Vegatopia Forum

Mei kaas

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Jessje

  • **
  • 22
  • Geslacht: Vrouw
Mei kaas
« Gepost op: 07 mei 2013, 15:32:13 »
Door het recept op de pagina van Vegatopia dacht ik aan een kookboek dat ik al een tijdje niet meer in heb gekeken.
Raapsteeltje: (h)eerlijk eten in Nederland. Daar staan ook een aantal recepten met mei kaas in, ook vegetarische. Ik ben een echte kaasliefhebber en wil deze dus ook wel eens proeven!

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het alleen nog gemaakt wordt door een boer bij Harmelen. Zonder auto zijn zij slecht bereikbaar.

In Amsterdam wordt het in de meeste winkels wel verkocht, maar een boer zo dicht bij Utrecht... Dan moet het daar toch ook te krijgen zijn?? Misschien weet iemand van hier een winkel?? Ik zal de boerderij ook eens bellen als ze weer open zijn.


Offline Jessje

  • **
  • 22
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mei kaas
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2013, 15:34:28 »
Ik las trouwens in datzelfde kookboek dat de vorige boer die de productie deed melk van MRIJ koeien gebruikte. Dat vond ik ook wel een fijn verhaal: altijd op het land, ze kunnen zelf hun kalf op de wereld zetten, blijven langer fit en worden ouder etc. Ben benieuwd of de nieuwe boer die het overnam dezelfde melk koopt voor hun mei kaas.
Vond ik wel leuk om te delen  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Mei kaas
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2013, 17:27:50 »
Meikaas wordt zeker niet alleen in Harmelen gemaakt, meer boeren maken het.
Henno Hak uit Abcoude maakt em bv met vegetarisch stremsel.
Ik ben niet heel bekend met het Utrechte winkelaanbod, maar kijk eens op de vrijdagse boerenmarkt, of bij Stalenhoeff in de Twijnstraat (of vraag daar wie in Utrecht de kaas heeft).
,,,,فلافل

Offline Jessje

  • **
  • 22
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mei kaas
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2013, 22:26:39 »
Oh, nou dat is dan een van de weinigen die het ook maakt. In Harmelen werken ze ook met vegetarisch stremsel.
De boer heb ik nog niet gebeld, maar een aantal kaaswinkels hier gevraagd en niemand weet wie in Utrecht het verkoopt. Schijnt toch echt iets Amsterdams te zijn.
Ik kom wel eens bij iemand in Amsterdam, gaan we mooi samen een bezoek aan de kaaswinkel doen! :)