Vegatopia Forum

Beginnen met vis eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kees

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2009, 21:43:03 »
Isdatzo heeft gelijk maar enkelen van jullie ook denk ik. Volgens mij is de juiste vis gezond. Elke vissoort heeft zijn eigen eiwitgehalte en eigenschappen en kan op een leuke manier in de keuken worden verwerkt.
Dit wil echter niet zeggen dat alle vis gezond is en vegetarisme dat dan weer juist niet is. Het belang van voeding is voor ieder individu weer anders, al helemaal allergien en dieten zoals bij glutenvrij. Een persoon die lange tijd geen vlees of vis heeft geconsumeerd verliest bepaalde bacterien in de darmen (meer dan 150 soorten bij 1 persoon) en daardoor veranderd de bacterie-cultuur (denk aan yakult etc etc etc).

Voor ieder persoon is het van belang een bepaald voedingspatroon tot zich te nemen met de wel gesteld schijf van ... het gaat erom dat je je lekker voelt bij wat je tot je neemt en hangt van eenieder af met hoeveel "selfrespect" hij of zij zich behandeldt. Je bent wat je eet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2009, 21:54:55 »
Netjes verwoord Kees.
Je kan prima gezond vegetarisch eten. Dan moet je wel opletten wat je doet.
Je kan ook niet-vego eten, en toch ongezond.

En zoals bij mij: je kan ook nagenoeg vego eten, zonder noten, zonder fruit, zonder diverse groenten, en toch alles binnenkrijgen.  :cheer_eerie:
Ik hield het allemaal bij gedurende 2 weken, en de diëtiste vond het goed, ik hoefde niks bij te slikken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2009, 01:07:27 »
Volgens mij wordt vis niet gegeten omdat het een hype is, maar omdat er wetenschappelijk bewijs is dat het o.a. waarschijnlijk de kans op om te overlijden aan hartziekten verlaagt:

Ja zeker wel. Vooral visolie is een hype. Gooien ze overal in tegenwoordig, terwijl er een betere bron bestaat voor de gezonde stoffen. Raar is alleen dat die dan niet zo actief gepromoot worden.

Verder zijn er ook studies die dus twijfels zetten bij de gezondheidsvoordelen die door de industrie/sector naar voren geschoven wordt.

En je site is wel interessant, maar misschien ook goed om dieper te kijken naar wie belang hebben bij de onderzoeken en die het sponsoren.

Verder lijk je graag de tekst te verspreiden wat je had gequote. Kom het met een zoekopdracht op vele fora tegen. Dan gaan idd belletjes rinkelen over wat je belang is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2009, 07:42:29 »
Ik snap  niets van het motief om op een vegetariersforum mensen te overtuigen van eventuele gezondheidsvoordelen van het eten van vis. Ik denk dat het al of niet gezond zijn van vis eten voor de meesten hier  totaal geen criterium is voor hun keuze. Irrelevant hier, naar mijn mening.

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2009, 11:05:13 »
Ach, trollen. Ik eet ze rauw.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #45 Gepost op: 18 februari 2009, 11:25:05 »
Wat ik mij afvraag (al een tijdje, hoor, niet alleen door deze conversatie) is of het eten van vis af en toe ook niet gezond kan zijn omdat je dan geen vlees eet. Maar wel iets minder ongezond. Dus als je vis bovenop je voedingspatroon eet, bij vleeseters bovenop hun meestal te grote hoeveelheid vlees, wat het dan doet met je. Weet iemand daar iets over? Liefst zonder lange te lezen studies?

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #46 Gepost op: 18 februari 2009, 11:32:23 »
Ook al zou het eten van vis gezond of gezonder zijn (maar wat het dus niet is), dan zou ik -en met mij velen- het nog niet doen. Punt.

1) In mijn ogen wordt een mening pas geloofwaardig wanneer iemand deze kan onderbouwen.
2) Volgens mij is de beste (objectief) manier om een mening te onderbouwen door een literatuuroverzicht van relevante mensstudies.


Indien je het niet met een van deze stellingen eens bent, mag je het zeggen.

