Vegatopia Forum

Beginnen met vis eten

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Mrace

Beginnen met vis eten
« Gepost op: 11 februari 2009, 00:45:19 »
hoi
ik weet niet of ik het juiste topic zit met mijn vraag en of hij hier gewenst is maar dat hoor ik zo wel
ik ben nu 10 jaar vegetarisch geen vlees en vis maar begin door mijn afgelopen paar jaar in de horeca een beetje op te raken
ik weet dat je veel groentes bruin brood vezels noten vlees vervangers ect. moet eten en deed dat aantal jaren erg goed, maar werk nu 4 jaar full-time in de horeca en dan is het best zwaar om zo nog de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.
begin al in de middag en werk tot laat in de avond dus eet altijd op het werk. de keuken is niet gemaakt voor de vegetariers en hebben bijna geen groente en als we het hebben is het meestal 1 of 2 soorten en daarmee kan je het doen en wat friet. het is een kleine keuken met een kleine kaart vandaar.

dus kwa voeding raak ik daar bijna ondervoed eet vaak salades of tosti's als avond eten maar na een tijd ga je dat wel voelen.
sloom moe honger geen zin meer in dingen enz
heb ene tijdje steeds eigen eten mee genomen maar om nou in de ochtend te gaan koken zag ik ook niet meer zitten.

ik ben al een jaartje aan het na denken om weer te beginnen met vis eten
al is het maar 2x per week.
hoor van veel mensen dat het gezond is en dat je toch de nodige voedingstoffen binnen krijgt.
en als ik het zo bekijk eet ik liever een stukje vis dan vlees.

zijn er hier mensen die ook weer begonnen zijn met vis eten?
ik hoorde dat je zoiets ook weer moet opbouwen....als je het zo lang niet gegeten hebt dat je maag eraan moet wennen?
2 kleine stukjes per week naar 3 kleine stukjes per week dan half visje enz?? ???


kan iemand mij hier meer informatie over geven?

alvast bedankt!!

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2009, 10:24:04 »
Als je nauwelijks groente eet en veel friet dan heb je een ongezond voedingspatroon waar je lichaam het slecht op doet, twee keer per week vis eten zal daar niet veel aan veranderen. Zeker als je de hele dag op je benen staat en fysiek werk doet zoals in de horeca, moet je echt genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen! Groente, bruin brood, fruit, noten en andere gezonde dingen horen bij je dagelijkse menu, of je nu vlees of vis eet of niet. Ik zou dus eerst werken aan gewoon gezond eten binnenkrijgen, en pas als dat niet voldoende is eens kijken naar vis. Kun je misschien 's middags voor je naar je werk gaat warm eten, en dan zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, en dan naar je werk lekkere volkorenboterhammen met gezond beleg meenemen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2009, 10:28:46 »
Warm eten 's middags lijkt me een goed idee.

Ik eet heel af en toe (een keer in de paar maand) vis sinds lange tijd niet gegeten te hebben, maar dat was vooral omdat ik erg zin in had. Die zin is al wel weer verdwenen omdat ik er achter kwam dat het niet zo heel bijzonder is ;). Maar als ik vis eet, heb ik nergens last van.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2009, 13:23:03 »
Vroeger aten mensen die fysiek werk deden, bijvoorbeeld boeren, toch ook warm tussen de middag? Thuis goed koken, veel groenten, en voor 's avonds lekkere bruine boterhammen, salade, soep, daar moet je zelfs zwaar werk mee kunnen doen zonder vis te eten. Denk ik.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2009, 13:30:15 »
Vroeger aten mensen die fysiek werk deden, bijvoorbeeld boeren, toch ook warm tussen de middag?

Heleboel mensen doen dat nog hoor. Zelfs die geen zwaar werk doen, mijn ouders bijvoorbeeld. Ik doe het ook wel eens, maar dan ga ik vaak wel net na het werk sporten en eet ik daarna nog een boterham.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2009, 13:43:43 »
Met mijn late diensten in de verpleging had ik altijd het zelfde.
Ik at dan tussen de middag warm, zoals hier ook al een paar keer gezegt werd.
Maar ook heel vaak maakte ik zelf een maaltijd klaar die ik daar dan in de magnetron kon zetten, neem aan dat je in de horeca daar ook wel de gelegenheid voor krijgt?
Er zijn genoeg dingen te verzinnen die lekker en voedzaam zijn en toch ook makkelijk mee te nemen zijn.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2009, 17:44:20 »
Kwestie van wennen, lijkt me dat. Ik moet er zelf niet aan denken, warm tussen de middag.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2009, 07:56:16 »
Tussen de middag is ook een relatief begrip natuurlijk.
Mijn oma (en moeder ook als het aan haar ligt) eet om 12 uur al warm.
Maar ik had dan late dienst om 3 uur 's middags en at dan om half 2/2uur wat warms.

