Het grote geheim is toch proeven. Door goed te proeven leer je beter koken.
Tofublokjes kun je het beste eerst lekker rondom bruin bakken in een wok/wadjan met redelijk wat olie. Dat duurt wel even. Daarna verder bewerken (even sudderen in een sausje). Dan ben je het zompige misschien kwijt. Dat jouw tofu kunstmatig smaakt, begrijp ik niet zo goed. Misschien moet je eens een ander merk tofu proberen? In de oosterse keuken wordt tofu volgens mij niet zo vaak gemarineerd. Het komt meer aan op dat voorbakken en en een leker kruidige sausje.
Als iets zoetigs lekker vindt, is ketjap een goede smaakmaker. Dat kan wonderen verrichten. Anders zoute soyasaus (tamari, shoju of kikkoman). Een combinatie van zoet en zout is erg lekker.
Lekkere Indische kruiden kunnnen zijn: gember (vers!), ketoembar (korianderzaad), djinten (komijn), spaanse peper/sambal en knoflook. Een paar stinkbonen in stukjes erbij (Peteh-bonen, in de diepvries bij de toko) geven een heel apart aroma.
Voor een Chinese smaak :gember, vijfkruidenmengsel en en wat donkere sesamolie.
Voor een Thaise smaak wat kant-en-klaar Thais currymengsel uit een potje (rood, groen of geel), eventueel wat kokosmelk voor de saus en afmaken met lente-uitjes en verse korianderblaadjes.
Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.
groet,
yoeska