Als ik weinig tijd of zin heb om te koken, val ik terug op mijn standaardrecepten. Dat is ondertussen een aardige collectie, dus ook in het geval van een inspiratiedip wordt er gevarieerd gegeten. Ook makkelijke recepten kosten me meer tijd dan gewoon mijn routine volgen - nalezen kost meer tijd dan gewoon 'je ding doen' (taalpuristen, neem geen aanstoot).
En wat kook ik als ik snel klaar wil zijn? Pasta met groente en een tomatensaus. Stamppot (dat herinnert me er aan: zend je eigenwijze stamppot in!). De ondertussen befaamde Eelcolasagne (snel, safe en simpel). Chili sin carne is ook een fijn 'terugvalgerecht'. Een biryani (rijst, groenten en kruiden in de wok, beetje water erbij, andere dingen doen terwijl de biryani voor zichzelf zorgt; toegegeven, ik heb een meer-dan-gemiddelde routine op dat gebied). Ook risotto kun je
naar verluidt zonder eeuwig roeren bereiden (en dat doe ik ook, sorry Selly).
Belangrijkste tip dus voor als je geen zin of tijd hebt: probeer niets nieuws uit, volg je routine (en die is van persoon tot persoon anders).
Een extreem voorbeeld: ik kan binnen een half uur voor één persoon (mijn persoontje) een gerechtje van mie in lichte sojasaus, sambalboontjes, pittige tofu, geroosterde pinda's met pindasaus en een kwak atjar tjampoer (uit een potje) maken. Klinkt misschien indrukwekkend, maar is gewoon een kwestie van routine (en dus niet echt iets bijzonders).
Maar wel een idee voor een poll: wat is jouw favoriete, kan-niet-mislukken, inspiratieloze doch smakelijke binnen-een-half-uur-op-tafelgerecht?