Vegatopia Forum

Poll

Hoeveel voedsel gooi je jaarlijks weg?

elemaal niets, alles gaat op
2 (11.8%)
oogstens enkele dingen
7 (41.2%)
och wel een KOMO-vuilniszak vol
5 (29.4%)
elaas 2 a 3 vuilniszakken
1 (5.9%)
eer dan 3 vuilniszakken vol
2 (11.8%)

Totaal aantal stemmen: 16

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Gepost op: 29 juni 2008, 13:20:24 »
Een nieuwe zomer, een nieuwe poll!

Zo af en toe mest ik de keukenkastjes van mijn ouders uit als ze op vakantie zijn en dan moet ik altijd schandalig veel spullen weggooien die overtijd zijn. Gisteravond had ik een vuilniszak vol... Zelf ben ik er in mijn eigen huis ook niet altijd zo netjes in en verdwijnt er tot mijn grote schaamte te veel voedsel in de compostbak of de grijze container.

Hoe zit dat bij jullie thuis?
En zijn er producten die telkens weer blijven liggen, maar niet opgegeten worden?

Edit: en ik bedoel dit formaat vuilniszak: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuilniszak
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2008, 13:25:14 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

• 5.560
Re:Hoeveel voedsel gooi je jaarlijks weg?
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2008, 13:46:30 »
Tot voor kort ging ik elke dag naar de supermarkt, toen gooiden we echt nauwelijks iets weg. Nu gaan we soms op zondag naar de suup om veel, grotere en zwaardere dingen in een keer samen te halen. Tot mijn schande dook er af en toe toch een pak geitenkaas of een zakje mozzerella op uit de achterste regionen van de koelkast.

Kliekjes hebben we weinig, omdat ik per dag kook, pasta afweeg, etc.

Wel blijft fruit soms te lang liggen (ik mag het vaak niet, en we zijn er allebei eigenlijk niet dol op).

Wat het meeste weggaat, zijn pakjes koekjes. Na een paar weken is de overgebleven helft oudbakken, en dan gaat het pak nog langzamer, totdat ik voorbij Pasen toch de kerstkransjes maar weggooi ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2008, 10:07:12 »
Wat wij weggooien varieert van restjes die niet meer de moeite zijn om te bewaren (hoeveelheden met 5 man is vaak lastig inschatten) of restjes van nr. 3 die gewoon slecht eet, tot groenten/fruit die echt niet goed meer zijn. Ik merk dat vaak na 2/3 dagen fruit en groenten hier al begint te rotten. Gebruik je dan die krop sla toch net niet...
Spullen over datum hebben wij bijna nooit. Dat gebeurt wel eens met bijvoorbeeld aangebroken slagroom oid, maar wij kopen zo weinig pakjes etc. dat het echt bijna nooit voorkomt.

Overigens hebben ze vorige keer onderzocht dat mensen iets van 50 kilo voedsel per jaar weggooien, alleen daarvan is meer dan de helft onvermijdbaar, zoals bijvoorbeeld aardappelschillen en klokhuizen van appels.
Hoor wie klopt daar kinders???

Annet

« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2008, 13:00:07 »
Wij gooien weinig weg.
We hebben een hond die van tafel eet, dus wat er over is ,is
voor haar.
Verder zijn er wel eens wat oude bananen en
 wat groente die er te zielig uit zien om op te eten.
Voor de rest probeer ik zo goed mogelijk in te kopen ,
want het is erg zonde .

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2008, 16:04:47 »
Ik koop niet zoveel in, en ik heb vaak maling aan uiterste houdbaarheidsdatums. Maar soms vind ik wel eens een klein stukje kaas dat beschimmeld is in mijn koelkast.

