Vegatopia Forum

Melk: De witte god

ana

Melk: De witte god
« Gepost op: 03 juni 2008, 21:27:47 »
Hallo

Superforum hier! Blij dat ik het heb gevonden en ik ga ineens een vraag plaatsen:

Mijn zoon wordt 13 juni 1 jaar en ik heb begrepen dat hij vanaf dan eigenlijk geen melk meer nodig heeft. Hij heeft tot nu toe altijd gewone opvolgmelk gekregen, soja opvolgmelk kreeg hij niet binnen (wat ik zeker begrijp, zo slecht!).

Na lang zoeken blijkt dat er genoeg groenten zijn om zijn calciumgehalte op pijl te houden, maar nu enkele vragen:

Hoe kom je te weten wanneer je kind voldoende calcium binnenkrijgt en hoe zie je dat hij een tekort heeft?

Is het nodig af te bouwen? Hij krijgt nu nog 's morgens en 's avond een fles van 240ml en geniet er eigenlijk nog zo van.

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Ana, mama van Dante

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Melk: De witte god
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2008, 22:54:34 »
Melk bevat niet alleen calcium, maar ook andere waardevolle voedingsstoffen zoals proteinen, vetten, vitaminen en mineralen. Je zou het kunnen vervangen door soyamelk waaraan vanalles is toegevoegd. Rijst- en havermelk zijn geen goede vervangers omdat ze te weinig bouwstoffen bevatten.

Er zijn verschillende theorieen over de voeding van kinderen, de een vindt melk onnodig, de ander vindt het van levensbelang. Het is dus niet zo dat een kind vanaf 1 jaar absoluut geen melk meer nodig heeft. Als jij je er prettig bij voelt en het kind ook, zou ik gewoon zuivel blijven geven.

Hier vind je meer info:
http://zoek.voedingscentrum.nl/search.php?searchfor=calcium
http://webshop.voedingscentrum.nl/webshop/images/producten/764.pdf
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/hoeveelheden+per+dag/

Je wilt je kind dan veganistisch opvoeden of eet hij wel vlees en vis? Lees je iig zeer goed in voordat je melk helemaal weglaat, want tekorten moet je absoluut voorkomen.

« Laatst bewerkt op: 03 juni 2008, 22:55:23 door Hizikigrrrl »

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2008, 09:12:23 »
Ik zeg maar zo: het heten niet voor niets MELKtanden  ;D
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline greet

• 2.671
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2008, 09:39:27 »

Is het nodig af te bouwen? Hij krijgt nu nog 's morgens en 's avond een fles van 240ml en geniet er eigenlijk nog zo van.

ik weet niet veel van calcium en andere mogelijke tekorten, maar ik ken wel kindjes die voor de gezelligheid nog laaaaaang elke dag hun flesje zijn komen vragen. (en met hun tut tot hun zesde hebben rondgelopen ook, daar niet van)

kwaad kan dat toch niet, zou ik zo denken. er zit niks in dat ze niet mogen hebben...

ana

« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2008, 19:21:56 »
we zijn niet van plan hem veganistisch op te voeden, enkel vlees en vis eet hij niet. maar we zijn niet overtuigd van de volle melk die ze aanbevelen vanaf 1 jaar.

voorlopig blijft hij dus aan de nutrilon.
zjin er geen mensen die hun kinderen opgevoed hebben zonder melk en calcium uit andere producten gehaald hebben? ik ben er bijna van overtuigd dat (volle) melk niet nodig is, maar je stoot op ongelofelijk veel vooroordelen en mensen die zeggen dat melk absoluut nodig is voor een goede ontwikkeling en dat maakt me dan weer onzeker.

ana

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2008, 20:14:51 »
zjin er geen mensen die hun kinderen opgevoed hebben zonder melk en calcium uit andere producten gehaald hebben?

