Op een wandeling door Arnhem zag ik dat de oude, bezochte zaken er nog altijd waren: Eetatelier (nu met vakantie), Rijnmozaïek, Ark van Noach, Enig Alternatief. Moushmoush (Perzisch) lijkt een zaak om eens te bezoeken. Maar we verbleven buiten het centrum. Daar aten we bij Van der Valk. Het viel weer op dat deze keten zijn mogelijk oubollige imago heeft afgeschud en een doordacht, mooi culinair beleid voert. Wat me zeer bevalt is dat in het menu ook vegetarische alternatieven staan. Dat menu is echt een koopje: minder dan dertig euro voor, op dat moment, een aardige, creatieve couscoussalade, een open ravioli met linzen en een dessert (ik koos aardbeigebakje met ijs en slagroom - een voluptueuze afsluiter).
Ik vond het vroeger wat typisch "Hollands-bourgondisch" en culinair soms niet helemaal verantwoord, maar de gratis bijgerechten zijn eigenlijk ook wel een aardige surplus: frieten, gebakken aardappelen, mayo, een koude salade, warme broccoli-wortel. Wel dan weer opvallend dat je brood en tapenade in Nederland meestal extra betaalt, terwijl het in België gratis en onbeperkt wordt gegeven (althans brood en boter/olie).
Ook de wijnkaart is aantrekkelijk, met goede huiswijnen van minder dan twintig euro, waar vind je dat nog. Van der Valk-fan!