Portugal:
een geweldig mooi land van de saudade en met lieve vriendelijke mensen
Maar helaas: van vegetariers hebben ze geen kaas gegeten. Het woord vegetariano staat dan wel in het woordenboek, maar de inhoud ervan is ze, net zoals in veel middellandse zeelanden het geval is vaak geheel onduidelijk. Zo is het me vaak gebeurd dat, zelfs na uitleg (nao come carne e peixe) de vriendelijk jaknikkende 'begrijpende' ober na een halfuurtje vrolijk aan kwam zetten met een vissalade. Tip: neem dan ook idd een vegetarisch paspoort mee en ook heel handig: een wat & hoe Portugees boekje, voor het geval je de kaart ook nog een beetje wilt kunnen ontcijferen. In Lisboa wordt door sommige obers nog een beetje Engels gesproken, in het Noorden is dat niet het geval. In de Algarve ben ik nog nooit geweest, maar ik neem aan dat daar in de meer toeristische restaurantjes ook wel wat Engels gesproken zal worden.
Rest nog een klein waarschuwinkje: helaas is het (mannelijk) personeel van veel (toeristische) restaurantjes nogal 'inhalig' tegenover toeristen. Ook al heb je gezegd dat je geen brood en kaasjes/olijven bij je eten wilt, de meeste restaurants zullen het er toch bij zetten. Denk dan niet dat dat 'erbij hoort', ze zullen je achteraf de rekening 'per broodje/per kaasje' dat vaak belachelijk duur is presenteren. Als je dat dus niet wilt, vraag de ober het weg te halen/raak het niet aan.
Verder: Portugal é um pais muito lindo e subretudo:
boas ferias!
Ook tip: vais visitar o norte do Portugal: ha menos turistas e ( é porque) é muito tranquilo e boa!
tip: Bragança, ligt in uiterste puntje noordoosten, er gaat geen trein alleen bus naartoe, landschap is ook prachtig. En vergeet in Lisboa het Gulbenkian-museum niet (klassieke+ moderne kunst) en en...
naja, ik kan wel door blijven gaan, portugal portugal... zucht :mijmer: Khoop er deze zomer ook zelf een maandje naartoe te gaan...