Zoals je hebt kunnen lezen kan ik mijn mening onderbouwen aan de hand van een literatuuroverzicht. Wat is jouw onderbouwing? Of vind je dat je geen onderbouwing nodig hebt wanneer je een stelling lanceert die tegen de gangbare denkwijzen, en wetenschappelijke stand van zaken, ingaat?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #47 Gepost op: 18 februari 2009, 11:43:10 »
Ik heb de studies eens bekeken, en inderdaad... het gaat om mensen die vis eten als vervanging van vlees. er staat niks in over het effect van weglaten van vlees, over mensen die al geen vlees eten om mee te beginnen. zolang daar geen cohorte-studie over gebeurt is, blijft het gissen over het effect van vis op een vegetarisch dieet.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2009, 11:54:36 »
Op momenten als deze mis ik Iknik.  :duh:
“it's strange how life makes sense in time...”

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2009, 12:00:12 »
Volgens mij wordt vis niet gegeten omdat het een hype is, maar omdat er wetenschappelijk bewijs is dat het o.a. waarschijnlijk de kans op om te overlijden aan hartziekten verlaagt:

Ja zeker wel. Vooral visolie is een hype.

Klopt, maar visolie is een hype geworden nadat meervoudig onderzoek uitwees dat er een positieve functie vanuit leek te gaan. Indien iets gezond blijkt te zijn mag dit best gehyped worden. Bij groenten & fruit is dit ook op deze manier gegaan, maar daar hoor je niemand over.

Gooien ze overal in tegenwoordig, terwijl er een betere bron bestaat voor de gezonde stoffen. Raar is alleen dat die dan niet zo actief gepromoot worden.

Doel je op algen?

Verder zijn er ook studies die dus twijfels zetten bij de gezondheidsvoordelen die door de industrie/sector naar voren geschoven wordt.

Natuurlijk maakt de industrie dankbaar gebruik van de door epidemiologen gevonden effecten. Denk je dat de broccoli-industrie niet van elke gelegenheid gebruik maakt om de zgn. (overigens nauwelijks-bewezen) effecten tegen kanker te promoten?

Volgens jou zijn er dus ook studies die twijfels zetten bij de gezondheidsvoordelen. Zoals ik al stelde, is het stuk wat ik postte een literatuuroverzicht. Een literatuuroverzicht is een overzicht van de studies die zijn gevonden tot op een bepaald moment (in dit geval t/m april 2006).
Met jouw stelling suggereer je dat bepaalde studies niet zijn meegenomen in het literatuuroverzicht, want dit is blijkbaar niet compleet.
Zou je kunnen posten welke studies dit zijn?

En je site is wel interessant,

Dank je!

maar misschien ook goed om dieper te kijken naar wie belang hebben bij de onderzoeken en die het sponsoren.

Daar heb ik over nagedacht. De opzet van het soort studies op mijn site is zgn. "prospective". Dat betekent dat tien-, tot honderdduizenden mensen een vragenlijst betreffende het dieet moeten invullen. Na vele jaren wordt vervolgens gekeken welke ziekten zich hebben ontwikkeld en hoe het dieet daar aan gecorreleerd is.
Voordeel van dit soort studies in principe niet worden betaald door "de industrie", maar door overheden, stichtingen en organisaties ter preventie van kanker. De industrie maakt over het algemeen gebruik van laboratoriumonderzoek gepaard aan zgn. "randomized" studies met veel kleinere groepen mensen.

Verder lijk je graag de tekst te verspreiden wat je had gequote. Kom het met een zoekopdracht op vele fora tegen. Dan gaan idd belletjes rinkelen over wat je belang is.

Dat je dat zou kunnen gaan denken begrijp ik. Denk je echter dat dit de inhoud van een tekst veranderd?

kees

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #50 Gepost op: 18 februari 2009, 12:01:03 »
Greet,

Van vis wordt gezegd dat het kans op hart en vaatziekten verlaagd.
Iets wat veel voorkomt bij mensen die veel verzadigd vet eten, wat weer veel voortkomt uit frituurvoer en vlees. Tevens voor rokers (de nicotinestokjes enzo)  is vis een goede toevoeging op hun dieet.

Het is moeilijk aan te tonen of dit echt een feit is omdat de invloed van voeding moeilijk aan te tonen is omdat je met honderden verschillende vissoorten te maken hebt, diverse belangen meespelen, watercultuur/voeding waar de vis leeft veranderdt, onze voeding complexer wordt (chemise toevoeging, e-nummers etc etc en de reacties in ons lichaam).

De mens is nogmaar enkele decennia in staat om de werking van onze voeding in kaart te brengen, en ik weet zeker dat het (minimaal) nogwel honderd jaar duurt voor we weten wat voor effect onze voeding heeft op ons en vooral de volgende generaties.

Van visolie werdt vroeger gedacht dat het zou helpen tegen verkoudheid en bacteriele ziekten. Het werdt in Nederland verkocht als levertraan, wat afkomstig was van gedoodde walvis. Visolie is afkomstig uit Japan en wordt daar al eeuwen gebruikt.

De discussie of het goed voor je is of niet kan eeuwig voortduren, Ik ben echter bang dat sommige personen hier dan veel van hun energie verliezen, snel moe worden, hoofdpijn krijgen en zich sloom voelen, met als gevolg dat deze (gezonde) mensen zich af gaan vragen of ze mischien moeten gaan beginnen met vis eten, of tussen de middag een warme (VEGA?) hap moeten nuttigen.

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #51 Gepost op: 18 februari 2009, 12:02:50 »
Ik heb de studies eens bekeken, en inderdaad... het gaat om mensen die vis eten als vervanging van vlees. er staat niks in over het effect van weglaten van vlees, over mensen die al geen vlees eten om mee te beginnen. zolang daar geen cohorte-studie over gebeurt is, blijft het gissen over het effect van vis op een vegetarisch dieet.

Zou je kunnen laten zien in welke studies het gaat om mensen die vis eten als vervanging van vlees?

Kiwi

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #52 Gepost op: 18 februari 2009, 13:50:31 »
Isdatzo, waarom reageer je niet op de opmerking van braam?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2009, 13:54:11 »
Ik heb de studies eens bekeken, en inderdaad... het gaat om mensen die vis eten als vervanging van vlees. er staat niks in over het effect van weglaten van vlees, over mensen die al geen vlees eten om mee te beginnen. zolang daar geen cohorte-studie over gebeurt is, blijft het gissen over het effect van vis op een vegetarisch dieet.

Zou je kunnen laten zien in welke studies het gaat om mensen die vis eten als vervanging van vlees?

allen; het staat erin, namelijk. Ze krijgen het binnen via hun voeding. Dus dat wil zeggen dat ze vis eten in plaats van vlees. Niks voedingssupplementen dus. Zo doen de mensen dat nu eenmaal.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2009, 13:59:37 »
Isdatzo, waarom reageer je niet op de opmerking van braam?
Omdat dat een zelfde soort vraag is als die ik stelde en die komen blijkbaar niet uit.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Schanulleke

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2009, 15:03:13 »
Zomaar een citaatje van de website van het voedingscentrum:

Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, brood, graanproducten, zuivelproducten en vleesvervangers, levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Ook kinderen kunnen vegetarisch eten, mits het vlees goed vervangen wordt.

In dit lijstje wordt nergens vis genoemd. Het lijkt me dat het voedingscentrum zich baseert op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Conclusie: hoe het ook zit met Omega-3 en -6 en welke andere goede stoffen er ook in vis zitten, kennelijk krijgt een vegetarier die toch op een andere manier ook wel binnen. De gezondheidsvoordelen van vis zijn kennelijk niet zo groot dat het voedingscentrum alle vega's (die toch al weinig dierlijks binnen krijgen) met klem aanraadt om toch vooral wel wat vis te comsumeren. Volgens mij is vis niet bij uitstek gezond of ongezond te noemen.

Ik vind het volgende:

Citaat
Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat het lichaam voldoende van alle voedingsstoffen krijgt. De basis voor een gezonde voeding die het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt, zorgt voor voldoende voedingsstoffen. Deze bestaat uit een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groente en fruit en twee keer per week vis. Dit wordt aangevuld met zuivel en vlees, eieren of vleesvervangers en margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht belangrijk.
Bron: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/

En toch vind ik het citaat dat je gebruikt niet echt steekhoudend, want op dezelfde website staat ook mijn citaat. In beide citaten wordt gesproken over brood, graanproducten (rijst, pasta), groente, fruit, zuivelproducten en vleesvervangers. In mijn citaat ontbreekt het stukje over vis. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het voedingscentrum zich in een van beide citaten vergist, maar dat lijkt me sterk. Wat we wel samen kunnen concluderen is dat de wel in beide citaten genoemde voedingsmiddelen (dus fruit enz.) onomstotelijk onderdeel uitmaken van een gezond voedingspatroon (ik laat hier de zuivel- en eierendiscussie even links liggen), of je nou vega bent of niet. Wat mij betreft is de 'onomstotelijkheid' van de gezondheid van die producten kennelijk veel duidelijker dan die van vis. (Beetje kromme zin, maar vat je hem? :D)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2009, 15:44:04 »

Klopt, maar visolie is een hype geworden nadat meervoudig onderzoek uitwees dat er een positieve functie vanuit leek te gaan. Indien iets gezond blijkt te zijn mag dit best gehyped worden. Bij groenten & fruit is dit ook op deze manier gegaan, maar daar hoor je niemand over.

Onderzoeken die uit de sector kwamen. Ik ken een verhaal over waar ze visolie gaven aan patienten die er baat door hadden blijkbaar (en dat zou best kunnen, want omega-3 e.d. zouden idd goed werken). Ze gebruikten alleen de visolie in het onderzoek, omdat die bedrijven die het onderzoek steunden daar baat bij hadden.

Logisch, omdat er vaak visolie in producten gestopt wordt. Nog beter als je daar kan neerzetten dat het ook nog eens gezondheidsvoordelen oplevert.

En of het nou visolie is of bepaalde groenten het is goed om eens wat verder te kijken naar wie onderzoeken steunen e.d.

Citaat
Doel je op algen?

Je hebt idd ook algen. Maar ook andere producten waar de omega-3, 6 9 reeks in zit.

Citaat
Natuurlijk maakt de industrie dankbaar gebruik van de door epidemiologen gevonden effecten. Denk je dat de broccoli-industrie niet van elke gelegenheid gebruik maakt om de zgn. (overigens nauwelijks-bewezen) effecten tegen kanker te promoten?

Uitzonderlijke productclaims daar kan altijd een industrie achter zitten. Dus goed om dat kritisch te bekijken.
Maar er is toch een goede consensus m.i. over dat plantaardige voeding meer voordelen biedt en ook dat bepaalde stoffen die in bv. broccoli zit positief zijn tegen kanker.
Of broccoli op zich dan weer een goede bron is voor die stoffen ligt altijd weer aan wat er verder in zit e.d.

Citaat
Volgens jou zijn er dus ook studies die twijfels zetten bij de gezondheidsvoordelen. Zoals ik al stelde, is het stuk wat ik postte een literatuuroverzicht. Een literatuuroverzicht is een overzicht van de studies die zijn gevonden tot op een bepaald moment (in dit geval t/m april 2006). Met jouw stelling suggereer je dat bepaalde studies niet zijn meegenomen in het literatuuroverzicht, want dit is blijkbaar niet compleet. Zou je kunnen posten welke studies dit zijn?

Volgens mij zijn er al een paar linken gezet naar onderzoeken. Vorig jaar waren daar nog paar berichten over. Dus zou goed kunnen dat die na 2006 er zijn gekomen, daarvoor was het idd wel de ene na de andere berichten over hoe goed vis wel niet zou zijn.

Dos Winkel heeft trouwens op zijn site goed belicht wat er mis is met vis.

Citaat
Voordeel van dit soort studies in principe niet worden betaald door "de industrie", maar door overheden, stichtingen en organisaties ter preventie van kanker. De industrie maakt over het algemeen gebruik van laboratoriumonderzoek gepaard aan zgn. "randomized" studies met veel kleinere groepen mensen.

Dat is niet helemaal waar, zoals je al zegt 'in principe'. We weten natuurlijk ook wel dat achter de schermen een hoop onderling wordt gedaan.

En overheden zijn vaak erg begaan met de industrie. Zie laatst... uit een EU rapport werd onder druk van de christendemocraten geschrapt dat vlees een groot probleem was voor milieu. Waarom denk je dat gebeurd? Omdat er belangen spelen.

Citaat
Dat je dat zou kunnen gaan denken begrijp ik. Denk je echter dat dit de inhoud van een tekst veranderd?

Zou heel goed kunnen. Ik zou nooit verbaasd opkijken wanneer er info gemanipuleerd wordt vanwege belangen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #57 Gepost op: 18 februari 2009, 21:35:32 »
Ach, trollen. Ik eet ze rauw.

Is dat wel gezond? :-X
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Schanulleke

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #58 Gepost op: 19 februari 2009, 09:50:31 »

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #59 Gepost op: 19 februari 2009, 11:54:58 »
Edit: Eelco heeft gelijk ;D
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2009, 15:35:43 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light