Vegatopia Forum

Qimiq

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

kees

Qimiq
« Gepost op: 15 januari 2009, 10:38:35 »
Hallo iedereen,

Al enige tijd is er een product op de professionele markt genaamd Qimiq. Het is op basis van melk (99%)en bevat 1% gelatine. Hoe het product gemaakt wordt is geheim, maar men garandeert dat er geen E-nummers in zitten.
Wij gebruiken het inmiddels als bindmiddel voor soepen/sauzen, vervanger van room en gelatine en voor een groot gedeelte eieren (als bindend of soufflerend middel). Qimiq kan gebruikt worden voor zowel warme als koude gerechten en zelf als basis voorhuisgemaakt ijs/parfait.
Het is (zeer) tijdbesparend en gemakkelijk in gebruik.

Volgens de makers:
-Only 15% fat content
-A natural dairy product, and doesn´t contain any E numbers, emulsifiers, stabilisers or preservatives (in contrast to non-dairy cream)
-Gluten free
-Can replace butter, eggs, cream and gelatine partially or completely, and is therefore ideal for a healthy well balanced diet
-No additional gelatine is required
-Is 100% "fool" proof
-Is neutral in taste and is therefore completely versatile, for cooking, baking and refining.
-Is acid stable (eg with vinegar or lemon juice)
-Can be combined with any ingredient
-Can build stable oil emulsions (ie, can bind fat)
-Binds water and moisture of any kind and drastically reduces moisture migration, skin formation and discolouration. Dishes look appetising for longer (on buffets, when pre-prepared, at presentations)
-Enhances the natural taste of added ingredients
-Contains all the benefits of milk
-Dishes made with QimiQ Cream Base have a full creamy taste despite less fat content
-Is suitable for children and most diet forms such as diabetes, low cholesterol and calorie diets, celiac diets etc.
En de site: http://www.qimiq.com

Ik werk dus in de horeca en probeer mijn vak zo eerlijk mogelijk uit te oefenen. Als ik aan een vegetarier moet uitleggen wat het is wordt het vaak niet begrepen watvoor middel het is (komt mischien mede door mijn matige uitleg). Wij gebruiken in ongeveer 75% van onze gerechten Qimiq, hoeveelheden varieren per gerecht. Het probleem is dat het (vaak) niet mogelijk is om hetzelfde gerecht a la minute te maken zonder Qimiq. Onze vega gerechten zijn weliswaar zonder Qimiq.

Mijn(hoofd)vragen:
...Er van uitgaande dat de feiten die Qimiq beweert over haar product waarheid zijn...
-(1)Is qimiq geschikt voor vegetariers?  (Voor Veganisten begrijp is dat dit product niet geschikt is.)
-(2)Wegen de voordelen van laag vet en cholesterol op tegen de gelatine?
-(3)Hoe kijken jullie tegen dit product aan? (Vooral degene die er al eens mee gewerkt hebben)
Graag onderbouwen met argumenten.

Ik ben Qimiq trouwens nognooit in de gewone supermarkt tegen gekomen.

Mijn deelvraag:
-(4)Zijn hier veganisten of vegetariers die in de horeca of voedingsindustrie werken?

Alvast hartelijk dank voor Uw reactie...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Qimiq
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2009, 11:17:20 »
Hoi Kees & welkom op het forum!

ik heb er nooit eerder van gehoord, maar voor vegetariers is het eigenlijk niet geschikt. Gelatine wordt immers gemaakt van gekookte botten etc. Overigens let niet iedere vegetarier daar op.
Op vetten en cholesterol let ik persoonlijk niet, maar misschien dat een ander wel liever iets low-fat heeft. Dat zal ook per persoon verschillen. Mijn toetjes heb ik het liefste full-fat!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Qimiq
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2009, 11:22:05 »
Nee het is niet geschikt voor de meeste vegetariers, want die eten geen gelatine. En ik kan thuis wel op vet en cholesterol letten, dat hoef ik niet als ik uit eten ben, dus dan vind ik gelatine niet acceptabeler worden.

Overigens ben ik allergisch voor melk, dus ik kan sowieso niets eten waar Qimiq inzit, ook niet als er geen gelatine in zou zitten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

kees

Re:Qimiq
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2009, 12:23:33 »
Bedankt Hiziki,
het is inderdaad nog vrij onbekend. Als U ooit een product treft met Qimiq als ingredient, gegarandeert dat er gelatine in zit.
Nee het is niet geschikt voor de meeste vegetariers, want die eten geen gelatine.

