Vegatopia Forum

Vegetariers statistiek

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2009, 15:09:18 »
Daaruit blijkt overduidelijk: vrouwen eten minder vlees dan mannen.

De resultaten van het onderzoek zijn in 'gram/day' weergegeven, het lijkt mij logisch dat de mannen meer vlees eten per dag, aangezien ze in verhouding met een vrouw nu eenmaal meer eten van alles.
 

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #21 Gepost op: 07 januari 2009, 17:56:04 »
De resultaten van het onderzoek zijn in 'gram/day' weergegeven, het lijkt mij logisch dat de mannen meer vlees eten per dag, aangezien ze in verhouding met een vrouw nu eenmaal meer eten van alles.

Dat mannen meer eten van alles verklaart het verschil in vleesconsumptie niet, volgens de onderzoekers. Ze schrijven in het hoofdstuk "resultaten en discussie":

Citaat
Since weight and age have been controlled for in these analyses, it appears unlikely that differences in levels of meat consumption along the lines of gender, race, and ethnicity can be explained simply by physiological differences. Gender has a particularly strong influence on meat consumption. We are aware of no physiological reason, other than the average differences in weight, for which we have controlled, that men would require more meat than women.


« Laatst bewerkt op: 07 januari 2009, 22:03:32 door Winne »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2009, 12:35:27 »
Ik ken eigenlijk vooral mannen die "ambetant zouden worden zonder hun dagelijks stukske vlees". Wat ook klopt voor velen, als je ze geeft wat zij zelf verstaan wat vegetarisch voedsel is. Een slaatje dus. Of iets anders 'gezond'. Worden ze lastig. Toch wel veel meer als vrouwen.
Hebben jullie dat ook? Of is dat iets dat ik alleen merk? Zou dat iets te maken hebben met dat mannen meer vlees eten? Mannen hebben meer spieren, dus hebben meer eiwitten en stuff nodig, dat is waar. Als er iemand daar iets van statistiek of mening over heeft.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #23 Gepost op: 08 januari 2009, 13:11:27 »
Ik ken eigenlijk vooral mannen die "ambetant zouden worden zonder hun dagelijks stukske vlees".
Hebben jullie dat ook? Of is dat iets dat ik alleen merk? Zou dat iets te maken hebben met dat mannen meer vlees eten? Mannen hebben meer spieren, dus hebben meer eiwitten en stuff nodig, dat is waar. Als er iemand daar iets van statistiek of mening over heeft.

Ik heb er geen statistieken, maar wel een mening over ;) Ik weet niet of het per se iets mannelijks is om graag wel een stukje vlees te eten. Maar ik ken inderdaad wel echt mannen die zo zijn. Maar dat is deels ook een poze, en als je er verstandig mee in gesprek gaat, zien ze ook wel in dat de meeste mensen in het Westen genoeg of te veel vlees eten. 

Bijvoorbeeld mijn vriend, hij dacht vroeger dat het goed was om je bij elke maaltijd te buiten te gaan aan vl33s. Ziet nu wel in dat het overdreven. Sterker nog, momenteel worden ze wat te dik, dus gaan de gesprekken met zijn beste vriend niet meer over pizza shoarma, maar over gezond eten ;).

Aan de andere kant, als vrouwen zeggen dat ze gezond willen eten, bedoelen ze vaak calorie-arm.  ;D . Lastig vind ik dat altijd, want ik heb heus wel gezonde recepten met een boel vet ;)

En ja hoor, mannen hebben wel wat meer spieren maar hebben daarom niet per se eiwit uit vlees nodig. De krachttrainers die ik ken, eten ook geen extra vlees, maar kwark of iets met ei. Dus als ze dat als argument gaan gebruiken, ga ik er wel tegenin.  Dat is me trouwens wel eens gebeurd, maar ook de andere mannen aan tafel vonden hem maar een rare kwast met rare opvattingen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2009, 15:33:03 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2009, 10:33:26 »
Navraag bij de mensen van het CBS leverde niets op. "Het zal er wel niet zijn" wordt me verteld, want de mensen aan de servicedesk hebben daar wel een goed overzicht van. Zij kennen helaas ook niemand die daar een hobbyprojectje over heeft ofzo.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2009, 10:39:47 door LL de Ling »

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2009, 09:09:37 »
De Nederlandse vegetariërs Bond heeft geantwoord op mijn vraag. Ze hebben geen statistieken over de sekse en het stemgedrag van vegetariërs. Ook hebben ze geen statistieken over de geloofsovertuiging, het inkomen, de leeftijd, en de gezinssamenstelling van vegetariers.
Ze schrijven: Helaas zijn er de laatste jaren niet zoveel onderzoeken geweest naar de cijfers over vegetarisme in Nederland. Wij zitten zelf ook te springen om deze cijfers, maar een officieel onderzoek uitvoeren is kostbaar en/of erg arbeidsintensief.