Vegatopia Forum

Chinees koken tijdens de olympische spelen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Chinees koken tijdens de olympische spelen
« Gepost op: 08 augustus 2008, 21:49:42 »
Op Vegatopia's Koken & Zo (http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php) vieren we de komende weken de Olympische spelen met veeeel Chinese recepten en info.
Kook jij ook wel eens Chinees of Aziatisch achtig? Zo ja: wat is je favoriete gerecht, product of ingredient?
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.355
  • Geslacht: Man
Re:Chinees koken tijdens de olympische spelen
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2008, 22:57:52 »
Standaard-technieken bij Aziatisch koken zijn voor mij: bij aanbakkende ui en look gember bijvoegen, groenten vrij kort wokken tot net mals genoeg en een mengeling van witte wijn of sherry-sojasaus-bloem bijvoegen. Groenten: sojascheuten, selder, peen, champignons, chinese kool, rode paprika.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees koken tijdens de olympische spelen
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2008, 12:52:17 »
Mijn studententijdgerecht foe yong hai:

rijst, sperzieboontjes en een omelet, erbij verrukelijke rode saus (tomatensaus, azijn, gember, ketjap, evt vruchtjes).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Chinees koken tijdens de olympische spelen
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2008, 14:15:48 »
Als ik wok is het vaak met zwarte pepersaus, paprika, peultjes, tauge en mihoen of zwarte bonensaus met paprika, ui en rijst. Voor een vriend moet er zoetzure saus over de mihoen met groenten. Heel makkelijk te maken met water, suiker, azijn, beetje zout en tomatenpuree of ketchup. Lekker met gembersiroop en andere stukjes fruit of waterkastanje.
Een Thais gerecht (oorspronkelijk met kip) met tofu, lente-uitjes en cashewnoten in oestersaus staat ook vaak op het menu met jasmijnrijst. Ook lekker met broccoli.
Of zoetzure soep, de ene keer heldere en de andere keer met cocosmelk.
Qua ingredienten ben ik gek op sesamzaadjes, wasabi, mosterdolie, mihoen (en dan zonder ei. Liefst de fijne rijstvariant of de platte jasmijnnoedels (met cocossausjes), szechuanpeper, pepers in het algemeen eigenlijk, sojasaus (voor dippen de japanse, om te koken zowel lichte als donkere en voor Indonesische ketjap van ABC) en oestersaus en nog veel meer...

Krijg trek...:hungry:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees koken tijdens de olympische spelen
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2008, 13:25:46 »
oooh wasabi, ik hou zo van wasabi... meer wasabi dan sushi zeg maar.. en dat gevoel !  ;D

verder ben ik wel van de roerbak ( vooral verse spinazie met uitje en knoflook, maggiblokje = favoriet, je en eigenlijk ook met een klein likkie trassie, ik ben geen 100% vega, laten we zeggen 80%)

een goeie gado gado ( ook aziatisch) sla ik ook niet af.

en natuurlijk alle heerlijke tempƩ en tofoe gerechten die er zijn, je kan me er 's-nachts voor wakker maken!
 (tenminste,  normaal gesproken, nu zou je dat niet moeten flikken want ik ben aan de lijn, en dan zou ik het wel heeeeel erg moeilijk krijgen!)
 
Wat ik echt NIET kan waarderen zijn chinese en/of indische toetjes en zoetigheid. Brrrrr. Griezel er gewoon van. Maar nu moet ik van Hollandse zoetigheid ook niet veel hebben.

De gunstige uitzondering: IJs Shanghai!
Gecrusht ijs, vruchtjes uit blik, rozensiroop en gecondenseerde melk. te zoet en te lekker!!


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Chinees koken tijdens de olympische spelen
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2008, 17:52:23 »

"Chinees koken"... is dat voor Chinesetariƫrs?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!