Vegatopia Forum

Schelpen?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Schelpen?
« Gepost op: 01 december 2008, 10:01:11 »
Zomaar een vraagje..
Ik was de schelpjes aan het schoonmaken die wij gevonden hadden op het strand en voor onze kinderen mee genomen hadden.
Toen vroeg ik me af, ben ik nu goed bezig?? Het zijn tenslotte resten van overleden dieren.. Weliswaar een natuurlijke dood gestorven, maar wel dierlijk. Ik vroeg me af hoe veganisten daar bijvoorbeeld over denken.. (zomaar uit interesse, hoor, ik ga ze niet weer afpakken..! ;))
Ik vond het zelf wel kunnen, al twijfelde ik wel omdat ze zo stonken.... naar rotte vis ja!! :-X
« Laatst bewerkt op: 01 december 2008, 10:27:44 door Sander »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Schelpen?
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2008, 19:21:42 »
Wie denk je er kwaad mee te doen dan?
Of gebruikte je er heel heel chemisch schoonmaakmiddel voor? ;)
Jij hebt niemand doodgemaakt of geëxploiteerd; ik denk niet dat er een probleem is.


Ik had trouwens laatst gedroomd dat ik van een kokkel (die er overigens helemaal niet uitzag als een kokkel) met alle geweld de schelpen van elkaar wilde trekken, en dat deed ik dus ook. Eenmaal de schelp losgetrokken (aan de kant waar-ie scharniert, jaja), ontdekte ik dat 't beestje er nog inzat, en voelde ik me totaal evil, en heb ik de rest van mijn droom geprobeerd de schade te herstellen. Dat lukte dus mooi niet! Ergo: levende schelpen wel met rust laten a.u.b., of je zult er spijt van krijgen!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2008, 00:34:25 »
Zomaar een vraagje..
Ik was de schelpjes aan het schoonmaken die wij gevonden hadden op het strand en voor onze kinderen mee genomen hadden.
Toen vroeg ik me af, ben ik nu goed bezig?? Het zijn tenslotte resten van overleden dieren.. Weliswaar een natuurlijke dood gestorven, maar wel dierlijk. Ik vroeg me af hoe veganisten daar bijvoorbeeld over denken.. (zomaar uit interesse, hoor, ik ga ze niet weer afpakken..! ;))
Ik vond het zelf wel kunnen, al twijfelde ik wel omdat ze zo stonken.... naar rotte vis ja!! :-X

Op het strand kan je nog wel controleren of er geen beestje in zit. Maar ik heb heel vroeger schelpen verzameld en ook op beurzen gekocht. Echter dat is dus niet zuiver. Ik leerde pas later, dat ze veel uit de zee zelf halen en ook als er dieren in zitten werden die er gewoon uitgehaald.. immers bracht de schelp een hoop op.. dus op die verzamelbeurzen weet je niet wat je koopt. Ik zit nu wel met een rijke collectie aan schelpen. En weet niet wat ik er mee ga doen. Misschien gooi ik het ooit nog wel eens terug in zee ;)

Overigens ben ik niet een voorstander van dat mensen schelpen van het strand weghalen. Schelpjes kunnen juist dienen voor krabjes e.d. als bescherming. Dus als heel veel mensen op 1 strand veel schelpen weghalen die geschikt zijn voor die dieren, dan kan dat ook impact hebben op dat gebied. Dus ik zie liever dat het gewoon blijft liggen. 

En als je op vakantie bv. schelpen meepakt van het strand heb je ook kans aangehouden te worden ivm CITES bij Douane.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Schelpen?
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2008, 12:51:39 »
Dus als heel veel mensen op 1 strand veel schelpen weghalen die geschikt zijn voor die dieren, dan kan dat ook impact hebben op dat gebied.
:heehee:
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2008, 13:08:09 »
Is dat om te lachen dan?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Schelpen?
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2008, 13:40:36 »
Erom lachen is niet helemaal netjes, maar het valt onmogelijk recht te praten dat je aan de ene kant geen schelpjes van het strand gaat rapen vanwege een mogelijke impact op het gebied, terwijl je aan de andere kant dagelijks zit te poepen en te plassen en dat gewoon door de plee spoelt. Vind je jezelf nog steeds een realist? :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2008, 13:53:22 »
Erom lachen is niet helemaal netjes, maar het valt onmogelijk recht te praten dat je aan de ene kant geen schelpjes van het strand gaat rapen vanwege een mogelijke impact op het gebied, terwijl je aan de andere kant dagelijks zit te poepen en te plassen en dat gewoon door de plee spoelt. Vind je jezelf nog steeds een realist? :)

