Vegatopia Forum

Boeddhistisch koken?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Miss Muffin

Boeddhistisch koken?
« Gepost op: 09 maart 2009, 18:14:45 »
Ik zag ergens dat er in de Boeddhistische keuken uitsluitend vegetarisch gekookt word. Nou vroeg ik me af of iemand hier meer over weet? ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2009, 18:49:49 »
Wikipedia: Vegetarianism in Buddhism
In Buddhism, the views on vegetarianism vary from school to school. In the schools of the Theravada and Vajrayana, the act of eating meat is not always prohibited (see Jivaka Sutta, below); the Mahayana schools generally recommend a vegetarian diet, based on the firm insistence by the Buddha in certain Mahayana sutras that his followers should not eat meat or fish.

Welkom op Vegatopia, Miss Muffin! Wees trouwens niet verbaasd als je draadje wordt verplaatst naar het subforum Mensen - daar past hij beter dan in het forum Koken.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2009, 19:15:27 door Sander »
Gemüse ist mein Fleisch

Miss Muffin

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2009, 19:06:54 »
Okee, alvast bedankt!

Offline karl

  • *****
  • 6.352
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2009, 20:20:52 »
In een biografie over de Boeddha las ik dat het eten van voorhanden zijnd vlees of vis eventueel wel kon, maar dat het speciaal voor jou slachten van dieren afgewezen werd door hem. (Wel logisch daar hij mededogen voor alle levende wezens voorstond.)
Wat natuurlijk meer hoort bij een rurale maatschappij waar geen restaurants, warenhuizen, diepvriezers of ijskasten altijd wel voorradig vlees bevatten.
Toch kan ik me, als flexitariër, waarschijnlijk op een naïeve manier, wel enigszins vinden in deze zienswijze. Ik koop zelf geen vlees of vis om te bereiden, maar als bijvoorbeeld op een gigantisch buffet niet-vegetarische bereidingen (dan wel met veel groenten) staan die me verleiden - en waarvan ik veronderstel dat ze na afloop toch worden weggegooid - heb ik geen schuldgevoelens als ik daar wat van neem.

yoeska

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2009, 23:24:54 »
Ik weet het ook allemaal niet zo precies, maar ik denk dat Oosterse godsdiensten/levensovertuigingen (uit het verre Oosten) zich ook van Westerse godsdiensten onderscheiden door hun manier van omgaan met normen. Die is toch wat anders, niet zo strikt. Het is meer een doel waar je naar streeft, niet iets waar je direct op afgerekend wordt als je je daar niet aan houdt.

Ik weet van van een vroegere collega die Hindoe is, dat vegetarisme (met melk, maar zonder ei) in haar godsdienst als het beste beschouwd wordt. Maar als je je daar niet aan houdt, ben je nog niet slecht. Je doet wat je kan. Je kunt ook evengoed wel Hindoe zijn, dat bepaal je zelf.
Ik eet wel eieren en en ik eet zelfs af en toe vis. In haar ogen was dat OK, een stap in de goede richting en een manier van leven die bij mij past. Er zijn ook best veel hindoes die wel af en toe vlees eten. Vegetarisme is meer een streven, maar het is niet voor iedereen weggelegd om dat (in dit leven?) te bereiken.

Ik denk dat het Boeddhisme daar niet zoveel anders over denkt. Het Boeddhisme is toch vooral een tolerante levensovertuiging (geen godsdienst). Vegatarisme is ideaal, maar je mag mensen niet veroordelen als ze zich daar niet aan kunnen houden. En je moet jezelf ook niet veroordelen als het niet lukt. Je doet gewoon je best.


Miss Muffin

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2009, 08:41:56 »
Ik bedoelde ook eigenlijk meer te vragen of iemand een "boeddhistisch" kooktechniek/boek/restaurant weet

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2009, 10:42:58 »
Er zijn in Amsterdam verschillende Tibetaanse restaurants. Ik ben er nooit geweest, maar enige boeddhistische invloeden zullen er wel zijn. Wellicht is dit wikipedia-artikel ook interessant voor je.

Offline karl

  • *****
  • 6.352
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2009, 11:09:35 »
Ik weet het ook allemaal niet zo precies, maar ik denk dat Oosterse godsdiensten/levensovertuigingen (uit het verre Oosten) zich ook van Westerse godsdiensten onderscheiden door hun manier van omgaan met normen. Die is toch wat anders, niet zo strikt. Het is meer een doel waar je naar streeft, niet iets waar je direct op afgerekend wordt als je je daar niet aan houdt.

