Vegatopia Forum

Makkelijk en goedkoop-tips?

Offline blingda

• 149
  • Geslacht: Vrouw
Makkelijk en goedkoop-tips?
« Gepost op: 02 november 2008, 17:35:43 »
hoi allemaal,
ik ben de laatste tijd echt in een non-kook mood. Heb weinig zin om te koken na het werk en zoek daarom makkelijke, goedkope maar toch smaakvolle recepten. Hebben jullie tips?

Helen

Re:Makkelijk en goedkoop-tips?
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2008, 23:15:54 »
Mag ik even jouw vraag specificeren?  :P
1 heb je geheel geen zin om te koken?
2 of heb je geen zin om lang(er dan 20 min.) te koken?
3 wat vind je makkelijk? Bedoel je: slechts opwarmen in de magnetron,
4 of wel vers gekookt maar binnen hetzelfde tijdsbestek waarin je ook een patatje had kunnen halen?

Kunnen we even wat gerichtere tips geven  :D

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2008, 02:11:57 »
Als ik weinig tijd of zin heb om te koken, val ik terug op mijn standaardrecepten. Dat is ondertussen een aardige collectie, dus ook in het geval van een inspiratiedip wordt er gevarieerd gegeten. Ook makkelijke recepten kosten me meer tijd dan gewoon mijn routine volgen - nalezen kost meer tijd dan gewoon 'je ding doen' (taalpuristen, neem geen aanstoot).

En wat kook ik als ik snel klaar wil zijn? Pasta met groente en een tomatensaus. Stamppot (dat herinnert me er aan: zend je eigenwijze stamppot in!). De ondertussen befaamde Eelcolasagne (snel, safe en simpel). Chili sin carne is ook een fijn 'terugvalgerecht'. Een biryani (rijst, groenten en kruiden in de wok, beetje water erbij, andere dingen doen terwijl de biryani voor zichzelf zorgt; toegegeven, ik heb een meer-dan-gemiddelde routine op dat gebied). Ook risotto kun je naar verluidt zonder eeuwig roeren bereiden (en dat doe ik ook, sorry Selly).

Belangrijkste tip dus voor als je geen zin of tijd hebt: probeer niets nieuws uit, volg je routine (en die is van persoon tot persoon anders).

Een extreem voorbeeld: ik kan binnen een half uur voor één persoon (mijn persoontje) een gerechtje van mie in lichte sojasaus, sambalboontjes, pittige tofu, geroosterde pinda's met pindasaus en een kwak atjar tjampoer (uit een potje) maken. Klinkt misschien indrukwekkend, maar is gewoon een kwestie van routine (en dus niet echt iets bijzonders).

Maar wel een idee voor een poll: wat is jouw favoriete, kan-niet-mislukken, inspiratieloze doch smakelijke binnen-een-half-uur-op-tafelgerecht?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2008, 11:44:30 »
Een omelet. Klaar binnen een kwartier, gezond en lekker. De mijne maak ik meestal met 1 a 2 hele eieren en nog eens 2 tot 4 eiwitten. Verder op smaak brengen met kruiden, specerijen, kaas, Boursin, pepertjes, whatever. Gestoomde/gekookte groentjes erbij en klaar is moi.

Offline blingda

• 149
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2008, 18:51:05 »
Mag ik even jouw vraag specificeren?  :P
1 heb je geheel geen zin om te koken?
2 of heb je geen zin om lang(er dan 20 min.) te koken?
3 wat vind je makkelijk? Bedoel je: slechts opwarmen in de magnetron,
4 of wel vers gekookt maar binnen hetzelfde tijdsbestek waarin je ook een patatje had kunnen halen?

Kunnen we even wat gerichtere tips geven  :D

hello,
koken vind ik niet erg, als het maar makkelijk te maken is en idd niet langer dan 20 minuten. Makkelijk vind ik ook iets wat je snel in de oven of in de pan kan bereiden. Magnetronmaaltijden vind ik vaak wel lekker, maar ook wel prijzig. Ik ben ook gek op salades en dat soort dingen. Eigenlijk alle tijdsbesparende opwarm/kooktips zijn wel welkom dus!

