Vegatopia Forum

Melk: De witte god

Re:Melk: De witte god
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2008, 19:32:05 »
M.i. oneerlijk om daar tegen af te spiegelen.

Hoezo? Dat is nou precies waar het om gáát toch? (Voedingspatronen en hoe je daar optimaal de benodigde stoffen uit krijgt.)
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2008, 19:43:26 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #21 Gepost op: 05 juni 2008, 21:10:11 »
Hoezo? Dat is nou precies waar het om gáát toch? (Voedingspatronen en hoe je daar optimaal de benodigde stoffen uit krijgt.)

Als je een schema hebt van gemiddelde lengte van kinderen uit een bepaalde groep, dan zijn die cijfers vooral (allemaal) genomen uit een groep van kinderen die zuivel consumeren en vlees. Het is wel bekend dat die producten zorgen dat die kinderen groter kunnen zijn dan anderen.

Dus als je een vegan kind hebt die centimeters onder het gemiddelde zit in een klas, dan zal je snel zien dat men zegt dat het kind niet gezond is omdat die niet rond het gemiddelde zit qua lengte, terwijl dat niets zegt over de gezondheid van het kind.

Hetzelfde met gemiddelde waarde tabellen van waarden die een kind moet hebben aan b12 e.d. Als een vegan kind gemiddeld een lager b12 waarde heeft, dan zou dat kind de waarden moeten hebben van die andere kinderen gemiddeld om als 'gezond' bestempeld te worden.

Gemiddeld een lager niveau zegt ook weer niets over of het ongezond is. Dat is het toch pas als het veel lager is dan de waarden die geacht worden als grens voor wat je minimaal toch nodig lijkt te hebben om gezond te blijven.

Verder denk ik ook niet dat onder de grens zitten van een bepaalde gedefinieerde waarde per definitie fout is. De benodigde waarden kunnen immers per persoon gewoon verschillen. En het is ook de vraag welke waarde je hanteert (van welk 'voedingscentrum' e.d.)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 05 juni 2008, 21:35:38 »
Ik heb het niet over lagere waardes, maar over te lage waardes. Misschien dat een kind er op het moment nog geen duidelijke last van heeft, maar op latere leeftijd kan het wel tot klachten komen.

Te weinig B12 en zink komt idd ook voor bij niet vega-kinderen, maar beduidend minder dan bij vegan-kinderen.

De ADH van het Voedingscentrum liggen in de lijn van die van de ADH van andere landen.
Bovendien zijn het in veel gevallen minimum waardes, die bedoeld zijn om gebreksziektes te voorkomen.  Zo voorkom je met de huidige ADH voor vitamine D de Engelse ziekte, maar het lijkt te weinig om ziektes als borstkanker en MS te voorkomen.

Over de lengtes ben ik het met je eens, heel lang is zeker niet beter en over gezondheid zegt het ook niet alles.

Veganistische ouders zijn zeker vaker bewuster met voeding bezig, maar misschien zijn ze ook te snel geneigd om informatie van vegan sites voor waar aan te nemen, omdat deze info nu eenmaal beter bij hun idealen past?
Als je kind 'gewoon' vlees, zuivel, groentes en fruit eet, zal het simpelweg minder snel tekorten oplopen. Je hoeft er dan niet zo op te letten. Bij vegan voeding ligt dat wel degelijk anders.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2008, 21:36:40 door Hizikigrrrl »

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #23 Gepost op: 06 juni 2008, 21:39:22 »
Waarom moet de mens het enige dier zijn dat als ze zuigelingen af zijn zuigelingenvoedsel tot zich nemen. Dat is alleen uit commerciele belangen voortgekomen. Zo ook schoolmelk. Echt niet uit gezondheidsoverwegingen.
Ik ben vrij jong gestopt met melk, 35 jaar geleden alweer en mijn kinderen nemen nagenoeg ook geen melk, in ieder geval niet om te drinken.
Mijn dochter had overigens een zuivelallergie.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #24 Gepost op: 06 juni 2008, 21:46:42 »
En hoe zit het met grote bevolkingsgroepen die ook geen of weinig zuivel tot zich nemen? Zoals Aziaten? Krijgen die ook te weinig voedingstoffen binnen?)

