Vegatopia Forum

Biologische voeding

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Biologische voeding
« Gepost op: 27 november 2008, 13:22:59 »
Weet iemand waar ik meer informatie over biologische voeding vind?
Ik zou er graag meer over lezen, nu ik vaak bio koop in Delhaize... Is het allemaal wel zo bio, waarom het duurder is dan andere producten.. De biologische avocado's zijn trouwens heerlijk!
Alvast bednkt!

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Biologische voeding
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2008, 16:01:59 »
www.skal.nl
vrijwel alle info over biologisch is hier wel te vinden

waarom het duurder is is al snel te wijten aan het feit dat bio veel arbeids intensiever is dan reguliere landbouw
bijvoorbeeld onkruid word niet doodgespoten , maar met de hand verwijdert

Groene

Re:Biologische voeding
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2009, 18:24:46 »
Reclame is niet toegestaan, zie de regels.


Bericht aangepast door moderator
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2009, 12:39:07 door Hizikigrrrl »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Biologische voeding
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2009, 21:16:34 »
@Groene

Geen slapende honden wakker maken, als het niet nodig is. Deze draad was al lang ingeslapen. :sleepey:
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Kiwi

Re:Biologische voeding
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2009, 23:23:51 »
Groene was zo te zien zelf degene die reclame maakte!  :P

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Biologische voeding
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2009, 22:35:15 »
En met een beetje zoeken kom je er achter dat Groene het volgende lekker vindt: gamba's, zalm en sushi.

Kennelijk was ze professioneel op Vegatopia en komen we misschien in haar blog of een krant.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2009, 01:09:08 »
Raar mens. Snap er de ballen van.
Zelf is ze wel goed in het maken van anti-reclame. Telfort enzo.

Enfin, wat biologische voeding betreft, ik heb nu 3x bio avocado's gekocht (AH) en alle drie de keren waren ze van binnen beschimmeld of gewoon helemaal op en vies. Had me dus voorgenomen dat niet meer te doen.
Dus ben verbaasd dat je juist díe noemt IneN.
Misschien moet ik ze nog één kans geven.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2009, 11:39:15 »
Groene maakte reclame voor een eigen site en daarom heb ik haar, als moderator zijnde, verwijderd.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2009, 12:17:57 »
ahhhhh « Laatste verandering: Juli 28, 2009, 18:41:30 door Hizikigrrrl »
Had ik even gemist. Ben ook een doos ook.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2009, 12:39:34 »
Ik heb het er nog maar eens duidelijker bijgezet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Biologische voeding
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2009, 02:16:08 »
Tijdens onze vakantie in London hebben we via de tabloids het schandaal ervaren dat biologische producten niet gezonder zijn dan 'normale' producten. Voor ons niet echt een verrassing, overigens.

Ja, biologische producten worden in het algemeen met meer aandacht gekweekt of gefokt en gemiddeld zal de kwaliteit (qua smaak en optiek) hoger zijn. En er worden minder of andere pesticiden gebruikt, wat op zich ook al leuk is. Maar de huidige regelgeving is volgens mij al meer dan voldoende om er van uit te kunnen gaan dat de normale paprikaatjes misschien een tikkie ongezond spul bevatten, maar uiteindelijk 'gewoon' gezond zijn.

Dus waarom zou je biologische producten kiezen in plaats van 'gewone' producten? Bij melkproducten en eieren is de reden vrij simpel: een hogere levensstandaard voor de dieren (en daarom drinken wij biologische melk en eten we biologische eieren). Met groente vind ik dat een stuk lastiger: er zijn, mijnens wetens, nog geen harde bewijzen dat biologische groente echt beter is voor het milieu - zeker nu de Chinezen zich op de markt hebben gestort. En wat moet je denken van biologische honing die niet afkomstig is uit de EU? Dat lijkt me gewoon een kwestie van geld verdienen over de ruggen van goedgelovige consumenten. Liever kies ik dan voor niet-'biologische' groenten uit de regio.

Ik heb er al eens eerder over gezeurd, trouwens. Toch vind ik het de moeite waard de discussie weer eens aan te zwengelen: wat zijn voor jou de belangrijkste beweegredenen om biologisch en/of vegetarisch te eten?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2009, 11:24:56 »
Biologische fruit en groente koop ik (soms) omdat ik dacht dat die geheel onbespoten waren.
Biologische melk en eieren idd vanwege de hogere levensstandaard van de diertjes.
En vegetarisch lijkt me logisch, omdat ik niet vind dat ík het recht heb een dier te doden zodat ik het op kan peuzelen, terwijl er meer dan genoeg alternatieven voor handen zijn. (Onder andere).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2009, 11:35:30 »
Tijdens onze vakantie in London hebben we via de tabloids het schandaal ervaren dat biologische producten niet gezonder zijn dan 'normale' producten. Voor ons niet echt een verrassing, overigens.



