Vegatopia Forum

Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lama

Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Gepost op: 07 november 2008, 22:00:46 »
Zoals de titel van het topic al luidt, is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn???

Ik heb regelmatig last van hoofdpijn, en nou vraag ik me al een tijdje af wat de gevolgen zijn van een vegetarische leefwijze voor het wel en wee van je hoofd  ;D
Persoonlijk denk ik dat er weinig, géén of misschien zelfs wel een positief (dwz, vegetarisme beperkt hoofdpijn) verband is tussen vegetarisme een hoofdpijn. Ik heb al m'n hele leven last van hoofdpijn, terwijl ik pas 1 á 1,5 jaar zo goed als vegetarisch eet (geen vlees, vis heb ik m'n hele leven nog nooit gegeten, en ik eet het nu ook niet, eieren en zuivel eet ik wel, en ik pluis niet de etiketten na in de supermarkt, dus kaas (met stremsel uit de kalvermaag) en drop (met gelatine ofwel varkensbotten) verdwijnen gewoon in het winkelmandje en uiteindelijk in mijn (koel)kast). Dus je zou zeggen dat er geen verband tussen de twee is.
Maar zeker weten doe ik het niet, en aangezien jullie veel meer verstand hebben van vegetarisme hoop ik dat jullie m'n vragen kunnen beantwoorden...
Alvast hartelijk dank
« Laatst bewerkt op: 08 november 2008, 11:27:25 door Sander »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2008, 11:29:27 »
Als er al een verband is, dan zal dat zeer waarschijnlijk een positief verband zijn. Er zijn namelijk wel aanwijzingen voor een verband tussen het eten van vlees en het krijgen van migraine, maar heel erg sterk is dat verband niet.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2008, 08:18:49 »
Nog nooit gehoord van zo'n verband of het moet al door het ingespannen ontcijferen van kleine etiketlettetjes komen. ;)

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2008, 14:11:11 »
mmm, momenteel word er hier even wat te slordig gegeten,
vriend is niet vega, en dus heb ik hoofdpijn...
oftewel...vriend heeft pech, we gaan weer "streng"vega
en het vlees eten gaat terug naar 1 of 2 keer per week voor hem , want ik kook, en helaas vind ik vlees gewoon erg lekker...dus als ik het klaar maak, wil ik het ook graag eten

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2008, 11:50:11 »
Kaas schijnt een migraineaanval te kunnen veroorzaken, dus als je als vego veel kaas eet kan dat effect hebben. Overigens zijn er meer voedingsmiddelen die migraine tot gevolg kunnen hebben, wijn is er ook een van (alcoholhoudende dranken in het algemeen eigenlijk). De combinatie van lekker wijntje en kaasplank of port met een kaasje is dus niet aan te raden als je veel hoofdpijn hebt.
Van de verdere verdachte voedingsmiddelen zijn voor vego's zijn vooral noten en eieren belangrijk. Maar ook (hoe triest) chocolade wordt als een gevaar gezien. Blikgroenten, sojasaus, yoghurt, als je je erin verdiept schrik je je te pletter.
Zelf heb ik al van kinds af aan hoofdpijn/migraine. Ik weet wanneer/voel goed aan of ik risico loop op een 'aanval' en dan ben ik wel voorzichtig met bepaalde voedingsmiddelen, anders trek ik me er weinig van aan. In mijn geval is menstruatie en alcohol een gevaarlijke combinatie of weinig slapen en onregelmatig eten. Ook ontdekte ik zo'n twee jaar geleden dat ik last van haarpijn heb, nu draag ik mijn haar meestal los en is het veel minder. Ik ben dol op kaas, noten, eieren, yoghurt en chocola en weet ondertusse dat het wat die voedingsmiddelen betreft bij mij wel meevalt.
O ja, vleeswaren en visconserven zijn ook gevaarlijk voor (sommige) migrainepatienten. Volgens mij moet iedereen zijn eigen patroon hierin leren kennen.
meer over migraine: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=516

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2008, 16:17:40 »

hmmmm, ik heb zelden last van hoofdpijn, maar bij die chinese namaakvleesjes in grote hoeveelheden wel...
natriumglutamaat natuurlijk. en verder enkel bij cafeine in combinatie met hormonenschommelingen.

je ziet, het is voor idereen anders, dus zelf experimenteren is de boodschap.

als het tenminste migraine is, en geen spanningshoofdpijn, want dat is weer iets helemaal anders...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2008, 18:14:22 »
Ik heb zelden last van hoofdpijn (levenslang-vega).
En mocht ik dat wel hebben, dan weet ik meestal de oorzaak en is het snel over.

Ik gebruik in ieder geval geen medicijnen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Jippia

Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2008, 14:40:54 »
Ik heb nog nooit gehoord van een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn. Er zijn natuurlijk verschillende soorten hoofdpijn. Ben je er al eens voor naar een dokter en/of diëtist geweest? Hoofdpijn kan ook veroorzaakt worden door te weinig eten op een dag. In dat geval maakt vlees/vegetarisch eten niet zoveel uit. Zie je zelf wel een verband als je goed oplet bij verschillende voedingsmiddelen?

Lama

Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2008, 20:05:50 »
Bedankt voor de antwoorden

Ik ben momenteel een "hoofdpijndagboek" aan het bijhouden, volgens dokter Google dé oplossing. Dus binnenkort ga ik alle gegevens eens op een rijtje zetten. Eens zien wat daaruit komt, ik heb het idee dat het met het weer te maken heeft. Bij warm weer heb ik er vaker last van. Dat maakt mij gelijk de enige Nederlander die blij is als het winter wordt, hahaha. Heerlijk, een pan dampende stoofperen op het vuur, een beker warme chocolademelk en géén hoofdpijn

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2008, 20:43:19 »
Drink je wel genoeg? Als je te weinig vocht binnenkrijgt dan krijg je hoofdpijn. Ik vind het verdacht dat je er in de zomer vaker last van hebt, kan best door vochttekort komen.

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2008, 21:09:07 »
Binnen mijn jeugdgezin was het als volgt:
- mijn zus (vleeseter):  veel hoofdpijn
- ikzelf (veggie sinds mijn 7e):  zelden hoofdpijn; af en toe na wat veelvuldig biergebruik :P

Amber79

Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2008, 21:29:45 »
en drop (met gelatine ofwel varkensbotten) verdwijnen gewoon in het winkelmandje en uiteindelijk in mijn (koel)kast).

Misschien dat t een tip is om drop niet meer in je koelkast te stoppen? Dan wordt het zo hard, dat je harder moet kauwen en door die dreunen krijg je hoofdpijn. En wat dacht je van de kou? Als je te snel ijs eet krijg je ook hoofdpijn  ;D ;D

Ik denk niet dat er een verband is tussen hoofdpijn en vegetarisme. Net zo min dat ik denk dat je van vlees eten hoofdpijn krijgt. Denk dat het meer een combinatie van factoren is. Als ik veel drink heb ik meestal ook geen hoofdpijn de dag er na. Anderen weer wel.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Is er een verband tussen vegetarisme en hoofdpijn?
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2008, 22:08:05 »
Toen ik geheel stopte met kaas verdween een groot deel van mijn hoofdpijn. Ik at bijna een kilo in de week. Dat is alweer een jaar of 7/8 geleden. (ik raak de tel kwijt)
De hoofdpijn die ik nu heb komt vnl door te weinig slaap.  :-[

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.