Vegatopia Forum

Voorbeeldfax als je uit eten gaat

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Gepost op: 05 maart 2009, 20:57:20 »
Ik heb een paar weken geleden met mijn collega’s gegeten bij Chicoleo (http://www.chicoleo.nl/ ) . Een dag van te voren heb ik een fax gestuurd wat mijn wensen zijn betreft het eten. Dit heb ik vaker gedaan en ben tot heden nooit teleurgesteld dat het niet lukte. Ook bij zakelijke etentjes in het duurdere segment nooit problemen gehad, waarschijnlijk omdat ze vaak meer gebruik maken van pure ingredienten, dus minder uit een pakje of blik.


Hieronder een voorbeeld van mijn fax.  Als vegetariër kan je de inhoud aanpassen.
Misschien heeft iemand wat aan dit voorbeeld. Als je aanvullingen cq verbeteringen hebt laat het dan ook weten.


Mijne heren/dames/chef kok.

Dinsdag 10 februari heb ik een etentje met een aantal collega’s van het XXXXXXX bij u. De reservering is door  het XXXXXXX reeds afgesproken.

Aangezien ik veganist ben vraag ik of u hiermee rekening kunt houden.
Een veganist is iemand die geen dierlijke voeding gebruikt (zoals vlees, vis, ei, melkproducten en honing) en, voor zover praktisch haalbaar, ook geen dierlijke producten als leer, wol, zijde e.d. Ik eet dus geen enkel voedsel van dierlijke oorsprong.

Wat veganisten niet eten voor alle duidelijkheid:
- vlees (incl. gehakt, worst, enz,) gevogelte (incl. kip), vis, kaviaar, trassi, schelpdieren of andere producten zoals gelatine, shellac, cochenille (karmijnzuur), D3, caseïne, honing, eieren, melk, boter, kaas, yoghurt en andere zuivelproducten.

Wat wij wel eten:
- tofu (Tahoe), tempeh, seitan, aardappelen, rijst, pasta (zonder eieren), peulvruchten, groenten, tomaten, fruit, noten, champignons; brood en gebak zonder dierlijke vetten en producten; granen en graanproducten, enz.

Soepen en sauzen mogen van plantaardige bouillon (geen wei of melksuiker/lactose) worden gemaakt maar niet van vlees-, kip- of visbouillon. Alleen plantaardige oliën en vetten kunnen worden gebruikt voor koken, dus geen boter, ghee of andere dierlijke vetten.

Ik hoop u hierbij enige duidelijkheid te hebben verschaft en dat er rekening gehouden kan worden met mij.


Voor eventuele vragen ben ik bereikbaar onder telefoonnummer 06 - XXXXXXXX


Met vriendelijke groet
XXXXXXXX
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2009, 22:24:24 »
Ik vind het voor vegatariers erg overdreven om zoiets te sturen. Dat sommige koks niet weten wat veganisme inhoudt dat kan, maar vegetarisme lijkt me vaker geen dan wel een probleem geven.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2009, 23:14:08 »
Ik heb in die tijd dat ik vegetarier was meestal ook geen problemen gehad, maar ik lees ook dat er minder gunstige ervaringen zijn. Je hebt ook strikte vegetariers, wordt toch al weer iets moeilijker.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2009, 23:57:56 »
Ik vind het voor vegatariers erg overdreven om zoiets te sturen. Dat sommige koks niet weten wat veganisme inhoudt dat kan, maar vegetarisme lijkt me vaker geen dan wel een probleem geven.

Hoor toch nog enorm veel andere verhalen. Voor makkelijke vegetariers natuurlijk geen probleem, maar voor mensen die meer op de details letten van vegetarisme wel nog genoeg.
En die 'vegetariers' die wel vis eten zorgen ook voor genoeg verwarring.

Dus hartstikke handig toch dat Dick dit deelt? En ook handig voor veganisten op dit forum of vegetariers die willen uit eten gaan en waarbij ook veganisten aanwezig zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2009, 10:43:22 »
Ik zeg niet dat het niet lief of aardig is van Dick.  :)

Maar ik vind het zelf nogal control-freakerig overkomen. En daar ben ik zelf niet vies van hoor, dus als ik dit zelfs al.....  :P

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2009, 15:31:09 »
Ik vind het wel duidelijk. Beter zo dan tijdens je restaurantbezoek eindeloos  moeten soebatten, dat lijkt me veel vervelender. Ik ben zelf niet zo strict met eten, maar ik kan me voorstellen dat het best rust geeft als je veganist bent.

Foodforthought

Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2009, 13:49:04 »
Vantevoren reserveren en daarbij vermelden wat je wel en niet wilt (" mág u dat niet ? Jawel , ik wíl het alleen niet eten , zucht..." ) werkt bij mij meestal , hoewel het voor sommige koks , zelfs van redelijk prijzige tenten , toch nog een verrassing is dat gelatine gemalen runder - en varkensbeenderen zijn....   :o

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Voorbeeldfax als je uit eten gaat
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2009, 17:34:17 »
Ik vind het ook wel handig, zeker als je met een (zakelijke) groep gaat, waarbij je geen gezeur wilt en het toch al gebruikelijk is de bestelling te faxen.  Een engelse en franse vertaling zou ook wel mooi zijn  ;D
,,,,فلافل