Jawel hoor. Genoeg veganistische ouders te vinden die dat hebben gedaan. Het beste is daar in contact mee treden. Op het forum van de veganisten vereniging (veganisme.org) zijn er diverse ouders te vinden. Maar ook via google is daar informatie over te vinden. Denk gewoon kwestie van goed verdiepen er in.
Je zal het kind niet vegan opvoeden, maar denk dat je het beste terecht kan op veganistische sites. Er zijn ook daar boeken over.

Citaat
ik ben er bijna van overtuigd dat (volle) melk niet nodig is, maar je stoot op ongelofelijk veel vooroordelen en mensen die zeggen dat melk absoluut nodig is voor een goede ontwikkeling en dat maakt me dan weer onzeker.

Tsja.. het zit zo ingebakken in de mensen. Maar zuivel is gewoon erg slecht voor de mens en kind.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2008, 21:39:49 »
Maar zuivel is gewoon erg slecht voor de mens en kind.

We hebben het vast vaker gezegd, maar de opmerking "dat is gewoon goed/slecht voor je" is echt zó onzinnig!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2008, 21:59:25 »
Klopt Bambi! Bovendien bestaan er over sojamelk ook de nodige twijfels.

Ana, als je zuivel weglaat, lees je dan heel goed in. Je zoontje zal heel wat extra dingen moeten eten om alles te vervangen (niet alleen calcium) en de meeste kinderen zijn nou niet de makkelijkste eters.

Je hebt het over volle melk. Gaat het om het volle misschien en hoe denk je over yoghurt, kaas etc.?
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2008, 22:05:55 door Hizikigrrrl »

« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2008, 22:12:26 »

Nutrilon is toch ook voor een groot deel melkpoeder? ???
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2008, 22:14:38 »
We hebben het vast vaker gezegd, maar de opmerking "dat is gewoon goed/slecht voor je" is echt zó onzinnig!

Nee hoor. Kan je een hele discussie over voeren, onderzoeken bij halen, praktijkvoorbeelden etc. dus dan is het niet zo onzinnig. Maar er is daar een topic over van een tijdje terug die je kan nalezen.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2008, 10:23:18 »
Algemeen aanvaard standpunt (ook binnen de homeopathie bijvoorbeeld) is dat zuivel voor (kleine) kinderen goed is. Volwassenen is een heel ander verhaal. Alle zoogdieren drinken melk bij mama, kan het niet bij mama dan is koemelk een goed alternatief. Het volle is goed omdat uit halfvolle melk allerlei mineralen gehaald zijn op het moment dat het halfvol gemaakt is. Ben je bang voor het vette van vol dan kun je aanlengen met water (wordt aanbevolen in Zwitserland vanaf 6 maanden) of maar 1 fles geven.

Nutrilon is ook melkpoeder alleen met aanvulling, veel duurder dan gewone melk en (mits je kind 'normaal' eet) niet nodig.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #11 Gepost op: 05 juni 2008, 11:25:10 »
Algemeen aanvaard standpunt (ook binnen de homeopathie bijvoorbeeld) is dat zuivel voor (kleine) kinderen goed is.

Zeker al een tijdje niet meer bij een Nederlands consultatiebureau geweest? :) Daar is dat al een tijdje geen algemeen aanvaard standpunt meer, en in mijn optiek natuurlijk volkomen terecht. Bij Jeugd Gezondheidszorg (GGD) overigens ook niet meer. En om te beweren dat het ook een algemeen aanvaard standpunt binnen de homeopathie is, daar durf ik toch ook wel zeer veel en grote vraagtekens bij te zetten.

Citaat
Nutrilon is ook melkpoeder alleen met aanvulling

Onzin. Koemelk is voor peuters/kleuters te vet, bevat teveel eiwit, te weinig vitamine D en te weinig ijzer, etc. Nutrilon is veel meer dan 'melkpoeder met aanvulling'.
“it's strange how life makes sense in time...”

ana

« Reactie #12 Gepost op: 05 juni 2008, 12:28:23 »
ik weet niet hoe jullie een kader rond een quote krijgen, dus doe ik het maar gewoon:)

quote: Je hebt het over volle melk. Gaat het om het volle misschien en hoe denk je over yoghurt, kaas etc.?