Offline Edda

• 159
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2008, 18:59:20 »
mijn "echt geen zin in koken en niet te lang bezig willen zijn"  dingen
komen veelal op roerbakjes uit
dus paar verschillende groentes hakken en in de pan mikken, noodles oid erbij en iets van tofu of wat dan ook, soya saus of sambal en gaan

of , ik hak wat dingen in stukken , zoals aardappels, pompoen, koolraap etc en gooi het op 200 graden in de oven met wat zout, peper + evt kruiden

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2008, 10:01:03 »
Dit gerecht is voor mij een makkelijke en goedkope favoriet.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2008, 16:08:29 »
Als ik geen puf heb om te koken, zoals bijv gisteravond, dan : snij ik groentes in stukken, fruit het samen met wat ui, knoflook in een pan met beetje olie. Water erbij,bouillionblok evt. andere groente erbij ( of wat linzen ofzo). Pureren en hoppa, soep.
Salades kun je ook makkelijk in een tortilla rollen, heb je wat meer bite :)
Spinazie met pasta er wat kruidenroomkaas erdoor heen, een topper uit mijn prehistorische studententijd
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Agnesje

• 278
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2008, 16:32:27 »
 ;D  spinazie uit de diepvries, aardappelschijfjes en een kaasoufle. Of inderdaad pasta a la creme met spinazie en dan iets van blauwe kaas erbij of in stukjes gesneden vegaworst.

Als ik echt helemaal geen zin heb, bamisoepie met wat stukken paksoi erdoor en een omelet.

Of paprika en uit bakken met een blikje rode bonen in tomatensaus. Moet je er nog wel wat bij doen vind ik, wat rijst ofzo. Das dan weer wat meer werk.

Ik heb momenteel helemaal geeeeen zin om te gaan koken trouwens...wel om te eten!  ;D

Offline blingda

• 149
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2008, 13:48:13 »
hoi allemaal!

klinkt goed jullie tips, keep them coming!
Ik ben overigens gek op koken hoor, maar als ik echt zin heb om te koken trek ik er het liefst een hele middag voor
uit en ga ik uitgebreid shoppen om leuke en verassende producten te kopen. Maarja, na het werk en een drukke
week schiet het er een beetje in en wil je gewoon het liefst thuiskomen en iets makkelijk maar smakelijks naar binnen schuiven ;)

Offline blingda

• 149
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2008, 13:50:45 »
Een omelet. Klaar binnen een kwartier, gezond en lekker. De mijne maak ik meestal met 1 a 2 hele eieren en nog eens 2 tot 4 eiwitten. Verder op smaak brengen met kruiden, specerijen, kaas, Boursin, pepertjes, whatever. Gestoomde/gekookte groentjes erbij en klaar is moi.

wil ook zo graai een mooie omelet kunnen bereiden, maar op mijn 2 pits electrische plaatje brandt alles vrij snel aan of gaart ongelijk :(

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 06 november 2008, 13:57:29 »
Een omelet. Klaar binnen een kwartier, gezond en lekker. De mijne maak ik meestal met 1 a 2 hele eieren en nog eens 2 tot 4 eiwitten.

:o Dat is wel heeel erg veel ei voor 1 persoon.
,,,,فلافل

« Reactie #12 Gepost op: 06 november 2008, 14:21:48 »
wil ook zo graai een mooie omelet kunnen bereiden, maar op mijn 2 pits electrische plaatje brandt alles vrij snel aan of gaart ongelijk :(

Voor een paar euro een vlamverdeler of sudderplaatje aanschaffen? Mogen die dingen eigenlijk wel op een elektrische pit?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2008, 16:27:51 »
Een omelet. Klaar binnen een kwartier, gezond en lekker. De mijne maak ik meestal met 1 a 2 hele eieren en nog eens 2 tot 4 eiwitten.

