Vegatopia Forum

Biologische noten, wat is het verschil met de reguliere noten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

niccop

Biologische noten, wat is het verschil met de reguliere noten?
« Gepost op: 23 oktober 2008, 16:35:21 »
Beste lezers en lezeressen,

Ik heb zojuist weer een behoorlijke voorraad (biologische) noten ingeslagen, heerlijk! Maar wat
ik me al een tijdje afvraag; wat is het verschil tussen de reguliere noot en de biologische? Wie kan mij dat vertellen, de boom wordt wellicht zonder chemische bestrijdingsmiddelen behandeld enzo, maar omdat noten langzaam groeien, een dikke harde schil hebben ben ik toch benieuwd wat een reguliere notenboer gebruikt om zijn noten produktie te verhogen en een biologische notenboer niet....

Leuk en interessant forum, ben er blij mee dit gevonden te hebben! Ik bensinds mijn puberteit ongeveer 15jaar lang vega geweest, daarna niet meer en nu, inmiddels moeder van twee kids van bijna 11 en 9 jaar oud alweer twee jaar vega en tot mijn plezier gaat mijn gezin gaat hier aardig in mee (heel fijn ook!) het biovlees wordt steeds minder vaak aangeschaft en er komen heerlijk vega-recepten voor in de plaats. Toch is het echt een leerproces merk ik wat je niet binnen een weekje onder de knie hebt, zeker als je te maken heb met vleeseters en voorkeuren en wensen van anderen binnen het gezin.

Dag! ik ben benieuwd wie mij wat kan laten weten over mijn "notenvraagje"
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2008, 16:36:57 door Sander »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische noten, wat is het verschil met de reguliere noten?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2008, 16:55:57 »
Misschien worden reguliere noten ook met sulfiet ed. behandeld (net als bij gedroogde abrikozen en rozijnen)?

Verder kan er in de reguliere teelt gebruik worden gemaakt van kunstmest en mogen ziekten en plagen behandeld worden met gif.


Welkom op het forum!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Biologische noten, wat is het verschil met de reguliere noten?
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2008, 18:35:14 »
Misschien worden reguliere noten ook met sulfiet ed. behandeld (net als bij gedroogde abrikozen en rozijnen)?

Verder kan er in de reguliere teelt gebruik worden gemaakt van kunstmest en mogen ziekten en plagen behandeld worden met gif.

Voor zover ik weet worden noten niet met sulfiet of andere bewaarmiddelen behandeld (maar ik sluit niet uit dat er uitzonderingen op die regel zijn) en zit het verschil enkel in het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest.  Wat gezondheid betreft zal dat waarschijnlijk weinig verschil maken vermits de 'schil' niet opgegeten wordt en - vermoed ik - weinig doorlatend is.

Maar voor 'de natuur' en bet behoud van een goed leefmilieu maakt het waarschijnlijk wel enig verschil.  Hoe groot dat verschil is hangt weer af van de hoeveelheid en de soort bestrijdingsmiddelen die bij 'reguliere' teelt worden gebruikt.  Maar daar kan ik niets zinnigs over zeggen.