Als je het beiden doet heb je meer impact dan als je 1 van de 2 doet he ;)

Maar serieus, het gaat me niet om een schelpje hier en daar, maar over dat er best over nagedacht mag worden wat dingen weghalen voor consequenties kan hebben. En nu zal er niet enorme ladingen schelpen op NL strand weggehaald worden, omdat het dan over schelpen gaat die weinig mensen bijzonder vinden, maar op sommige stranden in de wereld liggen er ander soort schelpen die dus door veel zee/strandleven gebruikt wordt. En als daar busladingen vol toeristen komen die deze type schelpen weghalen, dat het dan wel degelijk een hoop impact kan geven. Dus mijn reactie is om even over na te denken.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Schelpen?
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2008, 14:01:26 »
ik moest ook eventjes giechelen toen ik mij de belgische kust voor ogen haalde en de impact die schelpen rapen erop heeft...
gelukkig ging het over exotische stranden, en daar weet ik dan weer niks over, dus daar lach ik niet mee  ;)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Schelpen?
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2008, 16:35:05 »
Ik dacht aan de enorme aanslagen door de mens momenteel in de zeeen en oceanen, wat men o.a. wegvist en de veelheid aan exoten/plagen en weet ik wat al niet meer en dacht aan die paar schelpjes rapen op het Noordzeestrand. Ik wilde eerst die parabel vertellen waarin 1 opdracht was de zandkorrels op het strand te tellen, maar die wilde maar niet opborrelen in klutshoofd.
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2008, 01:06:23 »
Ik dacht aan de enorme aanslagen door de mens momenteel in de zeeen en oceanen, wat men o.a. wegvist

Tsja, daar zijn de vegetariërs ook nog een beetje schuldig aan he...

Maar het is wel dieptriest allemaal. Afgelopen tijd is er wel veel aandacht rondom geweest. O.a. Dos Winkel die daar veel over kan vertellen. Maar misschien is het allemaal te laat.
De vissers in afrika gaan zelfs piraatje spelen, omdat ze daar al amper wat vangen (weggevangen door de westerse vissersvloten).
« Laatst bewerkt op: 03 december 2008, 01:09:05 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Schelpen?
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2008, 09:32:56 »
Ik dacht aan de enorme aanslagen door de mens momenteel in de zeeen en oceanen, wat men o.a. wegvist
Tsja, daar zijn de vegetariërs ook nog een beetje schuldig aan he...
Snap ik niets van, hoe kan ik als vegetarier verantwoordelijk zijn voor het leegvissen van de zee?

Ben het er wel mee eens dat je terughoudend moet zijn met het meeslepen van dingen uit de natuur, maar dat geldt voor alles: oud hout, schelpen, stekjes etc. Het idee "er is zo veel van, wat ik meeneem richt geen schade aan" zit er heel diep in bij mensen. Op het noordzeestrand zijn de meeste schelpen trouwens niet geschikt voor herbewoning, dat zijn platte schelpen en die zijn voornamelijk belangrijk als grondstof voor nieuw zand, maar niets anders. Laatst nog een discussie met een mede-duiker die uit de rode zee schelpen mee nam, wat dus echt verboden is. "Ach, wat maken die twee schelpen nu uit..." Ik kan daar heel sjacherijnig van worden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2008, 13:14:25 »
Snap ik niets van, hoe kan ik als vegetarier verantwoordelijk zijn voor het leegvissen van de zee?

Paar dingen: veel vegetariërs letten weinig op eventuele visolie in allerlei producten, maar dit is verschillend. (er zit veel vis in allerlei producten gegooid.. let vooral op als er betacaroteen op staat.. dus als consument kan je alle ingredienten 'gecheckt' hebben maar dan bij een ingredient als betacaroteen kan er dus iets bijgevoegd zijn wat er niet op staat).

Maar allen die melkproducten consumeren zorgen voor de kalfjes. En die kalfjes kunnen als vervangend moedermelk een soort vismeel krijgen nadat ze die weghalen bij de moeder. Kan ook in (biologisch) veevoer zitten en dus ook in bv.voer van legkippen zitten.

Dus indirect kan je dus ook als vegetariër schuldig zijn aan die grote vangst in de zee.


