Vegatopia Forum

Zelf sap persen

Schanulleke

Re:Zelf sap persen
« Reactie #80 Gepost op: 07 augustus 2009, 23:22:54 »
De buurvrouw is inmiddels een fervent sc-aanhanger geworden! :laugh: Ze kwam zelfs al spontaan langs met meloen, blauwe bessen, appels, wortels en aardbeien. We hebben voor morgen ook een sapcentrifugeerdate gepland. Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat ze zelf eentje aanschaft. ;)

Schanulleke

« Reactie #81 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:44:47 »
Spinazie kan ook in de sc! Vandaag uitgeprobeerd met wat appeltjes, een worteltje, een stukje bleekselderij en een stukje oranje paprika. Smaak was prima, kleur was regelrecht afschuwelijk! Gifgroen! Zelfs Kermit de kikker zet het op een lopen als ie het ziet... :scaredblue:

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #82 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:52:26 »
ik heb een hele mand peren uit eigen tuin.. alleen perensap komt me mijn neus uit :P net als appel-perensap..

nog hippe combi ideeen??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

« Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2009, 10:04:47 »
Ik zou zeggen: kies een kleur, experimenteer daarmee en voeg peren toe. :D Ik combineer wel eens fruit en groente met dezelfde kleur met elkaar, bijv.:

- oranje: wortel, oranje paprika, sinaasappel, enz.
- groen: broccoli, bleekselderij, spinazie, groene paprika, golden delicious appels, enz.
- rood: rode biet, rode bessen, rode druiven, enz.
- geel: gele paprika, citroen, golden delicious, (geblenderde) banaan, enz.
- wit: bloemkool, witte druiven, enz.

Gewoon bij elke kleur een paar peren er doorheen.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #84 Gepost op: 13 augustus 2009, 17:43:43 »
Sapcentrifuges in de aanbieding voor 20 euro bij de Lidl. Deze (of volgende) week!
Nu heeft niemand een excuus meer ;D

Aiko

« Reactie #85 Gepost op: 13 augustus 2009, 20:41:57 »
ik heb een hele mand peren uit eigen tuin.. alleen perensap komt me mijn neus uit :P net als appel-perensap..

Ik ben gek op perensap...!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #86 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:11:55 »
kom maar halen! you're welcome!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #87 Gepost op: 13 augustus 2009, 23:44:02 »
Ik heb een perenboom (conference). Maar heb geen idee wanneer ik die dingen moet gaan plukken. Vorig jaar was ik veel te vroeg en zijn ze niet meer rijp geworden. Eeuwig zonde.
Dit jaar zijn de meesten geveld door zware storm van een paar weken terug. Heb er nog 16 over en die wil ik niet te vroeg/ laat plukken, want wil ook weer aan de perensap. Tips?

Edit: en en en perenijsjes, die zijn het allerlekkerst. Is dat ingevroren perenpuree??
 :kwijl:

Aiko

« Reactie #88 Gepost op: 14 augustus 2009, 01:07:41 »
Ik heb een perenboom (conference). Maar heb geen idee wanneer ik die dingen moet gaan plukken. Vorig jaar was ik veel te vroeg en zijn ze niet meer rijp geworden. Eeuwig zonde.

Ik vermoed dat je ze ook niet moet plukken; ze vallen zelf wel op de grond. Of als je niet wil dat ze onverhoopt beschadigen bij de val, zachtjes aan de peer trekken. Is het rijptijd, dan breekt het stokje makkelijk. Breekt het niet, dan kun je de peer gerust nog even laten hangen. Zo gaat het bij mijn vijgen (hoewel; dit jaar helemaal géén vijgen aan mijn drie boompjes...).

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #89 Gepost op: 14 augustus 2009, 15:28:33 »

- 1 kopje olie

Olie??? Door een cake?
Wordt dat niet verschrikkelijk vet? Of is dit de veganistische variant en is het normaal boter?
Ben net pas het boodschappenlijstje aan het maken en dit viel me nu pas op.
Hmmm zit honing in, niet de veganistische variant dus.

Edit: moet ik dan zonnebloemolie hebben?
Edit2: 4. Kokos en noten erdoorheen mengen en mengsel in een ingevette bakvorm doen.
Er staan geen nootjes bij de ingrediënten?
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2009, 15:34:57 door Lelle »

Schanulleke

« Reactie #90 Gepost op: 14 augustus 2009, 16:59:46 »
Olie??? Door een cake?

Ik heb het vermoeden dat dat iets Amerikaans is, want in mijn Amerikaanse vegan kookboek wordt het ook veel in cakes gebruikt.

Of is dit de veganistische variant en is het normaal boter?
Hmmm zit honing in, niet de veganistische variant dus.

Wat dacht je van de eieren? ;) Volgens mij kan het ook wel met no-egg poeder.

