Vegatopia Forum

Vraagje over aluminiumfolie in magnetron...

Offline blingda

• 149
  • Geslacht: Vrouw
Vraagje over aluminiumfolie in magnetron...
« Gepost op: 27 november 2008, 21:21:23 »
beetje stomme vraag misschien..ik heb laatst met de heteluchtoven van mijn magnetron een schaal afgedekt met aluminiumfolie,

heeft toen geen problemen opgeleverd, maar laatst had ik een paar maiskolven met kruiden en boter in een aluminiumpakketje
gedaan en in de grillfunctie en de magnetron gedaan, en toen begon het te vonken.

hoe kan het dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet? Mag aluminiumfolie nooit in een magnetron/ovenmagnetron
of lag het aan de hitte?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje over aluminiumfolie in magnetron...
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2008, 21:30:49 »
Aluminiumfolie en ijzer mogen nooooit in de magnetron, maar wel als je in een combi alleen de oven en/of grill gebruikt. Ik had per ongeluk een keer de grill+magnetoets gebruikt en het ovenrekje er in laten staan en de vonken vlogen er van af!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2008, 23:03:46 »
Mag aluminiumfolie nooit in een magnetron/ovenmagnetron of lag het aan de hitte?
Alufolie zou ik niet gebruiken in een magnetron/met magnetronfunctie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2008, 23:25:14 »
beetje stomme vraag misschien..ik heb laatst met de heteluchtoven van mijn magnetron een schaal afgedekt met aluminiumfolie,

heeft toen geen problemen opgeleverd, maar laatst had ik een paar maiskolven met kruiden en boter in een aluminiumpakketje
gedaan en in de grillfunctie en de magnetron gedaan, en toen begon het te vonken.

hoe kan het dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet? Mag aluminiumfolie nooit in een magnetron/ovenmagnetron
of lag het aan de hitte?

Ik ken de technische details niet, maar het heeft te maken met het al dan niet creĆ«ren van een soort 'gesloten circuit' (en niet met de hitte).  Daarom zal een metaalrandje in een bord, een metalen rooster,  vaak wel problemen geven terwijl een metalen lepeltje in een tas absoluut geen probleem zal geven.  In het ene geval had je een 'pakketje' gemaakt, in het andere geval enkel iets afgedekt.

Hoewel ik het niet aanraad kan metaal dus lang niet altijd kwaad in de microgolfoven en is de bewering dat het nooooit mag niet correct.  Op sommige verpakkingen van voedsel in aluminiumbakjes staat zelf vermeld dat het zo in de microgolfoven mag, een lepel in een tas met water is zelf een goed idee om kookvertraging te voorkomen, ...

Ook het soort metaal speelt trouwens een rol.  Bij mijn microgolfoven (geen combi-oven) zaten zelf twee metalen roostertjes om twee borden boven elkaar te kunnen plaatsen.  Dat geeft dus geen enkel probleem.

Na bovenstaande antwoord getypt te hebben, heb ik nog wat zitten zoeken (waarom maken mensen niet wat vaker gebruik van zoekrobots, zeker voor ze een vraag op een forum werpen?) en zoals gewoonlijk is de zaak nog wat ingewikkelder dan ik omschreef.  Maar de essentie blijft wel hetzelfde, het is niet raadzaam of nuttig, maar het is onzin om te beweren dat het nooit mag/gevaarlijk is.

Twee interessante teksten:

http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=360&s=369&exp=146&PHPSESSID=3a4cb

http://www.consumentenpagina.be/article/2007/43/toch-maar-oppassen-met-metaal-microgolfoven
« Laatst bewerkt op: 27 november 2008, 23:37:31 door Ligfietsertje »