(Dat is een vraag aan de mensen die het weten, want ik weet het niet, drink zelf ook al lang geen melk meer, en dat is voor mij heel erg goed).

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #25 Gepost op: 06 juni 2008, 21:48:28 »
Ik heb het niet over lagere waardes, maar over te lage waardes. Misschien dat een kind er op het moment nog geen duidelijke last van heeft, maar op latere leeftijd kan het wel tot klachten komen.

Te weinig B12 en zink komt idd ook voor bij niet vega-kinderen, maar beduidend minder dan bij vegan-kinderen.

De ADH van het Voedingscentrum liggen in de lijn van die van de ADH van andere landen.
Bovendien zijn het in veel gevallen minimum waardes, die bedoeld zijn om gebreksziektes te voorkomen.  Zo voorkom je met de huidige ADH voor vitamine D de Engelse ziekte, maar het lijkt te weinig om ziektes als borstkanker en MS te voorkomen.

Over de lengtes ben ik het met je eens, heel lang is zeker niet beter en over gezondheid zegt het ook niet alles.

Veganistische ouders zijn zeker vaker bewuster met voeding bezig, maar misschien zijn ze ook te snel geneigd om informatie van vegan sites voor waar aan te nemen, omdat deze info nu eenmaal beter bij hun idealen past?
Als je kind 'gewoon' vlees, zuivel, groentes en fruit eet, zal het simpelweg minder snel tekorten oplopen. Je hoeft er dan niet zo op te letten. Bij vegan voeding ligt dat wel degelijk anders.
Enige tijd geleden, ik denk alweer een jaar of twee geleden, was er hier juist een topic over een onderzoek dat vegetarisch gemiddeld van vijf voedingstoffen te kort zouden komen. Dat werd breed uit gemeten, wat niet verteld werd dat de alleseter iets van 8 voedingstoffen tekorten hadden.

Ik zie het veganisme echt niet als een gezondheidsideaal, maar ben er wel achter dat de zuivellobby sterker is dan de meesten zullen vermoeden. Miljoenen Europese subsidies worden/werden alleen al aan promotie gebruikt voor zuivel (in Nederland alleen al). En in de jaarverslagen van de zuivelindustrie gaven ze zelf aan wie onderzoek betaald bepaalt de uitslag.
Zowel het voedingscentrum kan ik niet als onafhankelijk zien als ook de onderzoeker die betaald worden door de zuivelindustrie.

Ik heb mede ooit www.zuiveloffline.nl opgezet. Niet helemaal up to date maar zeker nog wel bruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2008, 21:50:00 door Dick »

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #26 Gepost op: 06 juni 2008, 21:51:35 »
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2008, 21:52:18 door Dick »

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #27 Gepost op: 06 juni 2008, 21:55:41 »
En hoe zit het met grote bevolkingsgroepen die ook geen of weinig zuivel tot zich nemen? Zoals Aziaten? Krijgen die ook te weinig voedingstoffen binnen?)
Calciumtekort komt voornamelijk voor in landen waar het hoogste zuivelconsumptie is. Aziaten hebben in het algemeen geen calciumtekort.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #28 Gepost op: 07 juni 2008, 00:19:52 »
Calciumtekort komt voornamelijk voor in landen waar het hoogste zuivelconsumptie is. Aziaten hebben in het algemeen geen calciumtekort.

Osteoporosis bedoel je? Dat klopt, dat is het hoogste in landen met een hoge zuivelconsumptie. Botafbraak komt trouwens niet alleen door calciumgebrek, maar ook door te weinig beweging, te weinig vit. D en K en magnesium, genetische oorzaken, verschillende darmaandoeningen kunnen de opnames van deze nutrienten verhinderen, zoals Crohn, coeliakie, bacteriele overgroei, en zo de kans op botbreuken laten toenemen.

Maar zoals ik hierboven ook schreef, in dat soort landen krijgen ze hun calcium op andere manieren binnen en zijn ze zelden vegetarisch. Again, zuivel levert niet alleen calcium, maar ook andere voedingsstoffen.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #29 Gepost op: 07 juni 2008, 21:33:40 »

Maar zoals ik hierboven ook schreef, in dat soort landen krijgen ze hun calcium op andere manieren binnen en zijn ze zelden vegetarisch. Again, zuivel levert niet alleen calcium, maar ook andere voedingsstoffen.

Misschien niet helemaal vegetarisch mel duidelijk minder vleesetend dan in westerse landen.
Vlees is eenvoudig veel te duur voor heel veel mensen.

De uitspraak zuivel levert niet alleen Calcium, maar ook andere voedingstoffen heeft voor mij geen andere betekenis dan dat er bijv. gezegd wordt dat er in chips ook meerdere voedingsstoffen zitten.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2008, 06:53:45 door J@n »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #30 Gepost op: 07 juni 2008, 22:50:16 »
Maar van vlees heb je ook veel minder nodig om toch een boel proteinen binnen te krijgen.

De voedingsstoffen van zuivel heb ik hierboven al genoemd. Je kunt het er niet mee eens zijn dat ze in dit geval van een dier af komen, maar dat maakt ze niet minder essentieel.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #31 Gepost op: 08 juni 2008, 20:03:22 »
Maar van vlees heb je ook veel minder nodig om toch een boel proteinen binnen te krijgen.

Alleen jammer dat dat in de praktijk vaak alleen maar nadelig uitpakt. Mensen in de Westerse wereld krijgen veels teveel eiwitten binnen, zoals we hier natuurlijk inmiddels allemaal al wel zullen weten.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #32 Gepost op: 08 juni 2008, 20:56:00 »
Waarom moet de mens het enige dier zijn dat als ze zuigelingen af zijn zuigelingenvoedsel tot zich nemen.

Zonder mij uit te spreken over de voor- en of nadelen van melkconsumptie blijft dit natuurlijk een vreemd argument.  De mens vertoont nu eenmaal massaal gedrag dat je niet terug vindt bij andere diersoorten.  Is dat daarom slecht?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #33 Gepost op: 08 juni 2008, 21:35:37 »
Daarnaast had mijn overgrootvader soms koeien die stiekem bij de andere koe gingen drinken. En katten willen stiekem ook koemelk. Is verder geen argument vóór melk, maar geeft wel aan dat het 'natuurlijk' is ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #34 Gepost op: 08 juni 2008, 23:47:04 »

Mensen in de Westerse wereld krijgen veels teveel eiwitten binnen, zoals we hier natuurlijk inmiddels allemaal al wel zullen weten.

Mja... misschien meer dan we nodig hebben voor het dagelijks functioneren, maar voor de gezondheid kan het geen kwaad. Pas als je iets van 2,2g of 2,5 g proteine per kilo lichaamsgewicht gaat nemen, wordt het schadelijk.
Wat ik zo van de meest recente onderzoeken mee krijg, is het juist een teveel aan koolhydraten die schadelijk zijn voor zowel het lichaam als de psyche.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #35 Gepost op: 09 juni 2008, 11:19:28 »
Het drinken van volle koemelk evt. aangelengd met water om het minder vet te maken wordt nu nog aangeraden door kinderartsen in Zwitserland. Juist omdat poedermelk relatief weinig toegevoegde waarde biedt (dat druppeltje vitamine D kun je ook los geven immers) die van mij hebben nooit na 12 maanden nog poedermelk gedronken (ok om het pak leeg te maken  ;)) en die zijn groot (de oudste van 6 ruim 1m30 en de middelste van 4 ongeveer 1m15) en gezond, in ieder geval vrijwel nooit ziek. Melk drinken ze max 1x per dag fruit en groente eten ze in n.m.m. gezonde hoeveelheden.

Plus: zuigelingentijd is een relatief begrip. Hoe lang ben je een zuigeling, hoe lang drinken kalfjes (gerelateerd aan hun hele leven) melk bij hun moeder? Ik weet het niet, maar kan relevant zijn voor de discussie.

Edit: overigens kom ik inderdaad het liefst niet op het consultatiebureau. Ik vergelijk dat met het voedingsbureau: ze verkopen hun eigen waarheid, maar mensen die zich een beetje voor het onderwerp interesseren beschikken meestal over meer informatie...
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2008, 14:16:59 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

ana

« Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2008, 22:40:31 »
Juist omdat poedermelk relatief weinig toegevoegde waarde biedt (dat druppeltje vitamine D kun je ook los geven immers) die van mij hebben nooit na 12 maanden nog poedermelk gedronken (ok om het pak leeg te maken  ;)) en die zijn groot (de oudste van 6 ruim 1m30 en de middelste van 4 ongeveer 1m15) en gezond, in ieder geval vrijwel nooit ziek. Melk drinken ze max 1x per dag fruit en groente eten ze in n.m.m. gezonde hoeveelheden.

Hoe kan het dat poedermelk relatief weinig toegevoegde waarde heeft? Ik dacht dat het juist gegeven werd OMDAT het zoveel meer te bieden heeft dan gewone koemelk. Dit werd al eerder aangehaald in de discussie, maar ik weet niet goed wat ervan te denken. Dit is niet aanvallend bedoeld, hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig. Het probleem met zo'n forum is natuurlijk, dat iedereen een andere mening heeft en ervan overtuigd is de juiste mening te verkondigen, maar ja, dat is altijd zo in het leven:)

Hausfrau,

toen je stopte met de poedermelk, hebben je kinderen zich dan moeten aanpassen? Gaf je iets anders in het begin 's avonds en 's morgens? Hadden ze meer honger toen ze wakker werden?

Ana
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2008, 22:41:52 door ana »

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2008, 11:42:14 »
Bij mij hebben ze zich nooit echt hoeven aanpassen. Nr. 3 had wel wat moeite met de overgang van borst naar poeder, maar dat is een kieskeurige, meteen de reden dat zij ook het langste poeder heeft gehad.
Als je kinderen 'normaal' eten is er voor zover ik weet geen enkele motivatie na 1 jaar door te gaan met poederen en zoals gezegd volgens diverse kinderartsen in Zwitserland ook niet vanaf 6 maanden. Het aantal vitamines dat een kind 'normaal' kan binnenkrijgen wordt zwaar onderschat. Bekijk eerst eens wat ze normaal eten en besluit aan de hand daarvan of je wilt poederen. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens in een week ziekte poedermelk gegeven omdat dat alles was wat ze binnenhielden. Dan heeft het zin.

Ik merk dat kinderen er vaak afhankelijk van gemaakt worden. Ouders die tot  3 jaar doorgaan met poederen en dan lust het kind ineens geen gewone melke meer oid. Niet zo kinderachtig doen en gewoon geven is mijn devies en tot nu toe gaat dat prima.
Ze hebben wel nog een tijdje (niet te lang) 's morgens en 's avonds een flesje melk gehad. Niet voor de honger maar voor de gezelligheid. En ook dat kun je ze aanwennen... Zo ken ik kinderen van 4/5 jaar...

Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #38 Gepost op: 11 juni 2008, 13:55:39 »

Ze hebben wel nog een tijdje (niet te lang) 's morgens en 's avonds een flesje melk gehad. Niet voor de honger maar voor de gezelligheid. En ook dat kun je ze aanwennen... Zo ken ik kinderen van 4/5 jaar...

Je bedoelt dan dat het in een flesje gegeven wordt ipv een beker?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #39 Gepost op: 11 juni 2008, 19:07:34 »
dat dierlijk eiwit calcium aan je botten onttrekt, is volgens mij inmiddels al achterhaald.

Is dat echt zo? Ik dacht dat inmiddels wel bewezen was, dat het juist wel zo was.
,,,,فلافل