Vegatopia Forum

Zelf sap persen

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Zelf sap persen
« Gepost op: 14 februari 2009, 20:15:08 »
Ik heb van de week een sapcentrifuge gekocht, en ik ben er heel blij mee. Sinaasappels persen (wel geschild) is een fluitje van een cent en levert veel meer sap op en ik heb gisteren een groentensapje geperst van 2 appels, gember, rode biet, ijsbergsla en bleekselderij. Apart maar wel lekker. Appels persen is trouwens ook geniaal, gaan er in 1 stuk in en ik heb nog heel veel appels in de stal van een vriendin met een grote boomgaard.

Offline Eefje1976

• 225
Re:Zelf sap persen
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2009, 00:39:23 »

Ik heb deze:
http://www.wonen.nl/easyweb3/ep_code-wn10_prdTemplateMain-prd_id-10924-grp_id-10106-savecookies-yes
Hij was wel een beetje duur.... :bloos:
Maar doet het fantastisch!! Wij hebben een appelboom en wist me geen raad met de appels.. Lekker persen met bleekselderij, heerlijk!!
Het is de aanschaf waard.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2009, 21:56:09 »
Heerlijk zo'n sapcentrifuge, vooral ook voor groentesappen.
Zelfgeperste wortel en tomatensap :yummie:
Maar eigenlijk kan je alles door zo'n ding gooien en t is altijd lekker!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2009, 22:48:15 »
Net een perensapje geperst... echt lekker hoor! Morgenochtend probeer ik weer eens een groentensapje.

Lama

« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2009, 21:23:39 »
Sinaasappel en kiwi, dat is een erg lekkere combinatie

Helen

« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2009, 21:53:08 »
appel en aardbei ook.  :D

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2009, 23:19:15 »
Ik kijk de laatste tijd ook weer naar zo'n aparaat. Maar twijfel aan de kwaliteit van wat ik zie in de winkel.

Ik heb eerder een multi-apparaat gekocht waarbij je ook zelf sap zou kunnen maken, maar dat was een drama.

Wat hebben jullie uitgegeven voor een goed apparaat?
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Eefje1976

• 225
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2009, 10:02:20 »
Die van mij (Solis juicer (..) pro) kostte me rond de 300 euro..
Het is een heel sterk apparaat die niet oververhit te krijgen is, wortels, bieten, knollen, alles gooi ik erin.
Het pulp is bijna droog! Het is wel een zwaar apparaat (niet in het bovenste keukenkastje zetten... :))
Ik ben er blij mee en ik ga er vanuit dat het een aanschaf voor het leven is.
Van die blokker/kijkshop apparaten had ik niet zo'n hoge pet op....

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #8 Gepost op: 06 maart 2009, 10:23:53 »
Ok, dank voor je reactie.
Dat wordt nog even sparen, tenminste voor een degelijk apparaat.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #9 Gepost op: 06 maart 2009, 12:04:08 »
Ik heb een 'gewone' Philips via de rentepunten van Postbank, huidig ING. Was een 10tje goedkoper dan op de goedkoopste internetsite en kostte 89 euro. Ik pers er niet dagelijks 10 liter sap mee, maar wat ik er tot nu toe in heb gedaan zorgde niet voor problemen. Het schoonmaken valt best mee als je hem gelijk even afspoelt. Let op de vulopening: nieuwe centrifuges hebben een grote vulopening waar een normale maat appel in 1x in past. En dat scheelt een hoop geklooi vooraf.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2009, 15:01:35 »
Van een diƫtist hoorde ik dat appelpitten een kleine hoeveelheid van een giftige stof (ik weet niet meer welke) bevatten, die kan je er beter uithalen. Ik weet niet of dat ook voor pitten van andere vruchten geldt, zal ik ook eens vragen.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2009, 16:41:32 »
Ja, blauwzuur. Maar volgens mij moet je behoorlijk wat appelpitjes opvreten voordat het kwaad kan. En in de centrifuge worden de pitjes er natuurlijk sowieso uitgefilterd (of je centrifuge is zo krachtig dat je er ook appelpitjessap mee kan maken)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2009, 18:14:04 »
(of je centrifuge is zo krachtig dat je er ook appelpitjessap mee kan maken)
Appelpitjessap ;D
Maar ik had juist weer ergens gelezen dat appelpitjes juist heel gezond waren.
Waarschijnlijk door datzelfde blauwzuur, maar dat weet ik dan niet meer zeker.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2009, 18:35:09 »
Citaat
Appelpitjessap ;D
wat zouden de effecten zijn? :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Schanulleke

« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2009, 12:45:33 »
Hmmm, misschien is zo'n sapcentrifuge iets voor mij. Ik ben geen echte groente-eter, maar misschien lust ik het in sapvorm wel. Soms is het namelijk niet eens de smaak die me tegenstaat, maar de structuur. En daar heb je bij sapjes niets mee te maken.

Heeft iemand trouwens een linkje voor mij over dat blauwzuurverhaal? Ik doe namelijk altijd de appelpitjes in mijn blender als ik een smoothie maak (in de veronderstelling dat dat mega-gezond is), maar als dat blauwzuurverhaal klopt... ???

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2009, 14:36:01 »
Heeft iemand trouwens een linkje voor mij over dat blauwzuurverhaal? Ik doe namelijk altijd de appelpitjes in mijn blender als ik een smoothie maak (in de veronderstelling dat dat mega-gezond is), maar als dat blauwzuurverhaal klopt... ???

Pitten van appels en aanverwante families (abrikozenpitten, ...) bevatten inderdaad blauwzuur (cyanide), de hoeveelheden zijn bij appelpitten echter zo klein dat de inname van kleine hoeveelheden geen kwaad kan, zolang je geen tientallen pitten per dag achterover slaat.  Maar om ze er bewust bij te voegen lijkt me ook niet nuttig, ik zou niet weten wat er zo bijzonder gezond aan is.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #16 Gepost op: 05 april 2009, 14:38:08 »
Kan het ook nergens meer vinden dat het gezond zou zijn.
Wist zeker dat ik het ergens gelezen had, want ik haalde ze er expres niet meer uit!
Maar ik zal wel ergens over het ON in ongezond heen hebben gelezen. :frusty:

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #17 Gepost op: 05 april 2009, 16:01:09 »
Wist zeker dat ik het ergens gelezen had, want ik haalde ze er expres niet meer uit!

Ik ken de details niet, maar zowel over appelpitten als abrikozenpitten wordt gezegd dat ze (preventief) werken tegen kanker.  Dit omdat ze beiden op zich nog geen cyanide bevatten maar wel een aanverwante stof (vitamine B17 genoemd, ofwel amygdaline) die in het lichaam zou omgezet worden in cyanide, en dat vooral in kankercellen.

In ieder geval zijn er in dit verhaal wel wat 'gelovigen' te vinden:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49569

maar wordt het door velen ook afgedaan als onzin en is er zeker geen sluitend bewijs:

http://www.kwakzalverij.nl/512/Abrikozenpitten_en_kanker

Schanulleke

« Reactie #18 Gepost op: 05 april 2009, 22:03:11 »

Ik ken de details niet, maar zowel over appelpitten als abrikozenpitten wordt gezegd dat ze (preventief) werken tegen kanker.  Dit omdat ze beiden op zich nog geen cyanide bevatten maar wel een aanverwante stof (vitamine B17 genoemd, ofwel amygdaline) die in het lichaam zou omgezet worden in cyanide, en dat vooral in kankercellen.

In ieder geval zijn er in dit verhaal wel wat 'gelovigen' te vinden:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49569

maar wordt het door velen ook afgedaan als onzin en is er zeker geen sluitend bewijs:

http://www.kwakzalverij.nl/512/Abrikozenpitten_en_kanker

Dank je voor de links. Kennelijk zijn wetenschappers het er niet over eens.

Maar om ze er bewust bij te voegen lijkt me ook niet nuttig, ik zou niet weten wat er zo bijzonder gezond aan is.

Ze leken me wel vezelrijk. En ik zat ook te denken in het verlengde van pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten en andersoortige pitten en zaden. Maar onderbouwen kan ik dat niet. :-[

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #19 Gepost op: 06 april 2009, 22:29:38 »
MMMM  pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten,.... -Lekkerrrrr
Niet geschikt voor sapjes en dus behoorlijk off topic maar lekkerrrrr.

On topic blijf ik fan van zelf gesapcentrifugeerde tomaatjes en dan allerlei soorten door elkaar.
Zonde dat je alle vezels weggooit maar o zo lekker.