:o Dat is wel heeel erg veel ei voor 1 persoon.

Valt wel mee, de eiwitten zijn licht verteerbaar he?

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2008, 21:33:29 »
Ik heb vaak les tot 18u en ben dan pas om 18u30-19u00 thuis, dus veel fut om een uitgebreid maal te maken heb ik dan ook niet.
Wat ik meestal doe is simpele spaghetti maken (ajuin stoven + fles tomatenpuree erbij en wat peper en kruiden). Of ik ga een pakje wokgroenten halen in de super, gooi er een snel sausje over en kook wat bami. Is echt op nog geen half uurtje klaar, met het water koken erbij, en je hebt er zowat geen werk aan.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #15 Gepost op: 09 november 2008, 21:39:55 »
Hier is het tweemaal per week: pasta, rode saus, mozzarella, gegrilde groenten, en op dinsdag pasta, geitenkaas, gedroogde tomaat, gebakken uitje. Soms een pasta, paddo, zure room en gebakken ui, met een courgette erbij. En heel soms geen pasta, maar rijst met gewokte groenten en tofu. Ik ben eigenlijk nooit voor zes uur thuis, en dan moet ik nog even naar de supermarkt op de hoek, en ik hou niet zo heel erg van koken ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Helen

« Reactie #16 Gepost op: 09 november 2008, 21:44:29 »
Aangezien je aangeeft dat je wel van koken houdt en dus regelmatig wat op voorraad hebt zou ik je aanraden om ervoor te zorgen dat je makkelijke ingredienten altijd op voorraad hebt. Voorgesneden groenten uit het groentevak zijn prima in te vriezen en zijn erg gemakkelijk om a-la-minute een roerbakgerecht tevoorschijn te toveren.
Verder altijd handig om op voorraad te hebben (niet uitputtende lijst hoor), tomato frito, kant-en-klare sausmixen (vergt vooraf enige studie maar er zijn zat vegetarische varianten daarvan); mijn standaardsaus is de kerrie, woksauzen, diepvries-aardappelschijfjes, Oerlemans stoomgroenten (ook diepvries), diverse snelklaar pasta's en rijstsoorten, fetakaas uit potje. Met dit soort artikelen kun je altijd wel een wokschotel of 'groente-met' gerecht maken. Variaties genoeg te verzinnen als je nog wat over hebt.
Eén wel heel erg snelklaar gerecht is trouwens het pakje stamppot boerenkool van Maggi -> echt, sneller kun je geen eten maken en het is nog lekker ook.
Veel succes.

Helen

« Reactie #17 Gepost op: 09 november 2008, 21:47:10 »
O ja, en ik wou je nog de tip doen om voor 2 dagen te koken. Heb je tijd, dan kun je een quiche maken, kun je (mits met verse ingred gemaakt natuurlijk) ook voor de helft weer invriezen.
2 dagen macaroni bijvoorbeeld, alleen dag 2 met extra kaas of noten of pesto ofzo. Scheelt je weer een dag koken.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2008, 08:34:22 »
Moet ik ineens denken aan wat mijn oma deed met voor  2 dagen macaroni.. De eerste dag gewoon 'macaroni', de 2de dag kiepte ze er een liter water bij en hop, tomatensoep  :D Misschien komt daar mijn aversie van 2 dagen achtereen hetzelfde eten vandaan hahaha
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2008, 14:13:51 »
Mijn geen zin om te koken en boodschappen te doen dingen zijn:

risotto met diepvriesgroente (en als ik het in huis heb falafel)
pasta met diepvriesgroente
Franse soep, normaal met verse groente, maar in noodgevallen met diepvries.

allemaal dingen waarvoor ik de ingredienten doorgaans wel in huis heb.
Als ik tevoren weet dat ik geen zin heb om te koken, en geen puf om te halen, dan kook ik vooraf voor twee dagen, groentetajine of soep, of ik maak het pastadeeg en de saus al, dan hoef ik alleen nog maar even pasta te draaien en te koken en de saus op te warmen.