Vegatopia Forum

Groene pannen

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Groene pannen
« Gepost op: 15 februari 2009, 22:15:11 »
Er zijn ook groene pannen verkrijgbaar. Is dat wat, of kan ik gewoon net zo goed een pan zonder anti-aanbaklaag nemen?
Ik neem aan dat je in de desbetreffende pan ook gewoon groente en tofu e.d. kunt bakken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Groene pannen
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2009, 22:24:25 »
Er zijn ook groene pannen verkrijgbaar. Is dat wat, of kan ik gewoon net zo goed een pan zonder anti-aanbaklaag nemen?
Ik neem aan dat je in de desbetreffende pan ook gewoon groente en tofu e.d. kunt bakken.

Persoonlijk houd ik wel van pannen met een anti-aanbaklaag en de ervaring die ik heb met die pannen en de ervaring die ik van anderen hoor zijn tot nu toe erg positief.
Natuurlijk kan je alles klaarmaken in zo'n pan wat je in een andere pan kan klaarmaken.

Een goedkopere concurrent: www.balans.bk.nl

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2009, 12:12:31 »
Mijn ervaringen met tahoe in gewone koekenpannen zijn dramatisch: alles bakte aan. Mij lijken deze pannen een goed alternatief voor gewone anti-aanbakpanne. Benieuwd of de anti-aanbaklaag langer dan een jaar mee gaat!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2009, 13:27:33 »
Mijn ervaringen met tahoe in gewone koekenpannen zijn dramatisch: alles bakte aan. Mij lijken deze pannen een goed alternatief voor gewone anti-aanbakpanne. Benieuwd of de anti-aanbaklaag langer dan een jaar mee gaat!

daarom hebben wij toen we gingen samenwonen voor profesionele stalen koekenpannen gekozen. We hebben we ze bij een groothandel voor de horeca gekocht (nee niet bij de makro  ;)) een anti aanbaklaag eet je toch altijd indirect op.. en dat kan volgens mij nooit gezond zijn. Ik denk dat dit uiteindelijk ook beter is voor het mileu, puur omdat deze pannen levenslang meegaan en de meeste pannen met anti aanbaklaag gaan toch maar een jaar of 5 max. mee. Ook kun je gewoon met een schuursponsje de bodem bewerken. (door zo'n dikke bodem kan je echt niet heen schuren) terwijl je met een anti aanbaklaag dan je pan kapot schuurt.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Purplehippie

• **
  • 60
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2009, 13:13:03 »
Die groene pan van BK waar koekje naar verwijst, hebben wij ook. Hij bevalt echt prima, het kan aan m'n positieve vooroordeel liggen (ben nogal van de 'is-goed-voor-het-milieu-labels'), maar heb de indruk dat er zelfs minder in aanbakt dan in een gewone pan met anti-aanbaklaag. Hij is wel wat aan de dure kant, maar daardoor zijn we er extra voorzichtig mee en gaat 'ie waarschijnlijk langer mee ;)
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2009, 14:40:21 »
Hij is wel wat aan de dure kant, maar daardoor zijn we er extra voorzichtig mee en gaat 'ie waarschijnlijk langer mee ;)
Ja, zo doe ik ook aan self-fulfilling prophecy: ik heb 1 goedkope antiaanbakpan, waar ik absoluut niet voorzichtig mee ben, en die gaat dan ook niet lang mee. Ik doe hem in de vaatwasser, terwijl dat niet mag, verder gebruik ik alleen verantwoord gereedschap, zo ben ik dan wel, maar toch: zie je wel, goedkoop rotding, binnen twee jaar al te vervangen. Is een stuk relaxter dan dure pannen waar je zuinig op moet zijn..... Maar wel milieuonvriendelijker, dat geef ik toe.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2010, 16:49:30 »
Zal best wezen dat ze uitstekend zijn, maar merken die antiaanbakgrillpannen verkopen vertrouw ik bij voorbaat niet.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2010, 17:00:14 »
Zal allemaal best kloppen.. maar mensen die zich alleen aanmelden om reclame te maken dit te posten vertrouw ik ook niet.

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2010, 17:41:40 »
Inderdaad, dat komt er dan nog bij.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2010, 17:47:31 »
Boontje komt om zn loontje?

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2010, 11:08:22 »
Het grootste probleem met anti-aanbaklagen is dat de pan niet heet genoeg wordt. Ik gebruik die pannen alleen als ik zo'n gepaneerd geval van Tivall bak. Dan gebruik ik heel weinig vet en in een goede wokpan zonder anti aanbak plakt dit dan geheid aan de bodem vast. Maar dat is maar één keer in de maand ongeveer. De wokpan is van roestvrij staal en kan lekker heet worden. Maar op een gewoon keukengas ook niet heet genoeg. Ik heb geen wokbrander thuis (een grote gasbrander die wel 2 tot 3 keer zo heet kan branden dan een gewone gaspit) en probeer de pan zo heet mogelijk te laten worden en dan groentes aanbraden. Doe ik dat, dan heb ik ook geen last van tofoeaankoekingsproblemen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2010, 10:56:15 »
Ik heb intussen zo'n BK-pan. Hij bevalt erg goed. Ik had al wat antiaanbakkoekenpannen, en ook plaatstalen koekenpannen die gewoon loeiheet mogen worden, maar deze is nu zonder meer mijn favoriet. Hij mag namelijk ook goed heet worden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2011, 22:03:24 »
Ik heb intussen zo'n BK-pan. Hij bevalt erg goed. Ik had al wat antiaanbakkoekenpannen, en ook plaatstalen koekenpannen die gewoon loeiheet mogen worden, maar deze is nu zonder meer mijn favoriet. Hij mag namelijk ook goed heet worden.

Ben je nog steeds blij met je pan?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2011, 07:34:40 »

Ben je nog steeds blij met je pan?
Jazeker. Nog steeds, ook nu het nieuwe er wel van af is, bak ik supergraag pannenkoeken, wat  ik niet deed toen ik die pan nog niet had. Dat gaat namelijk veel beter in die pannen. Ik heb intussen ook een andere maat gekocht, zodat ik ze voor meer dingen kan gebruiken. Ik heb nu 20 en 28 cm.