Ik heb het vooral op melk in het algemeen, yoghurt ook. naar mijn mening is deze gemaakt voor kalveren, om hen snel in geboortgewicht te doen bijkomen, maar een mens heeft al deze voedingsstoffen uit melk niet nodig denk ik. Het is waar dat alle zoogdieren melk drinken bij hun mama, maar er is wel een reden waarom een kalf van een koe drinkt en een baby bij zijn mama.
We willen hem wel kaas geven, dat vind ik toch 'anders' dan pure melk.

Quote: Nutrilon is veel meer dan 'melkpoeder met aanvulling'

Inderdaad, daarom denk ik, als we dan tóch beslissen hem melk te geven, ik eerder geneigd ben hem nutrilon te blijven geven.

Hier staat ook weer dat calcium makkelijk uit andere producten te halen valt:
http://www.vegetarisme.be/php/vegkind.html?menu=new&s=4&ss=2&sss=3
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2008, 12:36:51 door ana »

ana

« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2008, 12:47:54 »
Draek, bedankt voor de link naar veganisme.org, interessante site.
Nog even iets daaruit naar hier halen:

Calcium
Calcium (kalk) is in ons lichaam samen met fosfor en magnesium verantwoordelijk voor de harde botstructuur. Calcium wordt geabsorbeerd via de dunne darm. Voedingsvezels houden die darm gezond en beïnvloeden zo de hoeveelheid calcium die door het lichaam opgenomen wordt. Melk bevat geen voedingsvezels. Bovendien veroorzaakt dierlijk eiwit (bijvoorbeeld uit melk) een sterk verhoogde uitscheiding van calcium. De hoeveelheid eiwit en zout in zuivelproducten belemmert voorts de opname van calcium. Zuivelproducten bevatten zelfs zoveel van deze stoffen dat zij calcium afbreken.

Het lichaam absorbeert meer calcium uit een plantaardige bron, omdat dit calcium niet samenkomt met eiwit en zout, omdat plantaardig eiwit geen calciumuitscheiding veroorzaakt en omdat planten wél vezels bevatten, die de dunne darm gezond houden. Het lichaam haalt relatief meer kalk uit boerenkool en broccoli dan uit melk. Wel moet men meer van deze groenten eten om de hoeveelheid calcium te verkrijgen die in zuivelproducten zit. Uit een studie uit 1997, gepubliceerd in New England Journal of Medicine, bleek dat wanneer mensen hun inname van fruit en groente verhoogden, hun calciumverlies daalde.

Plantaardige producten die calcium leveren zijn: groenten, met name groene bladgroenten, peulvruchten, volkoren granen en -graanproducten, noten, zaden, met name sesamzaad, tahin en met calcium verrijkte sojadrank. Meer informatie over calcium, benodigde hoeveelheden en bronnen is te vinden in het boek Becoming Vegan van Brenda Davis en Vesanto Melina (ISBN 1-57067-103-6), dat besteld kan worden bij de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (zie voor adresgegevens het eind van deze brochure).

Offline greet

• 2.671
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2008, 13:49:10 »
Draek, bedankt voor de link naar veganisme.org, interessante site.
Nog even iets daaruit naar hier halen:

Calcium
Calcium (kalk) is in ons lichaam samen met fosfor en magnesium verantwoordelijk voor de harde botstructuur. Calcium wordt geabsorbeerd via de dunne darm. Voedingsvezels houden die darm gezond en beïnvloeden zo de hoeveelheid calcium die door het lichaam opgenomen wordt. Melk bevat geen voedingsvezels. Bovendien veroorzaakt dierlijk eiwit (bijvoorbeeld uit melk) een sterk verhoogde uitscheiding van calcium. De hoeveelheid eiwit en zout in zuivelproducten belemmert voorts de opname van calcium. Zuivelproducten bevatten zelfs zoveel van deze stoffen dat zij calcium afbreken.

