Vegatopia Forum

De wat-is-dit-voor-een-beestje draad

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Aiko

De wat-is-dit-voor-een-beestje draad
« Gepost op: 26 juli 2008, 22:36:51 »
Vandaag vloog een vliegend beest op mijn hand die ik opvallend vond. Beetje mugachtig, maar had aan de achterzijde van het lichaam twee enorme witte (of transparante) voelsprieten. Dus niet aan de voorzijde bij de kop.

Iemand een idee wat dat voor beest kan zijn geweest? Nog nooit eerder gezien (maar bij het wegvliegen vielen die voelsprieten ook niet op, dus kan zomaar zijn dat ik ze al jarenlang dagelijks langs zie vliegen...).

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Groente-, fruit-, vruchten- en beestjesdeterminatiedraad
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2008, 02:55:45 »
Vandaag vloog een vliegend beest op mijn hand die ik opvallend vond. Beetje mugachtig, maar had aan de achterzijde van het lichaam twee enorme witte (of transparante) voelsprieten. Dus niet aan de voorzijde bij de kop.

Iemand een idee wat dat voor beest kan zijn geweest? Nog nooit eerder gezien (maar bij het wegvliegen vielen die voelsprieten ook niet op, dus kan zomaar zijn dat ik ze al jarenlang dagelijks langs zie vliegen...).

Eendagsvlieg of haft?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haften
http://en.wikipedia.org/wiki/Mayfly
http://images.google.be/images?gbv=1&hl=nl&q=eendagsvlieg&btnG=Afbeeldingen+zoeken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente-, fruit-, vruchten- en beestjesdeterminatiedraad
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2008, 12:59:31 »

Eendagsvlieg of haft?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haften
http://en.wikipedia.org/wiki/Mayfly
http://images.google.be/images?gbv=1&hl=nl&q=eendagsvlieg&btnG=Afbeeldingen+zoeken

Oh btw, de foto's die ik je had ge-emeeld zijn toch van een haft. Als je ze beter bekijkt (lees: er met een stukje keukenrol een beetje overheen wrijft als ze onvrijwillig hun Waterloo hebben gevonden), dan zie je dat ze 3 van die sprieten van achteren hebben en niet 1 heel enge.

Aiko

Re:Groente-, fruit- en vruchtendeterminatiedraad
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2008, 16:03:43 »
Het beeske lijkt er wel op. Maar meen dat de vleugel net een beetje anders is, minder langwerpig en het lichaam meer bolvormiger. Maar ik heb het beestje maar een seconde lang kunnen bekijken, dus wellicht en misschien dat ik het anders gezien heb dan zou moeten.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Groente-, fruit- en vruchtendeterminatiedraad
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2008, 20:38:37 »
Het beeske lijkt er wel op. Maar meen dat de vleugel net een beetje anders is, minder langwerpig en het lichaam meer bolvormiger. Maar ik heb het beestje maar een seconde lang kunnen bekijken, dus wellicht en misschien dat ik het anders gezien heb dan zou moeten.

De ene eendagsvlieg is de andere niet. Ik weet niet hoeveel soorten er leven in Nederland, maar het zou me niet verbazen dat het er een tiental zijn.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar er zijn zo verdomd veel insecten dat het onbegonnen werk is om iets met zekerheid te zeggen zonder een gedetailleerdere beschrijving of een goede foto.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2008, 20:49:19 door Ligfietsertje »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Groente-, fruit-, vruchten- en beestjesdeterminatiedraad
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2008, 20:46:41 »
Oh btw, de foto's die ik je had ge-emeeld zijn toch van een haft. Als je ze beter bekijkt (lees: er met een stukje keukenrol een beetje overheen wrijft als ze onvrijwillig hun Waterloo hebben gevonden), dan zie je dat ze 3 van die sprieten van achteren hebben en niet 1 heel enge.

Hmm, toch twijfel ik zelf aan de hand van de (niet erg duidelijke) foto dat het om een haft gaat.  Het geen wat ik achteraan zie lijkt me meer op een legboor, iets wat haften voor zover ik weet niet hebben.  (Maar ik ken zeker niet alle haften.)
Ik zie ook geen vleugels op de foto, maar dat kan aan de foto liggen.
En - hoewel ik het niet getest heb - denk ik dat de meeste haften en nogal zacht lijf hebben, wat dan weer niet overeenstemt met het geluid dat de beesten maakten als je er op trapte.
(Maar ik kan er spijtig genoeg ook niets anders van maken.)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Groente-, fruit- en vruchtendeterminatiedraad
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2008, 21:07:14 »
Waarom staat dit allemaal in het kookforum? We gaan die beestjes toch niet opeten?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Groente-, fruit- en vruchtendeterminatiedraad
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2008, 21:13:20 »
Waarom staat dit allemaal in het kookforum? We gaan die beestjes toch niet opeten?

Niet?!  ;D

Maar laat het duidelijk zijn, het is allemaal de schuld van Aiko  :)
't Is misschien wel een idee om een 'beestendeterminatiedraad' te maken en daar deze posts naar te verhuizen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente-, fruit-, vruchten- en beestjesdeterminatiedraad
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2008, 13:24:06 »
Oh btw, de foto's die ik je had ge-emeeld zijn toch van een haft. Als je ze beter bekijkt (lees: er met een stukje keukenrol een beetje overheen wrijft als ze onvrijwillig hun Waterloo hebben gevonden), dan zie je dat ze 3 van die sprieten van achteren hebben en niet 1 heel enge.

Hmm, toch twijfel ik zelf aan de hand van de (niet erg duidelijke) foto dat het om een haft gaat.  Het geen wat ik achteraan zie lijkt me meer op een legboor, iets wat haften voor zover ik weet niet hebben.  (Maar ik ken zeker niet alle haften.)
Ik zie ook geen vleugels op de foto, maar dat kan aan de foto liggen.
En - hoewel ik het niet getest heb - denk ik dat de meeste haften en nogal zacht lijf hebben, wat dan weer niet overeenstemt met het geluid dat de beesten maakten als je er op trapte.
(Maar ik kan er spijtig genoeg ook niets anders van maken.)

Maar het is dus niet een legboor, maar 3 losse sprieten. Misschien dat ze zich net verpopt hebben, waardoor het nog aan elkaar kleeft?
De vleugeltjes waren op de foto idd niet te zien, maar ze hebben ze wel.