Vegatopia Forum

Dry sweetener in Amerikaans recept

Schanulleke

Dry sweetener in Amerikaans recept
« Gepost op: 15 december 2008, 12:33:32 »
Wat moet ik me voorstellen bij dry sweetener? Ik heb er voor een Amerikaans recept een cup van nodig. www.vertalen.nu vertaalt het met droge zoetstof, maar daar word ik niet veel wijzer van :confused:. Bedoelen ze hier zoetstof in de zin van Natrena o.i.d. (en dan de droge variant, niet de vloeibare). Of kan er ook gewone suiker of rietsuiker voor in de plaats genomen worden? Het betreft trouwens een recept voor een cake-achtig baksel...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dry sweetener in Amerikaans recept
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2008, 15:50:56 »
Is het uit het cupcakes boek? En staat er niet voorin of achterin iets over de ingredienten?

Een cup kunstmatige zoetstof lijkt me erg veel. Dat spul is vaak veel sterker dan suiker. Suiker kun je vast ook gebruiken, maar dan zou je even met andere recepten moeten vergelijken of de verhoudingen dan kloppen.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2008, 16:46:42 »
Hmm, ik denk niet dat het uit het cupcakes boekje komt want ik ben nog nooit zoiets tegen gekomen. Ik gok ook dat het om suiker gaat. Hoeveel bloem gaat er in?

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2008, 16:55:42 »
je kunt een baksel zoeten met liquid sweetener (stroop o.i.d.) of met dry sweetener (suiker). In een baksel dat je zoet met vloeibaar zoet is de verhouding vocht anders dan een baksel dat je zoet met droog zoet. (jeetje wat een kromme zinnen, maar je begrijpt het vast wel)

Ik denk dat je dus gewoon suiker kunt gebruiken.
Eet gezond & eet taartjes

Schanulleke

« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2008, 18:42:17 »
Het recept heb ik van internet gehaald (ik kan dus helaas niet kijken of er een soort ingredienten-index in staat), maar het komt uit The Garden of Vegan van Sarah Kramer en Tanya Barnard. Het recept heet Maureen's coffee cake en de ingredienten zijn als volgt:

1/3 cup soft tofu
1 cup soy milk
1 tbsp apple cider vinegar
2 1/2 cups flour
1 1/4 cups dry sweetener
3 tsp cinnamon
1 1/2 tsp ground ginger
1/2 tsp salt
3/4 cup olive oil
3/4 cups walnuts, chopped
1 tsp baking powder
1 tsp baking soda

Marla, hiermee is je vraag over de bloem beantwoord. Denk je dat 1 1/4 cup gewone suiker in deze context een goed resultaat oplevert? Het lijkt zoveel...

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2008, 18:48:18 »
Bij de cupcake recepten die ik gebruik gaat er 3/4de cup suiker op 1 1/4de cup bloem, dus ik denk dat het in jouw recept inderdaad gewoon om suiker gaat. Ik heb the garden of vegan helaas niet, anders zou ik het wel even voor je nakijken. Het is inderdaad veel suiker, lekker toch  ;)

Schanulleke

« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2008, 18:55:47 »
Het is inderdaad veel suiker, lekker toch  ;)

:taart-yum: Je hebt gelijk. En nog bedankt voor de hulp.