Het lichaam absorbeert meer calcium uit een plantaardige bron, omdat dit calcium niet samenkomt met eiwit en zout, omdat plantaardig eiwit geen calciumuitscheiding veroorzaakt en omdat planten wél vezels bevatten, die de dunne darm gezond houden. Het lichaam haalt relatief meer kalk uit boerenkool en broccoli dan uit melk. Wel moet men meer van deze groenten eten om de hoeveelheid calcium te verkrijgen die in zuivelproducten zit. Uit een studie uit 1997, gepubliceerd in New England Journal of Medicine, bleek dat wanneer mensen hun inname van fruit en groente verhoogden, hun calciumverlies daalde.

pfffff, mss klinkt het herhalend, maar ik vind allebei de extreme stellingen wat euhmmmm.... extreem  ;).
melk is niet vreeeeeeeeeselijk slecht. er zitten goede stoffen in. ja, het bevat mss wel niet de 'juiste' samenstelling van voedingsstoffen, maar welk voedingsmiddel doet dit wél dan? peuters/kleuters eten ook nog andere dingen.
en melk is ook niet vreeeeeeselijk nodig. dat hebben voorbeelden meer dan genoeg bewezen. niet alleen veganisten, maar ook allergische kinderen bv.

als je een gezonde afwisselende voeding hebt, kom je er wel. en als ik ana hier hoor, is ze er erg mee bezig, en zal haar spruit dus zeker niks tekort komen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2008, 14:35:31 »
Even wat kanttekeningen:

dat dierlijk eiwit calcium aan je botten onttrekt, is volgens mij inmiddels al achterhaald. Ook dat het problematisch is voor je nieren klopt niet, tenzij je al nierpatient bent.

De plantaardige bronnen die jij aanhaalt, bevatten allemaal anti-nutrienten (bv. oxaalzuur) die de opname van calcium belemmeren. Dit is zeker het geval voor soyaproducten (hierin zit fytinezuur dat zeer moeilijk af te breken is: gebruik daarom voornamelijk gefermenteerde soja, zoals tempeh en miso). Bovendien belemmeren ze de opname van andere nutrienten, zoals zink en ijzer.

Kaas wordt gewoon gemaakt van diezelfde melk die eigenlijk voor kalfjes is bedoeld.

Nogmaals, zonder zuivel kan prima, maar je moet het wel verdomd goed vervangen als je kind ook geen vlees en vis eet. Dat wordt moeilijk als je er niet veel verstand van hebt en als je kind een moeilijke eter is. Want zie jij hem al 2 a 3 porties groentes per dag eten? En tahin gaat er vast ook niet bij ieder kind in.
Volle melk is prima voor kinderen. Kinderen hebben vet nodig (volwassenen ook, lowfat en geen cholesterol zijn allang achterhaald). Vervang het anders door walnoten, andere noten, avocado's, pindakaas, roomboter, olijfolie, volvette kaas, etc.).

Zuivel vervangen:
*Sinaasappelsap verrijkt met calcium is een optie, maar teveel vruchtensap is ook niet gezond. Verdeel het over 2 porties en leng het aan met water.

*Aan vit. D kom je eigenlijk alleen via vette vis, zonlicht (zonder UVA-UVB cremes) en supplementen of verrijkte babyvoeding. Ik voorzie dat de ADH binnen niet al te lange tijd flink opgeschroefd gaat worden.

*Proteinen krijg je in de goede verhouding binnen door dagelijks afwisselend te eten. Geef hem veel noten, peulvruchten, zaden, eieren, volkoren granen (niet alleen tarwe).