Vegetarisme is meer een streven, maar het is niet voor iedereen weggelegd om dat (in dit leven?) te bereiken.

Ik denk dat het Boeddhisme daar niet zoveel anders over denkt. Het Boeddhisme is toch vooral een tolerante levensovertuiging (geen godsdienst). En je moet jezelf ook niet veroordelen als het niet lukt. Je doet gewoon je best.


Dat vind ikzelf ook het aantrekkelijke van het Boeddhisme en andere Oosterse levensovertuigingen.
Het gaat meer om een levenshouding, er is geen sprake van een strikte Waarheid of God en daarmee samenhangende geboden/verboden zoals in het Westen.
Eigenlijk vind ik zo een tegenover anderen en jezelf tolerante houding ook de beste manier om met vegetarisme bezig te zijn.

yoeska

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2009, 14:46:22 »
Interessant, dat Wikipedia-artikel!

Wat betreft restaurants: ken je het vegetarische Chinese restaurant in Lelystad?
Je kunt naam en adres hier wel ergens op de site vinden.

Ze hebben ontzettend veel namaak-vlees en -vis van seitan. Dat vind ik persoonlijk niks, maar sommige mensen vinden het super. Daarnaast heben ze ook gewone vegetarische schotels. Ik neem haast aan dat ze Boeddhist zijn.

Kiwi

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2009, 17:24:22 »
Wat betreft restaurants: ken je het vegetarische Chinese restaurant in Lelystad?
Je kunt naam en adres hier wel ergens op de site vinden.
Yuan.
En in Rotterdam zit ook een vegetarische Chinees: De oude plek.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2009, 17:32:54 »
In Amsterdam zit naast de Boeddistische tempel op de Zeedijk een klein lunch-eethuisje (hoewel ze wellicht met diner ook wel open zijn) en die horen bij de Boeddistische tempel. Di Shue Fang Tea Corner op de Zeedijk 118 is het.
Misschien al eerder genoemd want ik heb niet de hele draad gelezen maar er zijn trouwens ook wel boeddistische monikken die wel vlees eten, bv als ze het krijgen.

En hier nog een recept: http://www.vegatopia.com/jankeu/recepten/drhmf152.html
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2009, 17:39:11 door Selly »
,,,,فلافل

Miss Muffin

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2009, 15:07:45 »
alvast heel erg bedankt allemaal =D

Tru

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2009, 09:46:54 »
Specifiek Boedhistisch eten is er volgens mij niet. Ik weet dat veel tibetanen vlees eten omdat er in de Himalaya's weinig mogelijkheden zijn tot het verbouwen van groenten e.d. Ik denk dat boedhistisch eten meer afgestemt is op wat voorhanden is.
In India eten ze wel veel ayurvedisch, er daar zijn ook leuke kookcursussen in te volgen en boekjes van op de markt.
Succes!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2009, 10:32:09 »
Ik weet wel dat hier bij de aziatische supermarkt enorm op vleeslijkende sojaproducten verkocht worden, hetzelfde spul werd genoemd in een artikel van een populairwetenschappelijk blaadje over boedhistisch eten/koken.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Schanulleke

Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2009, 11:42:19 »
Ik heb een nummer van het blad Vega! (van de NVV) liggen en daarin staat een interview met een Chinees echtpaar dat een vegetarisch restaurant heeft. Die mensen zijn aanhanger van het fu-vegetarisme (ik meende althans dat het zo heet; ik kan het nu niet opzoeken, want het blad zit in een doos met verhuisspullen). Zij eten niet alleen vegetarisch, maar vermijden ook bepaalde kruiden. Het zou me niks verbazen als dat de eigenaren van Yuan zijn.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2009, 13:11:56 »
Ja, ik ken die editie van de NvB. Het zijn idd de eigenaren van Yuan!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Boeddhistisch koken?
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2009, 12:58:50 »
Specifiek Boedhistisch eten is er volgens mij niet. Ik weet dat veel tibetanen vlees eten omdat er in de Himalaya's weinig mogelijkheden zijn tot het verbouwen van groenten e.d. Ik denk dat boedhistisch eten meer afgestemt is op wat voorhanden is.

Er is wel degelijk een Boedhistische keuken, de Japanse bijvoorbeeld heet shojin ryori.
Sin chile, no tiene chiste!