« Laatst bewerkt op: 02 juli 2008, 16:06:23 door LL de Ling »

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2008, 20:56:59 »
Soms wel eens een halve komkommer of halve bak champignons, of kliekjes die over zijn van de ene dag die ik dan de volgende dag vergeet op te eten. Een paar keer per jaar halfvolle sausflesjes, ketchup en dat soort dingen. Verder valt het wel mee. Ik gooi dingen eigenlijk al snel in de diepvriezer als ik denk dat het niet meer op gaat voor de uiterste datum, zoals brood en soep.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2008, 17:46:17 »
Het is wel eens heel erg geweest, dat er heel vaak dingen nog in de koelkast bleken te liggen, stukjes kaas, dingen die ver over de houdbaarheidsdatum waren, restjes groenten enz. enz. Te erg gewoon.

Tegenwoordig proberen we beter in te kopen (en beter na te denken) en meer in te vriezen. En wat ook helpt, is dat Mike restjes eten vaak meeneemt naar z'n werk de volgende dag en dan als lunch eet.

Even goed gaat het wel eens mis en blijkt er opeens nog een halve komkommer in de koelkast te liggen ofzo. Heel gek eigenlijk, want zo groot is die koelkast helemaal niet, je zou toch denken dat je dat ziet.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2008, 18:32:51 »
Het gaat bij mij om groenten of juist iets dat heel lang houdbaar is en dat ik dan helemaal vergeet. Vandaag tauge weg gegooid. Dat is nu typisch iets wat je meteen die dag moet gebruiken...neem mij dat maar weer voor.
de tuin: dat ben ik

Offline Eelco

• Admin
  • 20.652
    • Mijn Homepage
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2008, 19:55:37 »
Afgezien van het onvermijdbare afval (schillen, klokhuizen, etcetera - daarvan echt belachelijk veel, omdat we belachelijk veel groente eten) gooien we (ik) weinig voedsel weg. We hebben bijna nooit restjes en restjes die de moeite waard zijn, worden bewaard en opgegeten (of, in enkele gevallen, toch na enkele dagen weggegooid).

Vrijwel elke week gaat er helaas ook een beetje groente de prullenbak in - het laatste kwart ijsbergsla, dat er na twee dagen niet meer goed uitziet, restje waterig geworden taugé of spinazie die je toch niet meer morgen kunt gebruiken, dat soort werk. Eigenlijk nooit grote hoeveelheden. Zuivel ene eieren wordt netjes op tijd opgemaakt - na de tmht-datum vooraf even ruiken.

Eens in het jaar ga ik alle houdbare potten en pakjes door. Meestal verdwijnen er dan ook een stuk of vijf in de prullenbak. Jammer, maar onvermijdbaar. Ik vind dat ik genoeg mijn best doe.

Mijn ouders daarentegen gooien wel veel weg. Vooral pasta en rijst - daarvan wordt altijd ruim genoeg gekookt, iets te ruim. Restjes doen ze niet aan en ik heb ze ook nog niet om kunnen praten. Ach, ik moet ook niet te veel zeuren, die enkele keer dat we op bezoek komen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2008, 14:16:07 »
Ik denk dat ik wel op meer dan 3 vuilniszakken vol kom. :-[ Helaas ben ik nog niet zo goed in het bepalen van hoeveelheden voor 1 en 2 personen en kom ik vaak op teveel voedsel uit, waardoor dat niet altijd voordat het op is goed blijft. (Het meeste gaat trouwens niet in zo'n zak, maar in de groene container.)
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2008, 14:16:47 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline Lona

• 812
« Reactie #10 Gepost op: 08 juli 2008, 11:08:17 »
meestal kook ik voor 2 dagen. Soms heb ik de volgende dag er geen zin in, of blijft er wat over, dat gaat dan de bak in, want ik heb geen vriezer. Helaas gaat wat brood ook nog wel eens de bak in, ook weer vanwege geen vriezer.
Verder probeer ik zo min mogelijk weg te gooien, maar af en toe vind ik nog wel eens wat in de koelkast of voorraadkast wat niet meer kan.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2013, 11:23:14 »
Dit is best wel schokkend: Bijna helft voedsel wordt weggegooid.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2013, 12:23:21 »
Dit is best wel schokkend: Bijna helft voedsel wordt weggegooid.

Wat ontzetttend zonde zeg.
Ik snap het ook niet goed, ik zou me dat financieel niet eens kunnen veroorloven...
Ook ik gooi echt weleens wat weg, maar ik probeer zo goed mogelijk in te kopen en niet teveel te koken.
Baal er altijd wel een beetje van als er iets de vuilnisbak in moet.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2013, 12:32:14 »
Het is me niet duidelijk of voedsel dat door consumenten wordt weggegooid ook in de schatting van 30-50% is meegerekend. Maar in het algemeen is voedselproductie dus niet erg efficient: bij de fabriek gaat al behoorlijk wat verloren (wegens imperfectie b.v.), vervolgens in de winkel (vooral wegens over datum waarschijnlijk) en dan ook nog bij de consument.

Een mogelijke oplossing is om voedsel waar iets mee aan de hand is voor een lage prijs te verkopen. Het zal wel een reden hebben dat dat niet gebeurt (wellicht is weggooien goedkoper...)

« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2013, 12:36:44 »

Wij gooien bijna niets weg. Wat helpt is dat veel schilafval en stronken etc. naar het paard gaan. Wat mij doet afvragen of het getal in het artikel ook bereidings-afval meegeteld heeft? Nou ja dat zal bij benadering die 30% niet halen neem ik (optimistisch) maar aan.

Ik kan me dan ook meer druk maken om de hoeveelheid voedsel die vanuit de winkel wordt weggegooid, of zelfs eerder doorgedraaid.
Hoorde trouwens inderdaad een paar maanden geleden van een collega (van boerenafkomst), dat een collegaboer de aardbeien (geloof ik dat het om ging) maar op het veld liet verrotten omdat dat voordeliger was dan ze te plukken en trachten te verkopen...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2013, 12:39:23 »
Een mogelijke oplossing is om voedsel waar iets mee aan de hand is voor een lage prijs te verkopen. Het zal wel een reden hebben dat dat niet gebeurt (wellicht is weggooien goedkoper...)

Volgens mij betekent dat gewoon  dat er teveel geproduceerd wordt. Het groente-equivalent van de zuivelberg.
En dan nog importeren we een boel groente uit Kenia?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2013, 13:51:46 »
Ja, het zal waarschijnlijk een kwestie zijn van de vrije markt die niet goed functioneert. In zo'n geval is het aan overheden om in te grijpen.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2013, 19:40:58 »
Bij deze kan ik melden dat ik tegenwoordig steeds beter wordt in voedsel invriezen en restjes verwerken, waardoor we minder weggooien. Maar sinds we in Gouda wonen hebben we geen groene container meer, dus ik vind het ineens ook nog veel belangrijker om voedsel niet weg te gooien.
Groetjes, Antje

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2013, 20:25:21 »
Maar sinds we in Gouda wonen hebben we geen groene container meer, dus ik vind het ineens ook nog veel belangrijker om voedsel niet weg te gooien.

Misschien is een Bokashi-emmer dan iets voor je?
http://www.eco-logisch.nl/Bokashi-EM-Bokashi---Keukenemmer---complete-set-1309

Ik heb er hier 2 staan, gekregen van iemand, maar ben nog niet heel actief er mee bezig geweest. Eerdaags emmer 1 eens leeghalen, kijken hoe het er nu uit ziet:).

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2013, 21:18:16 »
Maar sinds we in Gouda wonen hebben we geen groene container meer, dus ik vind het ineens ook nog veel belangrijker om voedsel niet weg te gooien.

Misschien is een Bokashi-emmer dan iets voor je?
http://www.eco-logisch.nl/Bokashi-EM-Bokashi---Keukenemmer---complete-set-1309

Ik heb er hier 2 staan, gekregen van iemand, maar ben nog niet heel actief er mee bezig geweest. Eerdaags emmer 1 eens leeghalen, kijken hoe het er nu uit ziet:).

Het moet weliswaar anaeroob, maar hou het niet te nat. Dan wordt het erg vies.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken