Tijdens onze vakantie in London hebben we via de tabloids het schandaal ervaren dat
biologische producten niet gezonder zijn dan 'normale' producten. Voor ons niet echt een verrassing, overigens.
Ja, biologische producten worden in het algemeen met meer aandacht gekweekt of gefokt en gemiddeld zal de kwaliteit (qua smaak en optiek) hoger zijn. En er worden minder of andere pesticiden gebruikt, wat op zich ook al leuk is. Maar de huidige regelgeving is volgens mij al meer dan voldoende om er van uit te kunnen gaan dat de normale paprikaatjes misschien een tikkie ongezond spul bevatten, maar uiteindelijk 'gewoon' gezond zijn.
Dus waarom zou je biologische producten kiezen in plaats van 'gewone' producten? Bij melkproducten en eieren is de reden vrij simpel: een hogere levensstandaard voor de dieren (en daarom drinken wij biologische melk en eten we biologische eieren). Met groente vind ik dat een stuk lastiger: er zijn, mijnens wetens, nog geen harde bewijzen dat biologische groente echt beter is voor het milieu - zeker nu de Chinezen zich op de markt hebben gestort. En wat moet je denken van biologische honing die niet afkomstig is uit de EU? Dat lijkt me gewoon een kwestie van geld verdienen over de ruggen van goedgelovige consumenten. Liever kies ik dan voor niet-'biologische' groenten uit de regio.
Ik heb er al eens
eerder over gezeurd, trouwens. Toch vind ik het de moeite waard de discussie weer eens aan te zwengelen: wat zijn voor jou de belangrijkste beweegredenen om biologisch en/of vegetarisch te eten?