Edit: moet ik dan zonnebloemolie hebben?

Doe ik wel altijd als ik een vegan cake maak.

Edit2: 4. Kokos en noten erdoorheen mengen en mengsel in een ingevette bakvorm doen.
Er staan geen nootjes bij de ingrediënten?

Die nootjes hadden wel bij de ingredienten moeten staan. Toen ik het recept overtypte, drukte ik per ongeluk op 'delete' en toen was een deel van de tekst verdwenen. (Ik heb echt een ***hekel aan die delete-knop. Gebeurt me altijd als ik net een lange tekst heb ingetypt. :steam:)Met veel knip- en plakwerk heb ik het weer opnieuw ingetypt, met een kopje ontbrekende noten als resultaat. Ik heb het inmiddels ook in het recept aangepast.

Lelle, laat je weten hoe het resultaat geworden is?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #91 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:32:51 »
Was te laat met kopen van nootjes, maar zal wel lukken, er staat alleen niks in over wanneer de olie of ei te gebruiken, dus ga nu maar googlen en hopen dat ik wat vindt.
Resultaat hoor je vast wel, maar dit is dus mn aller eerste bakpoging sinds mama niet meer helpt....
(ja, ik ben 30 :-[)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #92 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:37:31 »
http://www.p4c.philips.com/files/h/hr1861_00/hr1861_00_dfu_kor.pdf

Recept gevonden. Rept met geen woord over eieren en wanneer, maar dat maakt niet uit, het gaat goed komen!
 ;D

Hoera voor de bronvermelding.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #93 Gepost op: 14 augustus 2009, 18:12:20 »
Update 1: Beslag is verrukkelijk.
(ben niks veranderd sinds mn mama hielp).

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2009, 20:42:39 »
ik ga peertjes persen dus mochten er nog liefhebbers zijn  ;) en aiko je weet nu de weg naar t roosendaalse dus kom op  :P zondag ben ik thuis tot een uur of half 4  ;D

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #95 Gepost op: 14 augustus 2009, 20:47:38 »
Liefhebber meldt zich!
Maar vindt Roosendaal nog steeds errug ver weg.

Geniet van je peertjes.
Ps. Cake is heel erg lekker geworden. Heb de ananas weggelaten want ik weet misschien niet wanneer ze rijp zijn, maar ik zie wel wanneer ze echt niet goed meer zijn, en dat hier in de winkel het geval.
Met een lekker wortelappelsapje ernaast.

Allemachtig wat een afwas!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #96 Gepost op: 15 augustus 2009, 00:08:20 »
zo een mandje geperst en 1 l. en een groot glas sap verder. er ligt hier echt nog een heleboel dus liefhebbers kom maar op!

oh ja peertjes zij goed als je t doet zoals aiko zegt. Wij rapen hier savonds ook gewoon de rijpe van de grond en snijden dan de beestjes en vieze valplekjes eruit.. er blijft genoeg peer over voor ons allemaal  ;D

Schanulleke

« Reactie #97 Gepost op: 15 augustus 2009, 11:41:46 »
er staat alleen niks in over wanneer de olie of ei te gebruiken
Heb het even gecontroleerd. Dit is geen delete-fout, het staat niet in het Nederlandse recept.

http://www.p4c.philips.com/files/h/hr1861_00/hr1861_00_dfu_kor.pdf
Recept gevonden. Rept met geen woord over eieren en wanneer
De olie staat dus wel in het Engelse recept, maar idd niets over de eieren. Die zou ik zelf op hetzelfde moment toevoegen. Heb het als zodanig ook maar in het recept aangepast.

Liefhebber meldt zich!
Maar vindt Roosendaal nog steeds errug ver weg.
Roosendaal ligt ook niet in de buurt van Leeuwarden, he? :nooo:

Hoera voor de bronvermelding.

:hypocrite: Ach ja, ik zit vol geweldige ideeen... :hypocrite: ;)
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009, 11:47:11 door Schanulleke »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #98 Gepost op: 15 augustus 2009, 14:39:27 »
Ach ja, ik zit vol geweldige ideeen..
Vind ik wel!

Hoe zat het eigenlijk met die spinazie, voegt die naast een enge kleur ook nog een beetje sap toe?
Het lijkt me zo droog.

Schanulleke

« Reactie #99 Gepost op: 15 augustus 2009, 14:49:53 »
Hoe zat het eigenlijk met die spinazie, voegt die naast een enge kleur ook nog een beetje sap toe?

Dat weet ik eigenlijk niet, want ik combineer het altijd met andere groenten en fruit. Er zal wel niet heel veel sap uit komen, want spinazie heeft sowieso weinig volume, dus qua vocht zal het niet veel opleveren. Misschien dat ik straks even wat losse spinazie centrifugeer om te zien wat het oplevert.