Met kerst heb ik zelf aubergine-notenburgertjes gemaakt. Dat ging heel goed. Het recept kwam uit A vegan taste of the Middle East van Linda Majzlik, net als de rest van mijn kerstmenu. De ingrediënten waren:
1 aubergine van ca. 250 gram, fijngehakt
100 gr paneermeel
75 gr gehakte noten
50 gr bloem of tarwemeel
25 gr sojabrokken, fijngehakt
1 ui, gehakt
1 teen knoflook, gehakt
2 el olijfolie
150 ml groentebouillon
1 flinke tl gemalen komijn
¼ tl gemalen kaneel
¼ tl cayenne peper
zwarte peper
olie om in te bakken, bijvoorbeeld olijf of zonnebloem
Bak de aubergine, de ui en het knoflook in de olijfolie tot de aubergine zacht begint te worden (10 min).
Voeg de andere ingrediënten toe met uitzondering van het paneermeel, de bloem en de noten. Draai het vuur hoger en bak alles ongeveer 5 minuten onder voortdurend roeren.
Haal de pan van het vuur en meng het paneermeel, de bloem en de noten goed door het mengsel. Dek de pan af en zet hem minstens een uur in de koelkast of tot het mengsel koud is.
Verhit de olijf- of zonnebloem olie in een koekenpan. Maak balletjes van het mengsel (ongeveer een eetlepel per balletje) en vervolgens burgertjes. Flink aandrukken bij het rollen en platmaken, anders vallen ze uit elkaar in de pan. Bak ze aan beide kanten bruin en gaar. (10 min)
Wij vonden ze erg lekker, ook mijn schoonouders.
Lama, misschien helpt het om het mengsel een dag vantevoren te maken, zodat het koud en stevig wordt en alle smaken zich kunnen mengen? Of er iets doorheen te roeren wat het vocht bindt, bijvoorbeeld paneermeel en/of bloem? Als je dunne burgers maakt, worden ze vanbinnen ook eerder gaar en in mijn geval hielp het om zonnebloemolie te gebruiken en het vuur laag te zetten zodra beide kanten bruin en droog waren.