Een vegetarische snackbar! Jasper schreef hierboven dat het er ongezellig uit zag maar dat vond ik helemaal niet. Neem een kijkje op de site voor hun uitgebreide aanbod:
http://www.yellow-sunshine.com. Ik had een nepkipburger (lekker, het wordt geserveerd op een broodje met tomaat, augurk, etc.) met frietjes (die zijn een klein beetje slap, maar toch wel lekker) mayonaise (die is hier standaard vegan) en verse sla van onder andere rode kool. Mijn tafelgenoot had een cheeseburger waar ze ook tevreden over was. De bediening is erg aardig. Ze verkopen ook wat losse vegetarische producten en ik zag er zelfs vegetarische kaviaar. Voor veganisten is op de kaart duidelijk aangegeven wat veganistisch is. Er is ook een Engelse kaart.
Echt geweldig lekker Thais heb ik gegeten bij
Mao Thai, Wörther Str. 30 in Prenzlauerberg. Behalve Thais maken ze hier ook Zuid-Chinees eten klaar. Er is een aparte vegetarische sectie op de kaart en je kunt kiezen of je wel of niet roken wilt zitten. Het eten was hier echt heerlijk. Iets duurder dan andere tenten, rond de 12 euro voor een hoofdgerecht. De porties zijn niet megagroot dus het is aan te raden om een voorgerecht te nemen. De kaart buiten lijkt weinig keuze te bieden, maar de kaart die je voor je neus krijgt is veel uitgebreider.
Ik heb een keer geluncht bij
Beth Cafe (Tucholskystr. 40), een cafe waar een Joods centrum achter zit, waardoor er bewakers met geweren voor de deur staan waar je langs moet. Ze hebben hier een mooie beschutte tuin, maar het falafelgerecht met aubergine, sla, hummus, etc. (6 euro) was mwa; de falafel ging wel, de humus was okee maar de aubergine in een soort tomatensaus was echt niet lekker en de bijbehorende sla (met gekookt ei, yuk) was vers maar niet geweldig. En ik (barbaar) miste de knoflooksaus. Als je falafel wilt eten in die buurt is denk ik Dada falafel op de Linienstr. 132. beter.
Ik heb één keer Duits gegeten, dat was in het eetcafe van Hotel
Bleibtreu Bleibtreustr. 31, maar op hun site vind ik alleen een restaurant met ook veel vegetarisch eten, maar wij zaten toch echt in het kafe waar dingen waren als gepofte aardappel, groente ovenschotel etc. heel veel dingen wel met kaas, maar wel lekkere gerechten.