De dierenindustrie op het land zal deels blijven bestaan als iedereen vegetarier is (dus zonder vleeseters), onder andere door de consumtie zuivel, leer etc. Daar ben je dus schuldig aan, als vegetarier. Maar schuldig aan het leegvissen van de zee als vegetarier? De hoeveelheid vis die je als vegetarier op een of andere wijze binnenkrijgt is zo miniem dat ik al niet denk dat de visindustrie op dit visgebruik zou kunnen overleven (dus zonder viseters), en als ze al overleven dan in een dusdanig afgeslankte vorm dat er geen enkel gevaar is voor leegvissen. Dus als vegetarier kun je hooguit verantwoordelijk zijn voor wat visgebruik, maar je kunt nooit verantwoordelijk zijn voor overbevissing.
Ben ik niet me je eens. Het is een zelfde argumentatie als bij leer. Dat het een 'bijproduct' is e.d., maar 10% a 20% van winst over een dier is leer en dus is het een zeer belangrijk deel. Maar ook al zou het 1% zijn of nog minder dat maakt m.i. niet veel uit. Het is een totaalplaatje. Een optelsom.
Als je op 1 individu gaat kijken.. dan lijkt het niet veel. Maar dat lijkt die kleine druppel visolie in producten ook niet. Echter er is, afhankelijk van de vissoort, 100kg vis nodig. Kan zelfs hoger liggen. Om 1 liter te verkrijgen. Ik weet niet hoe het exact ligt met vismeel. Maar als al die vegetariers bij elkaar dat kleine beetje binnenkrijgen. Is dat bij elkaar toch een hele hoop vissen. Dan kan je het op individueel niveau wel ter zijde schuiven, maar de totaal som is toch een hele hoop vissen. Exclusief de bijvangst, exclusief de doden bij vogels, dolfijnen, schildpadden etc. En als we het over kweekvis spreken als bron: exclusief de doden door de regenwoudkap (kweekvis kan gevoerd zijn met soja o.a.), exclusief de vissen die gevangen wordne om als voer te dienen (vismeel) (en ook daar weer exclusief die bijvangsten etc.).
Ik denk dat je toch wel degelijk ook de vegetariers, voor een kleiner percentage wellicht, aansprakelijk kan stellen voor die overbevissing. Het zijn de processen die ook vegetariers dus, indirect stimuleren.
Daarnaast is het ook belangrijk een signaal af te geven. Drink je als vegetarier melk (liefst natuurlijk niet
).. laat dan weten dat je niet gedient bent bij het merk van je melk als ze gevoerd worden met vismeel. En ook bij andere producten is het belangrijk dat signaal af te geven. Hoeveel vegetariers weten dat er vis door hun drinken ofzo zit? Ik begrijp heel goed dat je daar als consument geen erg in hebt. En zelfs als je het blijft drinken/eten..laat weten aan de fabrikant dat je het anders wilt.
Kijk naar gouda's glorie. Ze beginnen nu opeens over het vervangen van die kleurstof waar visolie bij gebruikt werd. Dat is toch doordat een hoop mensen gemaild hebben.