Vegatopia Forum

Poll

Hoe staat het met jouw zin in sex?

eer dan goed, ik wil altijd wel!
8 (47.1%)
rima, niet meer of minder dan niet-vegetariers
4 (23.5%)
ch ja, zo af en toe is wel leuk
2 (11.8%)
k besteed mijn tijd liever aan iets anders
3 (17.6%)

Totaal aantal stemmen: 14

Invloed van vegetarisme op libido

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Invloed van vegetarisme op libido
« Gepost op: 22 januari 2008, 22:29:57 »
Wie kan me vertellen wat de invloed van vegetarisme (of in mijn geval minieme hoeveelheden vlees tot je nemen) is op je libido?
En of er hier studies over gedaan zijn.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.440
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2008, 23:56:55 »
Laat ik de voor de hand liggende grappen maar achterwege laten  :P.

Interessante vraag, een vraag die ik intuïtief, maar geheel onwetenschappelijk met 'maakt geen ruk uit' zou beantwoorden.

Mijn eerste zoektoch naar "libido vegetarianism laat nogal wat tegenstrijdige meningen zien. Terwijl PETA beweert dat je een seksbom wordt van een vegetarisch (of beter nog veganistisch dieet), hebben de glossy's nogal wat lezersvragen die zich afvragen hoe slecht vegetarisch eten eigenlijk voor je libido is.

Google Scholar levert vrijwel alleen journals op waarop je geabonneerd moet zijn.

Uit Nutrition Through the Life Cycle: "Vegetarian diets, low fat intake, and high intakes of dietary fiber, soy, caffeine and alcohol are related to impaired fertility. The effects of several of these factors on fertility are probably interrelated, but none directly causes infertility."

Veel meer zinnigs heb ik zo snel niet kunnen vinden. Laten we het er op houden dat de wetenschappelijke wereld zich niet massaal op het fenomeen heeft gestort, wat als een bevestiging voor mijn 'maakt geen ruk uit' zou kunnen worden opgevat.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2008, 01:02:12 »
Het leek me op zich niet zo'n raar idee.
Vlees wordt natuurlijk erg opgepompt met allerlei hormonen, tenzij je puur biologisch eet.
Maar dan nog heeft vlees wel een aparte eiwitten (aminozuren)structuur, die wellicht van invloed kan zijn op je persoonlijke hormonenhuishouding.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2008, 07:52:09 »
Vlees wordt natuurlijk erg opgepompt met allerlei hormonen, tenzij je puur biologisch eet.

En op wat basseert u het idee dat dat nog steeds het geval is?  Ik zeg zeker niet dat de vleesindustrie een kosjere industrie is (al helemaal niet als je kijkt naar elementen als dierenwelzijn) en dat er niets door de mazen van het web glipt.  Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat de controle's tegenwoordig niet zo streng zijn dat beweren dat vlees 'natuurlijk erg opgepompt wordt met allerlei hormonen' te kort door de bocht is.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2008, 08:17:59 door Ligfietsertje »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2008, 21:13:00 »
Het is nog steeds toegestaan om bepaalde hormonen onder bepaalde omstandigheden op slachtvee te gebruiken.
Welke dit exact zijn, en welke invloed deze hebben kan ik niet stellen, daarvoor ben ik niet genoeg biologisch onderlegd.

Artikel

Vlees, en vee voordat het vlees wordt, wordt behandeld met een grote variatie aan oppeppers. Hormonen, preventieve antibiotica, en na de slachting wordt het opgespoten met eiwitmengsel,om er een paar te noemen.

Wellicht had ik beter kunnen spreken over dit volledige scala aan oppeppers, en me niet alleen te beperken tot hormonen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2008, 23:15:45 »
Het is nog steeds toegestaan om bepaalde hormonen onder bepaalde omstandigheden op slachtvee te gebruiken.

Dat geloof ik best, maar dat is nog iets heel anders dan:

Citaat
Vlees wordt natuurlijk erg opgepompt met allerlei hormonen,


Welke dit exact zijn, en welke invloed deze hebben kan ik niet stellen, daarvoor ben ik niet genoeg biologisch onderlegd.

Ik ook niet.  Wat mij betreft mag men bij alle niet-noodzakelijke voedingsadditieven (hormonen, kleurstoffen, smaakstoffen, ...) (en of die nu tijdens de productie of daarna worden toegevoegd doet er wat mij betreft niet toe) vanuit het voorzorgsprincipe verboden worden zolang niet duidelijk is aangetoond dat ze onschadelijk zijn.

Artikel

Dit toont enkel aan dat men in de V.S. veel meer van hormonen gebruik gemaakt mag worden en wordt dan in Europa.  Dat wist ik, maar het zegt natuurlijk niets over de werkwijze in Europa.  Als deze tekst iets aantoont is het net dat men in Europa er wel met de nodige omzichtigheid met omspringt.

Vlees, en vee voordat het vlees wordt, wordt behandeld met een grote variatie aan oppeppers. Hormonen, preventieve antibiotica, en na de slachting wordt het opgespoten met eiwitmengsel,om er een paar te noemen.

Maar is dat werkelijk nog het geval.  Ik heb de indruk dat de controles tegenwoordig zo goed zijn en de regels zo streng dat dat nu toch eerder uitzonderlijk is.  De meeste supermarktketens (die voor toch een aanzienlijk deel van de vleesverkoop instaan) leggen volgens mij tegenwoordig ook al strenge eigen regels op.

Maar misschien ben ik wel naïef en loopt het nog vaak mis.  Als je daar weet van hebt, dan verneem ik dat graag.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2008, 21:48:02 »

Ik heb niet te klagen over mijn libido.

Collega's maken wel grapjes jegens mij over vegetariërs en sex.  :-[
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2008, 21:49:35 »

Ik heb niet te klagen over mijn libido.

Collega's maken wel grapjes jegens mij over vegetariërs en sex.  :-[
Of je worst lust?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2008, 22:01:39 »
Las eens over een verlaagd testosterongehalte bij  mannelijke vegetariers. Maar het kan ook zijn dat softies met weinig testosteron vegetarier worden; een kwestie van de kip of het ei  ;)
Mocht men het onderzoeken, dan worden de resultaten sowieso lastig te duiden.
Vegetariers roken bijvoorbeeld gemiddeld minder, hebben we hier min of meer vastgesteld. En roken heeft een aangetoond effect, althans voor wat betreft impotentie en verminderde vruchtbaarheid. Wat niet hetzelfde is als libido uiteraard.
de tuin: dat ben ik

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2008, 18:25:30 »

Ik heb niet te klagen over mijn libido.

Collega's maken wel grapjes jegens mij over vegetariërs en sex.  :-[
Of je worst lust?

Details zijn niet geschikt voor dit forum.  :-*:-*
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Inge

Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2008, 03:49:44 »
algemeen geweten dat wanneer je langer vegetarisch bent, je minder behoeft hebt naar... oplossing: make him/her a smoothie met maca, rauwe cacao en rauwe honing!

x

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2008, 20:07:28 »
algemeen geweten dat wanneer je langer vegetarisch bent, je minder behoeft hebt naar...

Dit is bij mij niet bekend.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Inge

Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2008, 20:18:52 »
dat wordt het eens tijd  :)

x

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2008, 20:54:38 »
dat wordt het eens tijd  :)

x

Om minder behoefte te hebben aan ...?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Inge

Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2008, 22:01:29 »
om smoothie uit te proberen...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2008, 00:07:15 »
Ik denk bij de term 'smoothie' altijd aan van die mensen die overal hun haar afscheren  :bloos:
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2008, 00:10:45 »
En heeft dat nog invloed op je libido?
Forumkenner 2007 8)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2008, 01:28:57 »
Ow zeker, das mijn uit-knop.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2008, 11:05:05 »
Ik denk bij de term 'smoothie' altijd aan van die mensen die overal hun haar afscheren  :bloos:

Ik ook, vanaf nu...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Inge

Re:Invloed van vegetarisme op libido
« Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2008, 13:01:51 »
rare connectie, ervaringen misschien in die richting  ;) ?

Ik breng smoothies (geblend voedsel) in verband met mensen die weten wat goed voor hen is en die graag hun gezondheid willen verbeteren.