Afgezien van het onvermijdbare afval (schillen, klokhuizen, etcetera - daarvan echt belachelijk veel, omdat we belachelijk veel groente eten) gooien we (ik) weinig voedsel weg. We hebben bijna nooit restjes en restjes die de moeite waard zijn, worden bewaard en opgegeten (of, in enkele gevallen, toch na enkele dagen weggegooid).
Vrijwel elke week gaat er helaas ook een beetje groente de prullenbak in - het laatste kwart ijsbergsla, dat er na twee dagen niet meer goed uitziet, restje waterig geworden taugé of spinazie die je toch niet meer morgen kunt gebruiken, dat soort werk. Eigenlijk nooit grote hoeveelheden. Zuivel ene eieren wordt netjes op tijd opgemaakt - na de tmht-datum vooraf even ruiken.
Eens in het jaar ga ik alle houdbare potten en pakjes door. Meestal verdwijnen er dan ook een stuk of vijf in de prullenbak. Jammer, maar onvermijdbaar. Ik vind dat ik genoeg mijn best doe.
Mijn ouders daarentegen gooien wel veel weg. Vooral pasta en rijst - daarvan wordt altijd ruim genoeg gekookt, iets te ruim. Restjes doen ze niet aan en ik heb ze ook nog niet om kunnen praten. Ach, ik moet ook niet te veel zeuren, die enkele keer dat we op bezoek komen.