Vegatopia Forum

Leuven

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
Leuven
« Gepost op: 25 februari 2005, 12:01:03 »
Gisteren gaan eten in Wereldcafé Coop in Leuven. De spaghetti was wat overgaar, maar op zich wel ok. Als toetjes hadden we het enige dessert op de kaart besteld: bio-advocaattaartje. Tot onze grote verbazing krijgen we boudweg een potje-met-aluminium-deskeltje met daarin een soort sabayon. Dat was wel heel erg lekker. Ik heb niet durven vragen of dat ook gewoon een supermarkt verkrijgbaar is ::)
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Twilightje

• 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leuven
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2006, 14:18:34 »
Ik at gisteren bij 'Ananas en Ramenas' in Leuven. Een klein gezellig restaurantje met voornamelijk maaltijdsalades, pasta's en enkele wereldgerechten. Erg schappelijk qua prijzen, tussen 7.50 en 9.50 voor een hoofdgerecht.

Ik nam een Mexicaanse vegetarische schotel met diverse groenten, tomatensaus, kikkererwten, tortillachips, gegratineerd met kaas. Heb dat daar al vaker gegeten en het blijft heerlijk. Als ik er iets anders neem heb ik toch spijt (niet dat de rest niet lekker is, maar de Mexicaanse schotel valt niet te overtreffen).
Als dessert had ik gecarameliseerde banaan met ijs.

Offline evelyn

• **
  • 52
Leuven
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2007, 20:56:27 »
Laatst nog eens gegeten bij Lukemieke in de Vlamingenstraat in Leuven. Ik vind het echt een heerlijk restaurant. Relaxe sfeer en in de zomer een leuk terras. Ze hebben er altijd een dagschotel en een ovenschotel. Dagschotel was meen ik iets van stukje lasagna, humus, aardappelslaatje, en nogwat. Allemaal vegetarisch en hééél lekker.

Oja, en de desserten die zijn er echt goddelijk. De chocoladetaart is een absolute aanrader, maar dan mag je wel niet te veel gegeten hebben (of je moet ze delen :))

prijzen zijn ook wel ok, je kan er water drinken, en dat kost je niets.

evelyn

Offline Gabs

• 796
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2008, 20:39:09 »
Ik ga binnenkort met een stuk of 30 collegae op excursie naar Leuven. Nu zoeken we nog een leuk restaurantje om 's avonds te eten. Het moet geen geheel vegetarisch restaurant zijn, maar wel een goed vegetarisch aanbod hebben, aangezien er een aantal vegetariers bij zijn. Heeft iemand tips?

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2008, 21:22:04 »
Lukemieke in de Vlamingenstraat,
Volledig vegetarisch, misschien beetje lastig met niet vegas erbij. Meestal een lekkere dagschotel, eet vooral niet teveel want dan kan je geen stuk overheerlijke taart meer op als dessert.

Ananas en rammenas, vaartstraat
Heerlijk, maar lastige openingsuren vrees ik

De Werf, hogeschoolplein (www.dewerf-leuven.be)
Heel fijn simpel, lekker en origineel, maar ik vond de vegetarische spaghetti wel heel erg basic (maar wel veel groentjes)

Kapsiki, parijsstraat
Afrikaans, al enkele keren heel lekker gegeten en heel fijne bediening

Kalypto, ook parijsstraat
niet zelf geweest, maar mijn moeder is er lyrisch over

Quo vadis, muntstraat, goede pizzeria

De appel, Ravenstraat
Dit vind ik echt een absolute aanrader. Fijne sfeer, lekkere gerechten, veel keuze, ook lekkere salades.

En nee, dit is echt niet zomaar een opsomming, maar het zijn echt stuk voor stuk heel fijne restaurantjes.
Dit was wat ik zo snel even kon bedenken, als me nog iets te binnen valt meld ik het.

Oh ik zie nu pas dat je met 30 bent, dan zijn een aantal opties misschien niet zo geschikt. euhm, dan zou ik voor de appel gaan (wel reseveren), of Quo vadis. Misschien de werf, ik zit daar altijd in de zomer, op het terras, ik weet niet eens hoe groot het binnen is. Niet Lukemieke dan, maar die laat ik er wel tussenstaan, mag niet ontbreken.
(oe, ik mis Leuven)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2008, 21:23:23 door evelyn »

Offline IneN

• 873
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2008, 11:10:57 »
Lukemieke in de Vlamingenstraat,
Volledig vegetarisch, misschien beetje lastig met niet vegas erbij. Meestal een lekkere dagschotel, eet vooral niet teveel want dan kan je geen stuk overheerlijke taart meer op als dessert.

Ananas en rammenas, vaartstraat
Heerlijk, maar lastige openingsuren vrees ik

De Werf, hogeschoolplein (www.dewerf-leuven.be)
Heel fijn simpel, lekker en origineel, maar ik vond de vegetarische spaghetti wel heel erg basic (maar wel veel groentjes)

Kapsiki, parijsstraat
Afrikaans, al enkele keren heel lekker gegeten en heel fijne bediening

Kalypto, ook parijsstraat
niet zelf geweest, maar mijn moeder is er lyrisch over

Quo vadis, muntstraat, goede pizzeria

De appel, Ravenstraat
Dit vind ik echt een absolute aanrader. Fijne sfeer, lekkere gerechten, veel keuze, ook lekkere salades.

En nee, dit is echt niet zomaar een opsomming, maar het zijn echt stuk voor stuk heel fijne restaurantjes.
Dit was wat ik zo snel even kon bedenken, als me nog iets te binnen valt meld ik het.

Oh ik zie nu pas dat je met 30 bent, dan zijn een aantal opties misschien niet zo geschikt. euhm, dan zou ik voor de appel gaan (wel reseveren), of Quo vadis. Misschien de werf, ik zit daar altijd in de zomer, op het terras, ik weet niet eens hoe groot het binnen is. Niet Lukemieke dan, maar die laat ik er wel tussenstaan, mag niet ontbreken.
(oe, ik mis Leuven)

Hmm interessant! Mijn vrienden zitten zowat allemaal op kot in Leuven, dus als we eens gaan uiteten voor het uitgaan, kan ik hier gebruik van maken, bedankt!
Ben je afkomstig uit Leuven, of heb je daar eerst gestudeert? (jij studeert nu toch in Nederland, niet? Ik ben weer nieuwsgierig ;) ).

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2008, 14:47:04 »
Ik kom uit Haacht, fietsafstand van Leuven (en aangezien er in haacht bijzonder weinig te beleven valt heb ik wel veel tijd in Leuven doorgebracht). Maar nu zit ik inderdaad in Nederland. En ja de restaurantjes zijn zeker de moeite om te onthouden. Voor overdag is de Werf een aanrader. Met een vega-liefhebber echt Lukemieke.
Als je van Mexicaans houd is New Mexico in de Muntstraat trouwens ook heel fijn. Wel iets te duur voor mijn studentenbudgetje, daar ga ik dus alleen met mijn ouders ;)

Offline Gabs

• 796
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2008, 22:07:55 »
bedankt voor de tips, ik zal ze eens voorleggen aan de mede-organisatoren van het uitje. het klinkt goed allemaal!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2008, 23:04:51 »
het evenementenbureau stelt de volgende drie restaurants voor, daar kunnen we goedkoop een menu eten, is dat wat? Chesscafé, Improvisio en La Cucaracha...

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2008, 09:58:27 »
Chesscafe ben ik een aantal keer geweest. Het is een wok restaurant waar je telkens zelf aan een buffet je eten kan gaan halen. Het leuke is natuurlijk dat je precies kan kiezen wat je neemt.  Er is ook veel vegetarisch, tofu als ik het me goed herrinner. Ik denk wel dat je vegetarische eten in dezelfde wok als niet-vega eten word gemaakt.

Improvisio is ook fijn, mooi gebouw, ik heb er eens een heel lekkere salade met geitenkaas gegeten.
Ik denk dat ik zelf voor improvisio zou kiezen, maar Chess is wellicht makkelijker.
De andere ken ik zelf niet

Offline karl

• 6.375
Leuven
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2008, 09:58:00 »
We genoten van  "de mediterrane keuken met passie" in Turquoise te Leuven.
Alles zat er goed!
De ontvangst en bediening was vriendelijk en enthousiast. Je voelt inderdaad dat men vol liefde met voedsel bezig is. Op de kaart wordt ook uitgelegd dat gezond koken voor hen zo belangrijk is.
De binneninrichting is strak en eigentijds, met warme abstracte schilderijen tegen de muur. Een aangename ruimte, een losse en open sfeer, ontdaan van alle overbodige deftigdoenerij of kapsones.
Als vaste amuses waren er olijven, een smeuïge en zachte fetapasta en een zeer bijzondere walnotenpasta, met warm, vers in de oven gebakken brood.
We wilden een kleinigheid voor het hoofdgerecht en vroegen naar koude (vegetarische) mezze, waarop een schotel met zeven aantrekkelijke borden werd getoond en de nodige uitleg gegeven over elk gerechtje, weer met ontwapenend enthousiasme. We kozen een puree van rode paprika en verschillende verse kruiden en een bord met fris-zurige kleine okra's in een getomateerde oliesaus. (Je kiest zoveel of zo weinig mezze als je wil, een vaste prijs per gerechtje.) Smakelijk, apart en zeer vers.
Als hoofdgerechten kwamen uit de oven: champignons met kaas gevuld in groentensaus en groenten in tomatensaus, met wat kaas op (een mozzarella-achtige kaas in beide gevallen).
Soms is er bulgur, soms rijst, altijd frieten (zo gewenst) als bijgerecht, ook een slaatje.
Bovendien zijn de prijzen redelijk, een dertien euro voor een hoofdgerecht.
Bijzonder prettig en dan ook drukbezocht adres, een verrijking voor Leuven.  
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2008, 10:03:40 door karl »

Offline karl

• 6.375
Leuven
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2008, 19:52:02 »
In Leuven hadden we een prettige en wat ongewone eetervaring in The House of Labilela, een (nogal uitzonderlijk) Ethiopisch restaurant.
Het interieur is sober doch warm, met kleurrijke, wat naïeve Afrikaanse schilderijen.
We namen met vieren de grote vegetarische schotel die de vijf vegetarische hoofdschotels samenbracht. Op een zeer grote bordvullende pannenkoek van gemalen tarwe lagen per persoon twee hoopjes van
geplette linzen (met curry en met rood, pikant berberre-kruid), hoopje groene bonen-wortelen-ui,
witte kool-aardappel-ui, gekookte spinazie-ui, rauwkost-slaatje in het midden voor allen. Op die pannenkoek rolletjes deeg waarmee van die hoopjes mocht "gescoopt" worden, geen bestek aanwezig, lekker met de handen eten.
Geen bijzonder verfijnde, maar amusante keuken, die ook een samenhorigheidsgevoel tussen de eters opwekt en bespaart op bestek en vettig frituren.

« Laatst bewerkt op: 30 september 2008, 08:52:13 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2009, 22:19:37 »
Na een vergadering alleen in Leuven beland, waar ik met genoegen Turquoise nog eens uitprobeerde.
Een licht, luchtig, prettig, smaakvol interieur. Je ziet het in mediterraanse restaurants soms anders.
Geen kitscherige landschappen, folkloristische dansers of goedkope souvenirs.
Als amuses gemarineerde olijven, een fetapasta en de unieke, smeuïge walnotenpasta met heerlijk licht versgebakken brood erbij. "Helemaal vegetarisch" verzekerde de chef die mijn keuze voor het hoofdgerecht al kende. Dat werd, uit een zestal mogelijkheden, een ovenschoteltje van groenten in tomatensaus met gesmolten kaas. Niet het toppunt van verfijndheid, doch eerlijk, vers en smakelijk. Erbij sla, kommetje frites én kommetje rijst.
De zaak ligt aan de singel rond de stad, op een tiental minuten wandelen van het centrum. Je moet er dus al doelbewust naar toe, jammer voor de toeristen die  zich niet ver van het centrum verwijderen.
Blijft tot nader order mijn Leuvense favoriet, vanwege de goede smaak, de hartelijkheid en de no-nonsense verse keuken waaruit een gezonde passie voor voedsel spreekt.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2011, 23:12:25 »
Vanavond met mijn collega's gegeten in Voltaire, in Heverlee. Volgens de website "Voltaire in Heverlee (Leuven) brengt gevarieerde frivole kookkunst in een warm en smaakvol interieur.". Dat frivool was eerder vrij traditioneel, maar dan met pretenties die ze net niet helemaal waar kunnen maken. Voor de vegetariërs is het nogal storend dat de vegetarische gerechten onder de noemer "Lunch & vegetarisch" worden geschaard, wat er op duidt dat de gerechten niet als volwaardig worden beschouwd.

