Portugalnieuwsflash:Tot mijn verbazing kwam ik eergisteren in een ietwat afgelegen straatje/´winkelcentrumpje ´een reformwinkeltje tegen. Ik geloof dat het reformwinkeltje in het kleinste Nederlandse gehuchtje nog groter zal zijn, maar goed. Ze verkochten er vooral homeopatische middeltjes, ook van die gezondheidssandalen en een paar schaarse producten (in hun vitrine waren oa 3 potjes tartex te vinden...) die er denk ik al heel lang in lagen... Ik heb er dus alleen maar een zakje kruidensnoepjes gekocht... Niet echt een aanrader dus, maar misschien als je een erg wanhopige veganist in Portugal bent zou je er wel terecht kunnen... Ze verkochten ook wat zelfgemaakt brood en gebak, dingen als linzen en redelijk wat koekjes ende mueslirepen. Alhoewel ik denk dat dit alles niet zoveel aan het assortiment van een grote supermarkt hier zou toevoegen.. Ze schenen zelfs een ´keten´te zijn, dwz nog 2 andere winkel(tje?)s te hebben. De adressen zal ik volgende keer wel opzoeken (foldertje meegekregen), allemaal in Porto, maar misschien zijn er in Lissabon dus ook wel een paar (kleine) reformzaakjes. Er lag zelfs ook een portugees vegetarisch kookboekje
.
Op mijn (open deur) vraag aan de verkoopster dat er zeker niet zoveel vegetarische Portugezen waren zei deze dat dat wel meeviel, maar ik blijf toch het tegenovergestelde denken...
Maar misschien zijn er wel een aantal mensen die om gezondheidsredenen macrobiotisch of id gaan eten, veel (eenvoudige) Portugezen zijn immers nogal gevoelig voor voor wat de bladen voor rages weergeven...
bloep!
Trouwens nog wat algemene info:
waarschuwing:
in tegenstelling tot in veel nlse restaurants zijn de broodjes met boter en kaas of olijven ed die vaak voor het voorof hoofdgerecht worden gereserveerd niet inclusief hier! Denk dus niet dat het ´van het huis is´ oid. Als je het niet wilt, weiger het dan ook gelijk en neem er geen hapje van. Vooral in (toeristische) restaurants in Lissabon nemen ze toeristen zo vaak ´te grazen´ door elk klein broodje, botertje en kaasje apart te berekenen... Portugese obers/restaurantseigenaars kunnen erg gehaaid (solly haai) zijn en de bediening in Portugal is zeker niet hun sterkste punt...
Verder zijn de meeste Portugezen, vooral in het Noorden heeeel erg vriendelijk en behulpzaam
.
Ow, trouwens ook nog: als je geen vegan bent, neem dan eens als ontbijt/(vroege) lunch een torrada, dat is luchtig geroosterd brood met gesmolten boter, erg lekker
Als je bovendien vegetarisch bent en op vakantie gwoon alle kaas eet (zoals ik) is een Tosta de queijo ook erg lekker
En koffie: vraag je normaal om koffie ´queria...´ dan krijg je een klein kopje heeeel sterke koffie.
Is dat toch wat te sterk, kun je ook kiezen voor een café con leite (mits je geen vegan bent natuurlijk, duh) das met half melk in een groter kopje (meer nlds formaat. Een galaõ is een groot glas koffie met melk en schuim
. Probeer ook de vele bolos: ptgese taart/gebakjes, vooral de bolo de nata is mjammjam
tis wat lang geworden, maar over Ptgal valt natuurlijk ook veel te vertellen
ps. mocht je tijd hebben/in de buurt zijn bezoek dan ook Braga. Dat is zowiezo een mooie oude stad (vanouds erg religieus, veel kerken dus), maar je kunt daar ook een huis van een rijke fam bezichtigen (kben de naam ff kwijt) dat werkelijk prachtig is. Vooral de tuin doet het hem