Citaat
Ben het er wel mee eens dat je terughoudend moet zijn met het meeslepen van dingen uit de natuur, maar dat geldt voor alles: oud hout, schelpen, stekjes etc. Het idee "er is zo veel van, wat ik meeneem richt geen schade aan" zit er heel diep in bij mensen.

Ja, dus het kan niet vaak genoeg gezegd worden, zodat mensen er misschien meer over gaan nadenken.

Citaat
Op het noordzeestrand zijn de meeste schelpen trouwens niet geschikt voor herbewoning, dat zijn platte schelpen en die zijn voornamelijk belangrijk als grondstof voor nieuw zand, maar niets anders. Laatst nog een discussie met een mede-duiker die uit de rode zee schelpen mee nam, wat dus echt verboden is. "Ach, wat maken die twee schelpen nu uit..." Ik kan daar heel sjacherijnig van worden.

Ja, het gaat ook voornamelijk over die schelpen die herbehuist kunnen worden, maar las ook eens dat als er op stranden heel veel schelpen weggehaald zou worden, dat dit ook schade kan opleveren voor het strand. Als in dat het strand daardoor meer weggeslagen kan worden door het water e.d. Dus dan zouden de schelpen een soort brekers zijn van het water en dus het strand een beetje heel houden. Maar weet niet hoe dit precies zit en of dat echt klopt.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2008, 13:18:24 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Schelpen?
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2008, 14:56:43 »
De dierenindustrie op het land zal deels blijven bestaan als iedereen vegetarier is (dus zonder vleeseters), onder andere door de consumtie zuivel, leer etc. Daar ben je dus schuldig aan, als vegetarier. Maar schuldig aan het leegvissen van de zee als vegetarier? De hoeveelheid vis die je als vegetarier op een of andere wijze binnenkrijgt is zo miniem dat ik al niet denk dat de visindustrie op dit visgebruik zou kunnen overleven (dus zonder viseters), en als ze al overleven dan in een dusdanig afgeslankte vorm dat er geen enkel gevaar is voor leegvissen. Dus als vegetarier kun je hooguit verantwoordelijk zijn voor wat visgebruik, maar je kunt nooit verantwoordelijk zijn voor overbevissing.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Schelpen?
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2008, 17:18:42 »
doet mij denken aan die mens die zij dat vegans en vegetariërs ook verantwoordelijk zijn voor de dood van ongelooflijk veel muizen, die dood gaan onder de graanoogster. 's appelen en peren. off mss wel appelen en rookworst.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Schelpen?
« Reactie #14 Gepost op: 04 december 2008, 18:08:35 »
Ik neem ook nog wel eens schelpen mee van het strand, als ik iets moois vind. Ik heb er ook helemaal geen problemen mee, volgens mij blijven er nog wel genoeg schelpen over voor de diertjes :)
Ik heb wel een keer op een vakantie in Turkije meegemaakt dat een vader mooie schelpjes incl. nog levende beestjes ging opduiken om ze aan zijn twee dochtertjes te geven. Die vonden het eerst leuk, omdat de slakjes nog bewogen maar na een paar uur buiten het water gingen ze stinken en was het allemaal wat levenloos dus werd het weer teruggegooid  >:(

Tanwen

Re:Schelpen?
« Reactie #15 Gepost op: 04 december 2008, 21:13:10 »
Ik ben het eens met Sam waar ze zegt dat de mate waarin vegetariërs bijdragen aan het leegvissen van de zee zo miniem is dat wanneer iedereen op zou houden vis te eten, deze industrie wel zou verdwijnen.

Overigens denk ik ook niet dat het een heel grote ramp is als je wat schelpjes van de nederlandse stranden meeneemt. Dat deden wij vroeger ook, en zolang je geen gigantische hoeveelheden meeneemt denk ik niet dat er problemen zullen ontstaan.

Op de seizoentafel die mijn moeder maakt liggen trouwens wel ook een stel zeesterren en een zee-egel  :-\ Échte >.< Terwijl die beesten zoveel mooier zijn in 't water..

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Schelpen?
« Reactie #16 Gepost op: 05 december 2008, 00:12:22 »
Zo heeft mijn moeder gedroogde zeepaardjes... Iehhhh, als kind vond ik ze prachtig (en mijne nu ook) maar het idee..
Ze heeft ze trouwens zo'n 30 jaar geleden gekregen, niet zelf afgemaakt.. ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #17 Gepost op: 05 december 2008, 00:31:12 »
De dierenindustrie op het land zal deels blijven bestaan als iedereen vegetarier is (dus zonder vleeseters), onder andere door de consumtie zuivel, leer etc. Daar ben je dus schuldig aan, als vegetarier. Maar schuldig aan het leegvissen van de zee als vegetarier? De hoeveelheid vis die je als vegetarier op een of andere wijze binnenkrijgt is zo miniem dat ik al niet denk dat de visindustrie op dit visgebruik zou kunnen overleven (dus zonder viseters), en als ze al overleven dan in een dusdanig afgeslankte vorm dat er geen enkel gevaar is voor leegvissen. Dus als vegetarier kun je hooguit verantwoordelijk zijn voor wat visgebruik, maar je kunt nooit verantwoordelijk zijn voor overbevissing.

Ben ik niet me je eens. Het is een zelfde argumentatie als bij leer. Dat het een 'bijproduct' is e.d., maar 10% a 20% van winst over een dier is leer en dus is het een zeer belangrijk deel. Maar ook al zou het 1% zijn of nog minder dat maakt m.i. niet veel uit. Het is een totaalplaatje. Een optelsom.

Als je op 1 individu gaat kijken.. dan lijkt het niet veel. Maar dat lijkt die kleine druppel visolie in producten ook niet. Echter er is, afhankelijk van de vissoort, 100kg vis nodig. Kan zelfs hoger liggen. Om 1 liter te verkrijgen. Ik weet niet hoe het exact ligt met vismeel. Maar als al die vegetariers bij elkaar dat kleine beetje binnenkrijgen. Is dat bij elkaar toch een hele hoop vissen. Dan kan je het op individueel niveau wel ter zijde schuiven, maar de totaal som is toch een hele hoop vissen. Exclusief de bijvangst, exclusief de doden bij vogels, dolfijnen, schildpadden etc. En als we het over kweekvis spreken als bron: exclusief de doden door de regenwoudkap (kweekvis kan gevoerd zijn met soja o.a.), exclusief de vissen die gevangen wordne om als voer te dienen (vismeel) (en ook daar weer exclusief die bijvangsten etc.).

Ik denk dat je toch wel degelijk ook de vegetariers, voor een kleiner percentage wellicht, aansprakelijk kan stellen voor die overbevissing. Het zijn de processen die ook vegetariers dus, indirect stimuleren.

Daarnaast is het ook belangrijk een signaal af te geven. Drink je als vegetarier melk (liefst natuurlijk niet :P).. laat dan weten dat je niet gedient bent bij het merk van je melk als ze gevoerd worden met vismeel. En ook bij andere producten is het belangrijk dat signaal af te geven. Hoeveel vegetariers weten dat er vis door hun drinken ofzo zit? Ik begrijp heel goed dat je daar als consument geen erg in hebt. En zelfs als je het blijft drinken/eten..laat weten aan de fabrikant dat je het anders wilt.

Kijk naar gouda's glorie. Ze beginnen nu opeens over het vervangen van die kleurstof waar visolie bij gebruikt werd. Dat is toch doordat een hoop mensen gemaild hebben.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2008, 00:37:52 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Schelpen?
« Reactie #18 Gepost op: 05 december 2008, 09:16:10 »
Draek, je snapt het verschil niet tussen vissen en overbevissing.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Schelpen?
« Reactie #19 Gepost op: 05 december 2008, 13:31:32 »
Draek, je snapt het verschil niet tussen vissen en overbevissing.

Vissen, daar versta ik mensen met een hengeltje onder en een kleine visser in arm land die met bootje op uit gaat en wat vis vangt om vooral zelf van te leven.
Overbevissing is al het andere. Er bestaat geen duurzame visserij, dat is gewoon een sprookje. Je kan het wellicht hebben over gewoon vissen wanneer de hele visvloot 1% of zelfs minder van het totaal word. Maar nu is alles zo groot, dat het constante overbevissing is.

De vismeel/olie komt van deze massale sector. Dus je kan nooit spreken over dat het van een kleinschalige sector komt. Daarom is het toch echt wel zo dat, hoe klein ook en hoe indirect ook, vegetariërs daaraan bijdragen. Of iemand met die info anders gaat consumeren is aan iedereen zelf.
Stem op de Partij voor de Dieren