Het vegetarische menu bestond uit twee van de drie vegetarische gerechten: vooraf de "Tomaat mozzarella met vierge olijfolie en basilicum", hoofdgerecht "Lasagne van mergpompoen en Spaanse tomaten". De tomaat-mozzarella waren schijfjes nogal waterige tomaat met nogal smakeloze mozzarella (supermarktkwaliteit). De lasagne was best aardig, gelardeerd met platte peterselie en een spriet verse bieslook. Helaas niet goed op smaak gebracht (snufje suiker zou wonderen hebben gedaan). Toe chocolademousse met wat decoratiefruit. Inclusief wijn per persoon 43 euro, voor Nederlands/Belgische begrippen een fatsoenlijk prijs, wel wat aan de hoge kant.

Wel een gezellige ambiance, attent personeel (op voorwaarde dat je Nederlands sprak, hun Engels was vrij belabberd). Categorie brasserie-plus.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2013, 09:53:31 »
Ik at gisteren bij The Loving Hut in de Tiensestraat in Leuven, gevulde conchiglie met crèmige vulling van artisjok, zongedroogde tomaten en rucola, geserveerd met bruschetta's en een frisse groene salade. Lekker maar niet echt waauw en veel te kleine portie voor 15 euro. De andere gerechten waren niet zo duur en leken ook groter, dus misschien in de toekomst nog eens uitproberen. Ze hebben alcoholvrij bier en bionade en sapjes en lekkere dessertjes, alles vegan dus.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #15 Gepost op: 08 juli 2013, 07:50:37 »
Vrijdag na de proclamatie van de oudste dochter eindelijk bij Turquoise gaan eten. De zaak was eigenlijk al gesloten (half 2) en de eigenaar zat rustig de krant te lezen, maar hij wou voor ons wel terug in actie schieten. En ik kan alleen maar beamen wat Karl ook al schreef, qua inrichting, vriendelijkheid, kwaliteit, ...
Een dochter at de Kabak dolması* - Gevulde courgette met rijst en groenten/krenten uit de oven*, de andere de Sebzeli makarna* - Pasta met verse groenten en tomatensaus* en ik at de Mantar dolması * - Champignons gevuld met kaas en verse groenten uit de oven *. Dit alles begeleid door Turkse rijst, een gemengde salade en frietjes. De vl33setende broer was ook tevreden van zijn schotel. Wij gaan zeker terugkeren.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #16 Gepost op: 08 juli 2013, 08:12:24 »
Erg blij dat het je beviel, Joske, en zeker op zo een heuglijke dag. Ik ben er al sinds jaren niet geweest en het kan op korte tijd veranderen en ik kan altijd in een goede, gulle bui geweest zijn, toen. Maar tevreden dus dat ik het toen goed inschatte en dat jullie lekker gegeten hebben. Nog gefeliciteerd ook met de dochter!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2014, 21:28:18 »
Was dit weekend kort in Leuven. Leuke stad zeg, vriendelijke mensen en lekker gegeten.

Zaterdag bij Greenway. Een prima wrap.
Gisteren bij Mykene. Niet verwacht dat een Belgisch restaurant zoveel keuze zou hebben. Ik had de salade met seitan met Thaise dressing. Mijn vriend bintje met vegaburger en kaas. Allemaal goede ingredienten en met mooi opgemaakte borden.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2014, 07:19:23 »
... Niet verwacht dat een Belgisch restaurant zoveel keuze zou hebben.

??? ik hoop dat dit een grapje was!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2014, 09:49:31 »
... Niet verwacht dat een Belgisch restaurant zoveel keuze zou hebben.

??? ik hoop dat dit een grapje was!

Eh, nee, maar misschien verwoord ik het verkeerd. Ik bedoel een restaurant met "Belgische keuken". Andere restaurants adverteerden voornamelijk met "Konijn" en dergelijke.