Is er ook gekeken naar andere dingen dan de standaard vitamines en mineralen, zoals de phytochemicals (flavonoides) etc.
Uit eerdere onderzoeken is wel gebleken dat biologische zuivel gezondere vetzuurverhoudingen heeft doordat bio-koeien buiten vers gras grazen. De binnenkoeien krijgen granen- en sojatroep, wat een koe nu eenmaal niet behoort te eten.

Re:Biologische voeding
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2009, 12:40:12 »
ides) etc.
Uit eerdere onderzoeken is wel gebleken dat biologische zuivel gezondere vetzuurverhoudingen heeft doordat bio-koeien buiten vers gras grazen.

Campina (dacht ik) is toch druk in de weer om dat te fixen?
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2009, 12:41:46 door T@co ñ@ñ@ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #14 Gepost op: 05 augustus 2009, 12:55:07 »
ides) etc.
Uit eerdere onderzoeken is wel gebleken dat biologische zuivel gezondere vetzuurverhoudingen heeft doordat bio-koeien buiten vers gras grazen.

Campina (dacht ik) is toch druk in de weer om dat te fixen?

Maar je hebt nog meer zuivelbedrijven, + een hoop zuivel zal wel uit het buitenland komen.
Bovendien krijgen niet-bio koeien preventief antibiotica en dat zal wel eens funest kunnen zijn voor de kwaliteit vd zuivel.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2009, 11:16:17 »
Ik vind het een prettig idee, dat als mijn kindjes een appeltje of zo pakken, daar geen gif in zit... Dat ze vl**s eten is al erg genoeg!
Ik vind natuurlijk gekweekte groente en fruit ook veel mooier, Aardbeien in de vorm van een hartje, siamese tweelingworteltjes, gezellig en lekker! Ik gebruik in de tuin ook geen kunstmest of zo, en het doet het allemaal prima.  En van mij mogen de rupsjes en wormpjes ook een hapje meeeten!! Wij hebben genoeg. Ik vind het wel erg jammer dat het zo duur is in de winkel, ons budget is niet zo heel groot waardoor ik de niet-verse produkten gedeeltelijk niet-biologisch moet kopen.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische voeding
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2009, 18:28:45 »
Tijdens onze vakantie in London hebben we via de tabloids het schandaal ervaren dat biologische producten niet gezonder zijn dan 'normale' producten. Voor ons niet echt een verrassing, overigens.

Ja, biologische producten worden in het algemeen met meer aandacht gekweekt of gefokt en gemiddeld zal de kwaliteit (qua smaak en optiek) hoger zijn. En er worden minder of andere pesticiden gebruikt, wat op zich ook al leuk is. Maar de huidige regelgeving is volgens mij al meer dan voldoende om er van uit te kunnen gaan dat de normale paprikaatjes misschien een tikkie ongezond spul bevatten, maar uiteindelijk 'gewoon' gezond zijn.

Dus waarom zou je biologische producten kiezen in plaats van 'gewone' producten? Bij melkproducten en eieren is de reden vrij simpel: een hogere levensstandaard voor de dieren (en daarom drinken wij biologische melk en eten we biologische eieren). Met groente vind ik dat een stuk lastiger: er zijn, mijnens wetens, nog geen harde bewijzen dat biologische groente echt beter is voor het milieu - zeker nu de Chinezen zich op de markt hebben gestort. En wat moet je denken van biologische honing die niet afkomstig is uit de EU? Dat lijkt me gewoon een kwestie van geld verdienen over de ruggen van goedgelovige consumenten. Liever kies ik dan voor niet-'biologische' groenten uit de regio.

Ik heb er al eens eerder over gezeurd, trouwens. Toch vind ik het de moeite waard de discussie weer eens aan te zwengelen: wat zijn voor jou de belangrijkste beweegredenen om biologisch en/of vegetarisch te eten?

Ken je het boek Confessions of an Eco-Sinner van Fred Pearce? Dat gaat ook voor een deel over voeding, en gaat ook in op de vraag wat beter is, groente van dichtbij of vanuit Afrika. De verrassende conclusie was dat bijvoorbeeld sperzieboontjes uit Kenia wellicht milieuvriendelijker zijn dan die uit eigen land. Weliswaar maken ze meer transportkilometers, maar de producenten daar verbruiken zoveel minder energie dan die in eigen land, dat het de transportkilometers ruimschoots compenseert. Vond het erg interessant om te lezen.