*B12 zit alleen in dierlijke producten. Bij veel vegetariers is de hoeveelheid B12 in het lichaam te laag.  Een jongetje van 1 heeft ong. 1mcg B12 per dag nodig. Een gekookt eitje geeft al 0,6mcg en 1 glas melk geeft hetzelfde.
In kaas zit maar weinig B12, nml. 0,1 mcg per plak. Karnemelk bevat de helft minder B12 dan gewone melk. Wil je dus geen melk geven, dan kan B12 een issue worden. Gebruik je verrijkte producten, let dan op hoeveel mcg er in een portie zit, aangezien op veel verpakkingen nog de oude ADH van 1mcg voor volwassenen wordt gehanteerd.

*B2 zit veel in eieren, lijnzaad (maar dat is misschien niet zo goed voor kinderen), kaas, verrijkte sojamelk (ook hiervan is niet bekend of het op lange termijn misschien toch schadelijk kan zijn voor kinderen), marmite (0,21mg per 3 gram aan broodbeleg), amandelen (0,18 mg per 50 gram).

Infobronnen over voeding en veganistisch opvoeden:
al genoemd: http://www.vegetarisme.be/php/vegkind.html?menu=new&s=4&ss=2&sss=3
http://www.nutritiondata.com/tools/nutrient-search
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/
http://www.veganhealth.org/sh
http://www.vegsource.com/parent/growing_vegans.htm
http://www.vrg.org/nutshell/kids.htm
http://www.vegfamily.com/index.htm

Over soja en de controverses hierover:
http://www.foodrevolution.org/what_about_soy.htm
http://www.veganhealth.org/articles/soymessina
http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/020800puphytochemicals.htm

Je moet je heel goed inlezen (wat eigenlijk iedere ouder moet doen, vega of niet) en van te voren opschrijven wat je kind zoal dagelijks moet eten. Zo kun je goed zien of hij alles binnenkrijgt. Een bloedtest over een poosje zou ook geen kwaad kunnen (maar again, ik ben van mening dat dat eigenlijk ook bij niet-vega kinderen zou moeten).
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2008, 15:13:52 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2008, 15:11:35 »

en melk is ook niet vreeeeeeselijk nodig. dat hebben voorbeelden meer dan genoeg bewezen. niet alleen veganisten, maar ook allergische kinderen bv.

Maar er zijn maar heel weinig echt veganistische kinderen en bij onderzoeken wordt er bij hen wel degelijk vaak te lage waarden gevonden van bv B12 en zink.
En de meeste kinderen met een zuivelallergie eten wel weer vlees en vis en zij met een lactoseallergie kunnen vaak nog wel yoghurt of kaas verteren.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2008, 17:00:29 »
ik weet niet hoe jullie een kader rond een quote krijgen, dus doe ik het maar gewoon:)

Gewoon op het "quote" icoontje rechtsboven bij de tekst klikken. Je krijgt dan de tekst die begint met [quote en eindigt met /qoute].
Je kan de tekst binnen deze quotes eventueel aanpassen (overbodige teksten weghalen).
Jouw tekst na of voor de qoutes beginnen.  
Bij een smilie:) plaats een spatie ervoor: :)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2008, 17:02:24 »
Citaat
Maar er zijn maar heel weinig echt veganistische kinderen en bij onderzoeken wordt er bij hen wel degelijk vaak te lage waarden gevonden van bv B12 en zink.

Ligt ook aan hoe de ouders hun kinderen voeden natuurlijk. Te weinig b12 en zink kan je ook vinden bij niet-veganistische kinderen.

Daarnaast vergelijken ze de waarden vaak met kinderen die bepaalde voedingspatronen hebben waar die waarden veel hoger liggen. M.i. oneerlijk om daar tegen af te spiegelen. Belangrijk is dat de kinderen gewoon de voedingsstoffen genoeg hebben. En ik denk dat veganistische ouders vaak bewuster met voeding bezig gaan, waardoor dat wel goed zit.

ana

« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2008, 19:09:34 »
het wordt er niet simpeler op...  :o