Ben momenteel bezig zoveel mogelijk te lezen op dit forum over gelatine. Ik begrijp dat veganisten helemaal geen gelatine eten (was mij al duidelijk). Bij vegatariers is het dus duidelijk een "grijze zone", refererend aan "de meeste". Het niet kunnen consumeren van dit "wondermiddel" vanwege allergie begrijp ik, dat kunnen niet vega's met allergie ook niet.
Citaat
Dat zal ook per persoon verschillen. Mijn toetjes heb ik het liefste full-fat!
Het filmend gevoel (vet/room) bij qimiq is net zo hoog als als keukenroom of zelfs boter. Je zal dus niet het verschil voelen tussen "Full fat" en Qimiq.
Citaat
En ik kan thuis wel op vet en cholesterol letten
Het bedrijf waar ik werk probeert zich te onderscheiden op het gebied van gezonde en eerlijke voeding. Cholesterol en vet staan bij ons bovenaan de lijst van "ingredienten" die we niet gebruiken.
Maar, voor de zekerheid dus maar geen Qimiq op de vega-kaart. :'( :'( :'(

Groet,

Kees



Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Qimiq
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2009, 12:47:54 »
Ben momenteel bezig zoveel mogelijk te lezen op dit forum over gelatine. Ik begrijp dat veganisten helemaal geen gelatine eten (was mij al duidelijk). Bij vegatariers is het dus duidelijk een "grijze zone", refererend aan "de meeste".


Voor veganisten is het überhaupt niet relevant, vanwege de melk. Gelatine is een niet vegetarisch product, dus een product met gelatine op de vega-kaart zetten gaat sowieso niet, het is gewoon niet vegetarisch. Wel zijn er vegetariers die af en toe een product met gelatine eten, net zoals er vegetariers zijn die niet-vega gestremde kaas eten. Naar mijn idee zijn er wel veel minder vega's die gelatine eten, dan die niet-vega kaas eten.
Ik ken trouwens ook redelijk wat niet-vega's die geen gelatine eten. En een oom van mij die iets doet in de voedingsmiddelentechnologie zei een jaar of twee geleden al dat er steeds meer mensen kwamen die problemen hadden met gelatine.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Qimiq
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2009, 12:52:17 »
.
Maar, voor de zekerheid dus maar geen Qimiq op de vega-kaart. :'( :'( :'(


Nee, inderdaad, zou ik niet doen. Wel goed dat je er zo goed rekening meehoudt Kees, maar juist daarom zou ik me toch bekocht voelen als iets dan toch als vega wordt verkocht.

kees

Re:Qimiq
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2009, 13:54:25 »
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar Ik denk dat als Qimiq na verloop van tijd bekender en (vooral) goedkoper gaat worden (in eerste instantie in de horeca) dat er Chefs zijn die Qimiq aanzien voor Vegetarisch of onder het mom van "dat ene procentje" het toch als vega gaan verkopen. Ik spreek niet over mezelf, maar ik ken prutsers die toch bewust de boel vern**ken. Ik kan daar slecht tegen.
Citaat
Ik ken trouwens ook redelijk wat niet-vega's die geen gelatine eten.
Bij elke warme saus bij niet vega-gerechten gebruiken wij Jus de Veaux en/of gevogelte fond om deze op smaak te brengen (wij werken niet met poeder), daar zit dankzij de gepincheerde (kalfs)botten dus ook gelatine in. Nognooit iemand over gehoord. Mischien omdat deze ambachtelijke bereidingstechnieken niet bekend zijn bij de "gewone" consument.

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Qimiq
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2009, 22:11:46 »
Dat spul hoef ik niet, want:
- vanwege de gelatine is het niet vegetarisch, namelijk (van het gedode dier);
- producten met veel melkbestanddelen zijn dan wel vegetarisch, maar als vegetariër probeer ik het gebruik van dierlijke produkten (van het levende dier) wel te beperken.

Dus voor mij liever een vleesvervanger die uit plantaardig materiaal bestaat i.p.v. uit dierlijk materiaal.
Dus ook geen Valess.