Meenemen vond ik alleen altijd wel fijner
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2009, 10:11:26 »
Je hoeft natuurlijk niet strikt om 12:00 te eten, inderdaad. En het hoeft niet meteen een fikse stamppot of een bord vol spaghetti te zijn. Een kom groentesoep met een broodje, of een maaltijdsoep (meteen voor meerdere dagen klaarmaken) is ook een prima alternatief. Of Turks brood met ui, paprika, tomaat, kaas, kruiden (tien minuutjes in de oven).

Een andere manier om meer groente binnen te krijgen, is later op de avond, thuis, gezond te snacken met schijfjes groente (wortel, paprika, koolrabi, bleekselderij) met een yoghurtdip (kruiden met b.v. mosterd, komijnzaad, peper en zout). En voor overdag wat fruit meenemen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2009, 10:16:33 »
Als ik kook, kook ik altijd meer voor in de vriezer. Als ik een late dienst heb neem ik dat mee.
Op dagen dat mijn man vrij is eten we tussen de middag warm, zo rond een uur of 13. Ik neem ook wel eens een kant en klare salade mee. Of tomaatjes voor op brood. Een omelet met groentes die je meeneemt is ook zo gebakken.
Ik heb -by the way- ook erg goede herinneringen aan vis, vooral gerookt forel. Ik doe het niet, ik doe het niet, ik doe het niet...(enz...)

Mrace

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2009, 18:54:54 »
bedankt voor de tips, ik ga eens proberen om overdags warm te eten, soms ook wel lastig als ik bijv om half 12 begin met werken dan wordt mijn ontbijt al snel warme maaltijd waar ik dan neit op zit te wachten, maar op mijn vrije dagen kan ik gewoon eten koken voor 2 dagen natuurlijk en op het werk opwarmen.
ik eet zowiezo altijd al bruin brood met veel vezels erin en probeer veel kaas te eten.

dank je wel voor jullie tips :)


isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2009, 12:24:39 »
ik ben al een jaartje aan het na denken om weer te beginnen met vis eten
al is het maar 2x per week.
hoor van veel mensen dat het gezond is en dat je toch de nodige voedingstoffen binnen krijgt.
en als ik het zo bekijk eet ik liever een stukje vis dan vlees.

1 of 2 x per week vette vis is ook voldoende om het effect op de gezondheid (hartziekten) te kunnen merken. Meer eten lijkt daarop geen toegevoegde waarde te hebben.

zijn er hier mensen die ook weer begonnen zijn met vis eten?
ik hoorde dat je zoiets ook weer moet opbouwen....als je het zo lang niet gegeten hebt dat je maag eraan moet wennen?
2 kleine stukjes per week naar 3 kleine stukjes per week dan half visje enz?? ???

Ik ben zelf 4 jaar vegetariër geweest en daarna gewoon weer begonnen. Ik heb niks opgebouwd en merkte verder totaal geen verschil.

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2009, 12:27:17 »
Als je nauwelijks groente eet en veel friet dan heb je een ongezond voedingspatroon waar je lichaam het slecht op doet, twee keer per week vis eten zal daar niet veel aan veranderen.

Waarom zal 2 x per week vis eten niets veranderen aan een ongezond voedingspatroon? Heeft vis geen effecten op de gezondheid die onafhankelijk zijn van andere variabelen uit het dieet?

kees

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2009, 12:55:11 »
Werk inmiddels 8 jaar in de horeca en nooit geen last gehad van die verschijnselen, kijk ook eens naar de keuken waar je in staat:

-Hangt er een afzuigkap boven de frituur, kachel, grill en steamer? Deze moet goed werken, hou er eens een velletje papier voor, deze moet blijven hangen aan het rooster van de afzuigkap (maar dan niet door de vette drap)
-Is er ventilatie, evt via deuren of de uitgang naar het restaurant.
-Werk je in daglicht of tl verlichting, ikzelf heb eens in een kunstmatig verlichte keuken en werd zowaar depressief en had veel minder energie.
-Heb je plezier in je werk en met je collega's, koks zijn een over het algemeen een apart slag volk waar een vega niet altijd tussen past.
-Snack je altijd na het eten gaan, vooral tostis en salades en wordt er voor het personeel een persooneelshap klaargemaakt. Je hebt er recht volgens de CAO.
-Ben je lichamelijk wel geschikt voor het werk.


Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2009, 13:03:43 »
Citaat
Waarom zal 2 x per week vis eten niets veranderen aan een ongezond voedingspatroon? Heeft vis geen effecten op de gezondheid die onafhankelijk zijn van andere variabelen uit het dieet?
Als je ongezond eet, wordt je eetpatroon niet gezond van het eten van twee stukjes vis erbij. Geen enkel voedingsmiddel kan in zijn eentje van een ongezond eetpatroon een gezond eetpatroon maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2009, 15:19:04 »
Als je nauwelijks groente eet en veel friet dan heb je een ongezond voedingspatroon waar je lichaam het slecht op doet, twee keer per week vis eten zal daar niet veel aan veranderen.

Waarom zal 2 x per week vis eten niets veranderen aan een ongezond voedingspatroon? Heeft vis geen effecten op de gezondheid die onafhankelijk zijn van andere variabelen uit het dieet?

Je kan sowieso vraagtekens stellen bij of vis gezond is. Dat is ook alleen maar de 'hype' nu. Met visolie en omega-3 e.d.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2009, 16:02:05 »
Het schijnt dat met een hedendaags (niet-vegetarisch) westers dieet, de balans tussen de omega 3 en 6 vetzuren niet optimaal is. Daarom wordt schijnbaar aangeraden om zo af en toe een vette vis te eten. Vette vis is rijk aan omega-3 vetzuren. Zaken als (opgefokt) vl33s bevatten hoge concentraties omega-6 vetzuren. Deze schijnen wat minder te zijn voor hart- en bloedvaten, dacht ik. Maar omega-3 vetzuren kan je ook halen uit allerlei andere dingen; zeewier (chlorella), walnoten, avocado's, etc.
Als vega eet je geen opgefokt vl33s, zelfs helemaal geen vl33s. Ik denk dat je als vega er van uit kunt gaan dat je balans een stuk beter op orde is dan dat van de gemiddelde vleeseter.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2009, 22:50:45 »
Citaat
Waarom zal 2 x per week vis eten niets veranderen aan een ongezond voedingspatroon? Heeft vis geen effecten op de gezondheid die onafhankelijk zijn van andere variabelen uit het dieet?
Als je ongezond eet, wordt je eetpatroon niet gezond van het eten van twee stukjes vis erbij. Geen enkel voedingsmiddel kan in zijn eentje van een ongezond eetpatroon een gezond eetpatroon maken.

Dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat vis consumptie een voedingspatroon gezonder maakt, en niet per definitie gezond. Een ongezond voedingspatroon wordt ook niet opeens gezond wanneer je alleen maar meer groenten en fruit gaat eten.

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2009, 22:58:52 »
Je kan sowieso vraagtekens stellen bij of vis gezond is. Dat is ook alleen maar de 'hype' nu. Met visolie en omega-3 e.d.

Volgens mij wordt vis niet gegeten omdat het een hype is, maar omdat er wetenschappelijk bewijs is dat het o.a. waarschijnlijk de kans op om te overlijden aan hartziekten verlaagt:

Citaat
Achtergrond
Visvetzuren (EPA + DHA) worden vaak in verband gebracht met een verlaagd risico op hart-en vaatziekten. Consumptie van vis wordt echter ook vaak in verband gebracht met een verhoogde inname van kwik, PCBs en dioxines. Deze stoffen zouden de kans op chronische ziekten (kanker & hart-en vaatziekten) kunnen verhogen en daarmee het beschermende effect van de visvetzuren teniet doen of zelfs zorgen voor een verhoogde kans op deze ziekten.

Eind 2006 heeft de "Harvard Medical School" een artikel geplaatst waarin een overzicht wordt gegeven van studies uit de literatuur t/m april 2006. In dit artikel wordt een samenvatting gegeven van studies die onderzoek hebben gedaan naar a) inname van vis/visolie in relatie tot hart-en vaatziekten, b) het effect van methylkwik op hart-en vaatziekten in volwassenen, en c) het effect van dioxines en PCBs in vis op de gezondheid.
Bron: Mozaffarian D, Rimm EB. Fish intake, contaminants, and human health: evaluating the risks and the benefits. JAMA. 2006 Oct 18;296(15):1885-99. Link: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/296/15/1885

Ik geef nu een korte samenvatting van dit artikel:



Vis in relatie tot hart-en vaatziekten
Een overzicht van de literatuur (prospective & randomized studies) laat zien dat inname van vis of visolie het risico om te overlijden aan hartziekten laat dalen (figuur 1 + 2).
Vergeleken met geen inname van vis laat een matige inname van visolie (250-500 mg EPA + DHA per dag) het risico met 25% of meer dalen in studies. Hogere innames laten geen verdere daling in het risico om te overlijden zien.
Het beschermende effect bij inname tot 250 mg per dag is zelfs 36% (95% CI; 20%-50%) wanneer naar het gemiddelde van alle studies wordt gekeken.
Het zou kunnen dat vis een matig beschermed effect heeft op andere cardiovasculaire aandoeningen, maar dit effect is minder overtuigend dan dat op hartziekten (tabel 1)
Figuur 1: http://jama.ama-assn.org/cgi/content-nw/full/296/15/1885/JCR60006F1
Figuur 2: http://jama.ama-assn.org/cgi/content-nw/full/296/15/1885/JCR60006F2
Tabel 1: http://jama.ama-assn.org/cgi/content-nw/full/296/15/1885/JCR60006T1

Kwik.
Kwik is een zwaar metaal uit natuurlijke en niet-natuurlijke bronnen. Deze inorganische vorm van kwik wordt slecht door het lichaam opgenomen bij inname. Daarentegen wordt de organische vorm "methylkwik" wel goed openomen door het lichaam en actief vervoerd naar de weefsels.
Een overzicht van de hoeveelheden gifstoffen, en visvetzuren in verschillende soorten vis vind je in tabel 2.
Tabel 2: http://jama.ama-assn.org/cgi/content-nw/full/296/15/1885/JCR60006T2

Het effect van methylkwik op hart- en vaatziekten.
Verschillende studies hebben gekeken naar de relatie tussen de blootstelling aan methylkwik en het risico op hart-en vaatziekten. De gevonden effecten zijn tegenstrijdig en geven geen overtuigend bewijs van een toxisch effect van kwik op hart-en vaatziekten (figuur 3).
Het is belangrijk om te weten dat in de 2 studies waarin wèl een hoger risico van kwik op deze ziekten werd gevonden, het netto effect van vis consumptie nog steeds een beschermend effect laat zien.
Figuur 3: http://jama.ama-assn.org/cgi/content-nw/full/296/15/1885/JCR60006F5

PCBs en dioxines
Dierstudies laten zien dat PCBs en dioxines mogelijk kanker veroorzaken.
Voor volwassenen zijn de voornaamste bronnen van PCBs en dioxines: rundvlees/kip/varkensvlees (34%), zuivel (30%), groenten (22%) vis (9%), en eieren (5%). Voor kinderen zijn deze waarden vergelijkbaar.
De hoeveelheid PCBs en dioxines in zalm zijn vergelijkbaar met die in ander voedsel (tabel 2). Zalm bevat echter ook aanzienlijke hoeveelheden vetzuren (EPA & DHA).

Wanneer zalm zou worden geconsumeerd in een hoeveelheid die 1000 mg EPA & DHA per dag zou leveren zou deze over een periode van 70 jaar in een groep van 100.000 mensen zorgen voor 24 (gekweekte zalm) of 8 (wilde zalm) extra doden door kanker. Daarentegen zou dit resulteren in 7.125 minder doden door hartziekten. Voor gekweekte zalm zou het netto beschermende effect 100-370 x zo sterk zijn. Voor wilde zalm zou dit effect 300-1.000 x zo sterk zijn.

Verder laten studies die de inname van vis in relatie tot kanker onderzochten, weinig bewijs zien van een effect op deze ziekte. Bron: MacLean CH, Newberry SJ, Mojica WA, Khanna P, Issa AM, Suttorp MJ. Effects of omega-3 fatty acids on cancer risk: a systematic review. JAMA. 2006 Jan 25;295(4):403-15. Link: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/295/4/403?ijkey=ee61724bd7ee1c4c2236af16fb005572a28920f4&keytype2=tf_ipsecsha

Samenvatting
Matige inname van vis (1-2 x per week) laat de kans om te overlijden aan hartziekten dalen met 36% (95% CI; 20%-50%; P = < 0.001), en laat de totale kans om te overlijden dalen met 17% (95% CI; 0%-32%; P = 0.046). Inname van 250 mg EPA + DHA per dag lijkt voldoende om het risico te laten dalen. Hogere consumptie heeft hier geen verder positief of negatief effect op.
Methylkwik zou het beschermende effect van vis tegen hartziekten lichtelijk kunnen afzwakken. Personen met zeer hoge visconsumptie (meer dan 5 x per week) wordt aangeraden om inname van vissoorten die veel methylkwik bevatten te beperken.
Vissoorten die veel methylkwik bevatten zijn o.a.: tegelvis, heilbot, koningsmakreel (maar niet de atlantische makreel), mahimahi, haai, snapper, zwaardvis, tonijn (vooral de witte), en kreeft.
Levels van dioxines en PCBs in vis zijn laag en mogelijke kankerverwekkende- en andere effecten wegen niet op tegen de potentiële voordelen van vis.

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2009, 23:04:41 »
Samenvatting
..... en laat de totale kans om te overlijden dalen met 17% ....

 :o :o :o
Ik eet voortaan alleen nog maar vis!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner