Vegatopia Forum

Hoe maak ik....

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Hoe maak ik....
« Gepost op: 30 mei 2008, 20:29:33 »
Sommige gerechten zijn zo simpel, maar om te verzinnen hoe je iets kunt maken is een tweede.

Zo ben ik al tijden op zoek naar een recept om van die lekkere Italiaanse sjalotjes in te maken in een soort balsamico. Iemand een tip?

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe maak ik....
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2008, 20:37:44 »
Je kunt de sjalotten in boter zacht stoven, afblussen en op smaak brengen met balsamico en een beetje honing.
Maar hoe je het vervolgens goed bewaart weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2008, 20:37:58 door Annemieke »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2008, 20:48:08 »
Ik had zoiets een keer aan Bast gevraagd en nog steeds niet geporbeerd:
@Laurie
De collega heb ik alleen maar even heel snel in het voorbij gaan gesproken, maar het lijkt toch niet al te super ingewikkeld:
Zilveruitjes aansmoren in wat olijfolie en dan ongeveer 15 minuutjes laten pruttelen in balsamico met wat water.
Laat je wel weten hoe het eindresultaat geworden is?

Is de Good Food ook gearriveerd?  :)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:(Rare) Vragen
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2008, 21:54:50 »
Heeft iemand voor mij een recept van een honing-mosterddressing? Ga een recept maken van AH, kaartje vanavond meegenomen. Alles moet op een holletje, dus ik dacht: kaartje en dat maken maar, gelijk boodschappen meenemen.
Daar is het natuurlijk ook voor bedoeld, voor mensen op een holletje. Heel slim van Appie.
Alleen heb ik een vooroordeel t.a.v. kant-en-klaardressings, dus die heb ik laten staan.
Honing en mosterd heb ik in huis....hoop dat ik de rest ook heb.
de tuin: dat ben ik

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2008, 22:26:26 »
Als je honing en mosterd naar smaak klopt met wat (olijf)olie ben je al een heel eind denk ik.  :) Begin met van alles een eetlepel en dan vooral proeven of je 't lekker vind en eventueel meer honing of mosterd toevoegen. Ik had vandaag ook honing mosterddressing voor over de aardappeltjes en rode ui uit de oven die bijzonder goed gelukt was, maar dat was meer geluk dan wijsheid.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2008, 09:23:56 »
Als je honing en mosterd naar smaak klopt met wat (olijf)olie ben je al een heel eind denk ik.  :) Begin met van alles een eetlepel en dan vooral proeven of je 't lekker vind en eventueel meer honing of mosterd toevoegen. Ik had vandaag ook honing mosterddressing voor over de aardappeltjes en rode ui uit de oven die bijzonder goed gelukt was, maar dat was meer geluk dan wijsheid.

Ik knijp er meestal ook wat citroensap doorheen en begin meestal met een theelepel mosterd, maar dat ligt er wellicht ook aan welke mosterd je gebruikt. Lekkere dressing en stukken lekkerder dan die kant-en klare!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Lona

• 812
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2008, 09:31:31 »
ik doe mosterd, honing, yoghurt en wat mayo als dressing.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline greet

• 2.671
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2008, 11:41:58 »
op mijn busje dressing staat:

water
plantaardige olie
mosterd op oude wijze
accaciahoning
wijnazijn
suiker
eigeel
zout
specerijen
gemodificieerd maiszetmeel
en een berg e-nummerstabilisatoren

tis wel lekker (ja, ik heb mij laten verleiden door zo'n chique busje,duurder dan zou moeten argh, maar had het eens ooit in een niet veggie-restaurant gekregen, en dat was het enige lekkere aan het slaatje ;))
dus inderdaad iets zuurs als citroensap of azijn lijkt niet fout, en voor de rest eenvoudig... volgende keer maak ik het precies ook zelf...
laat je weten wat het geworden is?  ;)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2008, 11:03:04 »
De verse doperwten roepen mij toe vanuit de moestuin. Ik wil graag zo'n taartje maken met ricotta, doperwten en munt. Iemand enig idee van verhoudingen of een recept?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2008, 18:49:57 »
Hmm, een recept heb ik zo niet voor al die ingrdiënten, wel een hartige taart met doperwtjes met munt uit 'River Cafe Groen", of heb je inmiddels zelf al wat geflanst? Misschien dat ik morgen tijd en zin heb om wat Cucina Italiana's door te bladeren. Ik heb tuinbonen gekocht en zoek een briljant recept om daar iets mee te doen.  :)

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2008, 20:54:44 »
Ik vond t een heel goed idee, die doperwten, ricotta, munt taart. Ik wil t ook maken! En ik ben op zoek gegaan. Het kwam me zo bekend voor, maar mijn kookboeken en tijdschriften gaven geen antwoord. Maar ik heb online een recept gevonden! (Met dank aan WebChef...)
Komt dit in de buurt van wat je in gedachten had?
SFORMATO DI PISELLI E MENTA (hartige taart met ricotta, doperwtjes en munt)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2008, 22:46:12 »
Komt dit in de buurt van wat je in gedachten had?
SFORMATO DI PISELLI E MENTA (hartige taart met ricotta, doperwtjes en munt)

:yes:
Dit lijkt zeker op wat ik wel eens gegeten heb en in gedachten heb voor mijn taart. Alleen er gaat geen deeg onder dus? Het is meer een soort soufflé dus...

Er moet trouwens een beste berg doppers in zeg, zoveel heb ik er nou ook weer niet staan, dus ik denk dat ik de boel maar door x moet delen (afhankelijk van de hoeveelheid doperwten). Ik heb vrijdag weer tijd om boodschappen (dus ricotta) te halen dus dan dacht ik hem te gaan maken.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2008, 08:07:37 »
Bijn nader inzien is het recept van Renske letterlijk hetzelfde als in het River café kookboek (er zit ook ricotta in, had ik overheen gelezen :bonk: ). Op het plaatje ziet het er wel een beetje soufflé achtig uit.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2008, 20:45:48 »
Maar mijn hemel, 3 kg doperwten...  :o

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2008, 21:22:54 »
3??? mijn hemel, dan ben ik wel benieuwd naar dat plaatje. Dan is t vast heel hoog!

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2008, 10:57:26 »
Neuh, niet heel hoog, misschien 4 cm dus wel een platte taart die er luchtig uitziet. En wel héél groen.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:03:07 »
Hoe maak ik uiensoep zonder bouillon?

Mijn kookboek zegt:
-boter smelten
-uien goudbruin
- bloem erover
- 2 minuten roeren
Maar dan: schenk de bouillon (1,5 liter) erover
-laag vuur 45 minuten laten trekken.

De k1ppenbouillon gewoon vervangen door kruidenbouillon kan natuurlijk niet ivm allergieen, dus wat zal ik dan doen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:18:00 »
Is het een optie om zelf bouillon te maken? Nee zeker hè?

Dan zou ik het water gewoon goed zouten en evt als er wat kruiden zijn die je wel mag hebben, die erin doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:20:24 »
Gewoon zout in plaats van boullion. En de uien goed lang laten smoren in de boter. Maak dat maar drie kwartier. Beetje suiker er over en wat zout terwijl je dat doet helpt ook. Echte boter gebruiken. Selly zegt: sherry gebruiken. Ik ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:23:56 »
Mag je champignons en andere paddestoelen?

Room, sojaroom?

Sowieso kun je ook wat rode uien erbij gebruiken, die zijn wat zoeter.

En tijm en knoflook?