Groet,

Robbie

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Qimiq
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2009, 16:03:23 »
Beste Kees,

sinds kort neig ik meer naar veganisme dan vegetarisme, maar ben tot een aantal maanden terug wel 10 jaar als 'gewone' vegetariër door het leven gegaan en had me zeer opgelicht gevoeld als ik een gerecht had besteld met iets wat er op het eerste gezicht alleen uitziet als melkig of romig. Bij toetjes weet je als vegetariër dat je op moet passen en dat er gelatine in kan zitten, maar bij een hoofdgerecht verwacht je dit niet. Ik zou je dus aan willen raden om het product niet te gebruiken of in ieder geval op de kaart aan te geven dat het gelatine bevat, zodat mensen zelf de afweging kunnen maken.
Overigens eten de meeste van mijn vegetarische vrienden (dat zijn er redelijk wat) ook geen gelatine.
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Qimiq
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2009, 11:55:44 »
Ik wou dat dit soort producten met zulke verstopte ingredienten niet op de markt kwamen  :-\ In de winkel kun je het label lezen en er dan voor kiezen het niet te kopen vanwege de gelatine. Ik ben het met Kees eens dat in de praktijk de horeca dit gewoon als vegetarisch gaat zien, net zoals ze nu ook light room met gelatine gewoon gebruiken in vegetarische gerechten. Er zijn nauwelijks restaurants die aangeven dat er gelatine in bepaalde gerechten kan zitten, zelfs niet in de toetjes waar het vaak toch heel duidelijk is. Dat wordt dus naast de soep en de mousse etc ook de roomsauzen mijden in de toekomst.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Qimiq
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2009, 13:36:32 »
ik ben niet meer zo streng in de leer als vroeger, dus nu zou ik er niet zo'n moeite mee hebben als er een beetje gelatine in zit. maar ik vind wel dat het op de kaart vermeld moet worden dat er gelatine inzit; dan kan de vegetarier zelf kiezen of hij/zij het accepteerd.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Qimiq
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2009, 16:46:43 »
Probleem, probleem.
Het is toch zo dat ieder hier zijn eigen grens bepaalt? Ik zou wel eens willen weten wie hier allemaal drop eet en daarbij het toch grote aandeel van gelatine op de koop toe neemt. En dan praat je niet over 1%.
Hier las ik dat een toetje wel kan, maar een hoofdgerecht niet. Ook bij een toetje praat je net als bij drop over een veelvoud van gelatine vergeleken met dit product.
Informatie daar gaat het om. Op de kaart zetten is prima, maar zet er dan bij dat het die ene procent gelatine bevat. Dat kan makkelijk in een voetnoot. Er zal vast wel meer vegetarisch op de kaart staan Dan kan de klant zelf een keus maken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Qimiq
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2009, 21:59:10 »
In Duitsland heb ik al meermaals gezien dat alle toevoegingen onderaan in voetnoten staan verwerkt. Vind het wel interessant zo. Is het daar bovendien verplicht ofzo, dat vermelden?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Qimiq
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2009, 22:45:09 »
Hier las ik dat een toetje wel kan, maar een hoofdgerecht niet.
Nou, dat vind ik wel een vrij creatieve omgang met de woorden van Purplehippie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Qimiq
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2009, 22:48:19 »
Belachelijke naam trouwens. Verdient op zichzelf al wantrouwen. Of hoongelach.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Qimiq
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2009, 08:56:09 »
Hier las ik dat een toetje wel kan, maar een hoofdgerecht niet.
Nou, dat vind ik wel een vrij creatieve omgang met de woorden van Purplehippie.
Je hebt gelijk, dat is inderdaad een wat vrije vertaling. Ik had het niet extra nagelezen en dit was blijven hangen. Zo zie je maar hoe indrukken gewekt en verwerkt worden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Qimiq
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2009, 11:43:10 »
Tsja, kan m'n naam gaan verklaren, maar kies dan liever voor het hoongelach. Kom maar op.
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Qimiq
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2009, 14:13:16 »
Ik denk dat Christiaan het over de naam 'qimiq' heeft.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Qimiq
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2009, 14:47:00 »
Ik denk dat Christiaan het over de naam 'qimiq' heeft.

hihi ja, inderdaad.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Qimiq
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2009, 13:02:22 »
*bokst nog wat defensief in de rondte en zoekt vervolgens een hoekje op om zich te gaan zitten schamen*
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was