Vegatopia Forum

Carpaccio van huis gedroogde tomaten

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mjets

Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Gepost op: 20 maart 2008, 19:35:41 »
Gisteren zo iets lekkers gegeten, totaal nieuw voor mij, wat kan zo'n gerechtje dan plezant verrassend zijn! "Carpaccio van huis gedroogde tomaten" dus. Dunne plakjes tomaat die zo'n aparte stevige bite hadden. En super zacht van smaak, geconcentreerd tomaterig en heerlijk fris....
Ik heb net op internet gekeken en als je ontvelde en gehalveerde (roma) tomaten in een oven doet van 70-90 graden kun je dit dus thuis maken. Ongeveer vier uur en het wordt een stevig doch sappig iets. En na 7 uur schijnen ze gedroogd te zijn; om ze in een bus te bewaren of op olie in glas ... Nou wellicht kaasie voor de doorgewinterde kok maar ik was echt verliefd op het gerechtje. Ook de dressing/marinade was top. Of misschien worden ze met kruiden gedroogd in de oven... kan ook nog.
Misschien nog meer huisgedroogde tomaten story's of tips, iemand?

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2008, 23:24:29 »
Ik zou het vooral niet nu doen, want het is winter dus nu zijn de tomaten vies. Doe het hoogzomer, als de tomaten smaak hebben  :)
,,,,فلافل

mjets

Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2008, 11:15:57 »
:yes:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2008, 10:22:25 »
Jaa, als je het gaat maken, schrijf het receptje dan op en mail het naar het kokenenzomailadres, dan nemen we het op in een item van Koken & Zo.  8)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2008, 12:03:17 »
Volgens mij zijn de meeste ovens te heet om zelf tomaten te drogen, een enkele heteluchtoven (geen microgolfcombiding) uitgesloten.
Wat wel wellicht een goede optie is, bij gebrek aan oven met een extra lage temperatuur, is een ouderwetse gaskachel, mits deze aanwezig is je huis. Zo eentje met een roostertje aan de bovenkant, zo'n soort gietijzer geval. Daar dan een ovenschaaltje met halve tomaatjes op leggen.
Een studiegenootje van me heeft zo'n kachel, maar die heeft natuurlijk geen zin om 's zomers de kachel op te stoken als ik eens zin heb om zelf tomaten te komen drogen.
Een droogmachine kan ook uitkomst bieden, die dingen zijn een euro of 60 geloof ik.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

mjets

Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2008, 14:47:36 »
Oh Koekje, denk je?
Mijn oven begint wel bij 50 graden... misschien de deur op een kier? De moeder van een vriendin van mij heeft een AGA, die droogt ook rozenblaadjes... zou wellicht ideaal zijn (maar die woont in Friesland, geen optie voor mij :'(.
Ach, ik ga het van de zomer in het tomatenseizoen gewoon proberen en kom er dan zeker op terug.  (als het geen flater wordt zal ik aan kokenenzo denken!)  Al had dat restaurant het ook deze week op de kaart staan.... waar zou zij d'r tomaatje halen dan?
Enniewee wel een HELE goede reden om toch zo'n droogoven aan te schaffen (na het lezen van Rox Rauw, had ik die behoefte ook al zo...) Ik dacht dat die krengen 300 euro kostte? Zestig klinkt te doen... :) pom pom pom....
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2008, 15:04:00 door mjets »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2008, 15:44:01 »
Een AGA is zeker geweldig, maar niet iedereen heeft zo'n ding, of een aparte verwarmoven. Oven op 50 graden is te proberen, met de deur open, maar iets drogen duurt wel een aantal uren.
Op het zuidelijk halfrond is het nu zomer, daar kweken ze wellicht ook ergens tomaten, en die zijn dan daarvandaan geïmporteerd misschien.
Een Severin droogmachine zal een euro of 60-70 kosten, hierzie je een plaatje ervan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2008, 16:25:38 »
Oven op 50 graden is te proberen, met de deur open, maar iets drogen duurt wel een aantal uren.

* mompelt iets over energieverbruik *

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2008, 16:36:16 »
In Italië worden ze gewoon gedroogd in de zon, in Nederland blijft het toch behelpen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

mjets

Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2008, 17:16:01 »
Oven op 50 graden is te proberen, met de deur open, maar iets drogen duurt wel een aantal uren.

* mompelt iets over energieverbruik *


 :schater:

Ja maar dan HEB je ook wat  :P

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Carpaccio van huis gedroogde tomaten
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2008, 20:20:54 »
Wij hebben het enkele jaren geleden in de provence ook in de zon gedroogd, lekker, moet hier ook te doen zijn in de zomer, nu de planeet toch aan t opwarmen is.