Vegatopia Forum

Factor V Leiden

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2008, 16:16:44 »
De uitslag voor de Factor V Leiden is nog niet bekend, maar B12 was 209 zei de assistente.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2008, 16:42:36 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Factor V Leiden
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2008, 16:59:06 »
De uitslag voor de Factor V Leiden is nog niet bekend, maar B12 was 209 zei de assistente.

Dat is aardig, maar het zou zeker niet lager moeten worden. Het moet volgens de huidige richtlijnen tussen de 150 en 750 liggen.

Hopelijk krijg je snel de andere uitslag binnen! Laten je broer(s) en zus(sen) zich ook testen?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2008, 17:02:55 »
De uitslag voor de Factor V Leiden is nog niet bekend, maar B12 was 209 zei de assistente.

Dat is aardig, maar het zou zeker niet lager moeten worden. Het moet volgens de huidige richtlijnen tussen de 150 en 750 liggen.

Hopelijk krijg je snel de andere uitslag binnen! Laten je broer(s) en zus(sen) zich ook testen?

Ik ga er natuurlijk vanuit dat de B12 alleen maar hoger wordt nu ik bijslik en braaf (iets) meer zuivel eet... of is dat een domme veronderstelling?

Ik wilde het er nog wel eens met mijn broertje en zusje over hebben. Maar dan liever als ik ze persoonlijk spreek. Doe ik zaterdag bij mijn zusje. Al denk ik dat mijn moeder het hun ook wel verteld heeft dat ik het doe, en vice versa heb ik nog niet gehoord dat zij het wilden doen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Factor V Leiden
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2008, 17:15:41 »
De uitslag voor de Factor V Leiden is nog niet bekend, maar B12 was 209 zei de assistente.

Dat is aardig, maar het zou zeker niet lager moeten worden. Het moet volgens de huidige richtlijnen tussen de 150 en 750 liggen.

Hopelijk krijg je snel de andere uitslag binnen! Laten je broer(s) en zus(sen) zich ook testen?

Ik ga er natuurlijk vanuit dat de B12 alleen maar hoger wordt nu ik bijslik en braaf (iets) meer zuivel eet... of is dat een domme veronderstelling?



Als het goed is, gaat het dan omhoog.


Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2008, 15:26:42 »
Mijn zusje was er nog nooit zo mee bezig geweest, maar wil zich waarschijnlijk nu wel laten testen. Ze moest nog wel even een huisarts in Utrecht zoeken  ;D

Dit bericht kreeg ik net van mijn moeder.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2008, 14:17:38 »
Pfff, wat duurt dat lang! Het is nu drie weken geleden en de dokterassistente heeft net naar het lab gebeld. Moet over 2 weken het maar weer eens proberen...

Mijn zusje heeft zich ook laten prikken.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Factor V Leiden
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2008, 07:16:42 »
Dat duurt inderdaad erg lang, vervelend  voor je, sterkte met wachten.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #27 Gepost op: 24 november 2008, 16:17:24 »
Mijn zusje heeft het niet (fijn!) en hoewel ik in weinig op mijn moeder lijk, ben ik heterozygoot. (milde variant).

De assistente wist minder dan ik erover, dus ze dokter gaat me erover terugbellen morgen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2008, 16:30:06 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Factor V Leiden
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2008, 23:12:18 »
Iig fijn dat je zusje het niet heeft. Ik neem aan dat jouw variant goed te behandelen is? Leuk is natuurlijk anders...

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Factor V Leiden
« Reactie #29 Gepost op: 25 november 2008, 06:31:59 »
Goed dat je het uitgezocht hebt, niet leuk, sterkte!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #30 Gepost op: 25 november 2008, 07:31:45 »
Dank jullie :)

Tsja, ik vind het niet erg leuk, maar er zal nu niet zo veel veranderen in mijn levensstijl. Ik moet vooral niet weer gaan roken natuurlijk. En de volgende keer bij lange vluchten misschien wel opletten. En de rest vraag ik wel even aan mijn huisarts vandaag.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #31 Gepost op: 25 november 2008, 13:08:30 »
Heb net contact gehad met de huisarts. Ik heb dus de lichte vorm van Factor V Leiden. En dat is niet zo heel erg. Concreet kan ik weinig anders doen dan inderdaad nooit meer roken, das het belangrijkste.

Daarnaast vond ze het niet nodig om te stoppen met de pil. En met vliegen gewoon goed blijven bewegen en eventueel steunkousen dragen. (of andere kousen? mmm, toch niet goed opgelet ;))
« Laatst bewerkt op: 25 november 2008, 13:17:20 door LL de Ling »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Factor V Leiden
« Reactie #32 Gepost op: 25 november 2008, 13:45:47 »
ik gok op steunkousen... die ander gaan niet veel doen, denk ik ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #33 Gepost op: 25 november 2008, 13:52:24 »
ik gok op steunkousen... die ander gaan niet veel doen, denk ik ;)

;)

Was even in de war met dat ze zei dat ik maar net als stewardessen moest doen. Maar ze doelde vooral op het rondlopen ;)

Suus35

Re:Factor V Leiden
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2009, 22:28:14 »
Ik weet niet of dit nog wordt gelezen, maar ik wil hier toch even op reageren. Ik ben 34 en ik heb bij toeval ontdekt dat ik ook heterozygoot ben voor Factor V Leiden, maar ik heb geen klachten. Ik weet er inmiddels wel het een en ander van.

Naar schatting heeft 1 op de 20 mensen deze mutatie die een hoger risico op trombose kan geven. Aangenomen wordt dat deze mutatie niet de enige factor is die bepaalt of je wel of geen trombose krijgt. Een tekort aan magnesium, vitamine B6, B12 en foliumzuur zou mogelijk ook het risico verhogen. Evenals een gebrek tekort aan lichaamsbeweging. Maar zeker is dat niet.

Pilgebruik wordt meestal wel afgeraden, evenals roken. (Mirena-spiraal kan wel.) Laat je in ieder geval goed voorlichten door een hematoloog. En ga naar een gynaecoloog zodra je zwanger bent om te bespreken of begeleiding nodig is. Heparine spuiten wordt meestal niet zinvol geacht tijdens de zwangerschap als je nog nooit trombose hebt gehad. Sterker nog, dat brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Wel wordt aangeraden om in het kraambed 6 weken lang heparine te spuiten omdat dan de kans op trombose wel verhoogd is, zeker bij bedlegerigheid.

Tot slot: men vermoedt dat bij slechts 1 op de 100 draagsters van de mutatie problemen optreden tijdens de zwangerschap. Bij 99 van de 100 zwangeren gaat het dus goed. En bedenk maar dat de meeste mensen niet eens weten dat ze het hebben en er ook nooit iets van merken.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 22:32:00 door Suus35 »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Factor V Leiden
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2009, 15:35:51 »
Dank je Suus voor de info! Dat is erg handig voor als er nog anderen komen die er meer van willen weten.