Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 37 gasten bekijken dit topic.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #260 Gepost op: 14 november 2008, 15:58:01 »
ik ben eigenlijk best wel geschrokken of voel me belazerd over het aantal produkten waar gelatine in zit! fruitjoghurt zelfs in sommige creme fraiche! alles sta ik nu maar na te lezen i/d supermarkt, zou apart vermeld moeten worden; bevat dierlijke produkten; gatver..gelatine  :-\
Ik ben er ook van geschrokken toen ik erop ging letten. Gelatine is blijkbaar een heel goedkoop bindmiddel en zo lijken (light) kwark en andere soorten (light) yoghurtjes nog wat "body" te hebben. Het lijkt luxer en voller. Maar ik neem ze niet. Ik denk ook dat het ten koste gaat van de smaak (geen namelijk) en dat ze daarvoor extra suiker moeten toevoegen. Of zoetstof.

Lize

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #261 Gepost op: 19 november 2008, 11:24:15 »
4. In roomijs (wellicht al over geschreven maar ik heb niet dit hele topic al gelezen) zit dikwijls gelatine of eigeel. Ijs dat helemaal safe is, is roomijs van AH uit de serie met 1-literbakken straciatella, kaneel, etc. En divers ijs van Hertog is gelatine- en eivrij, maar die speciale ijsbakken met saus enzo zit vaak ei en/of gelatine in. Verder zit in sorbetijs wel eens eiwit, maar die bakjes van AH (recentelijk nieuwe smaken erbij gekomen) zijn eiloos.

mis ik iets? in roomijs zit sowieso zuivel, waarom is het dan erg als er ei in zit? of zijn er veel mensen die wel melk maar geen ei willen?

Vega_10

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn - senseo-pads?
« Reactie #262 Gepost op: 30 november 2008, 16:53:44 »
Ik heb gehoord van een collega van mij dat de senseo-pads niet vegetarisch zijn (om die creme-laag erop te krijgen). Ik kan daar niet zoveel over vinden, en vroeg me af of 1 van jullie hier meer over weet?


Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #263 Gepost op: 30 november 2008, 17:13:04 »
Jaren geleden werd al beweerd dat er varkensvet in de Senseo-pads zou zitten, maar dit is echt een broodje aap verhaal. Niet waar dus.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #264 Gepost op: 01 december 2008, 09:52:59 »
Ah, dat wilde ik al vragen. Hoorde het van de week van de kozijnenman. Hij werd intens gelukkig van het geluid van ons koffieapparaat en vertelde dat hij nooit meer senseo dronk omdat het schuim van varkensvet wordt gemaakt. Niet dus.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

vegadude

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #265 Gepost op: 02 december 2008, 15:23:54 »
De chocoladeletter van AH excellent bevat schellak (en misschien andere chocoladeletter ook wel, maar dat weet ik niet).


Vega_10

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #266 Gepost op: 04 december 2008, 22:49:54 »
Aha, dank je wel Kiwi! Weer wat geleerd  :-[

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #267 Gepost op: 16 januari 2009, 12:20:01 »
Een collega vroeg me zojuist waarom sommige vegetariërs geen sinaasappelsap (uit een pak) drinken. Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit van gehoord. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de mooie oranje kleur van microbeestjes wordt gemaakt - maar misschien klopt het ook gewoon niet...

... eens gegoogled. Sommige merken schijnen daadwerkelijk iets als visgelatine of visolie te bevatten:
http://caloriecount.about.com/vegetarian-juice-wtf-ft66291
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #268 Gepost op: 16 januari 2009, 12:31:41 »
Ja maar dat is allemaal geen ordinaire sinaasappelsap.
Als er Omega3 inzit is dat eigenlijk altijd afkomstig van vis(olie).
Sommige toegevoegde vitamines (welke ook alweer?) zijn met behulp van een 'drager' opgelost, die van dierlijke oorsprong is. Daar bestaat al een draadje over ergens. EDIT: Hier dus. Vooral oppassen met multivitamine-sapjes.
En tenslotte die kleurstof: allemaal mengseltjes van/met andere vruchten.
Ik vermoed dat 'gewone'  sinaasappelsap altijd veilig is?
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2009, 12:36:15 door Ping @ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #269 Gepost op: 16 januari 2009, 12:40:26 »

Ik vermoed dat 'gewone'  sinaasappelsap altijd veilig is?

Er was iets met ik geloof appelsientje maar weet niet meer precies was. Misschien dat ze er bij gewone appelsientje opeens toch ook vitamines aan toevoegen, maar dat staat dan op het pak.
En met gewone appelsap heb je natuurlijk het punt van het klaren.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #270 Gepost op: 06 februari 2009, 16:26:43 »
Bonito extract. Zit in veel japanse dingen (zoals miso soep) en is dus vis extract. Fijn dat de allergie informatie dat het product vis bevat op de bijsluiter staat en niet op de buitenkant van de miso soep.
Nou ja, weer wat geleerd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #271 Gepost op: 06 februari 2009, 22:41:53 »
Bonito extract. Zit in veel japanse dingen (zoals miso soep) en is dus vis extract. Fijn dat de allergie informatie dat het product vis bevat op de bijsluiter staat en niet op de buitenkant van de miso soep.
Nou ja, weer wat geleerd.
Ja vervelend is dat! Ik vind wat dat betreft dingen bij de toko kopen vaak tricky, soms staan er in het Engels, Duits Frans en Nederlands heel andere ingrediënten. Typisch.
Je kunt bij de Natuurwinkel wel vega miso soep, op basis van shiitake krijgen, heb je die al? Zit geloof ik in zo'n aluminium achtige verpakking.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #272 Gepost op: 07 februari 2009, 11:50:52 »
Bonito extract. Zit in veel japanse dingen (zoals miso soep) en is dus vis extract. Fijn dat de allergie informatie dat het product vis bevat op de bijsluiter staat en niet op de buitenkant van de miso soep.
Nou ja, weer wat geleerd.

Ja. Die miso-pasta's van de toko of Biowinkel zijn over het algemeen wel veggie. En bij de biowinkel heb je ook veggie dashi (dashi is de bouillon die je aan misosoep kunto voegen) maar die veggie dashi voegt weinig toe aan de misosoep. Maar met die pasta kun je een lekkere misosoep maken.

Overigens: dashi (de vis-variant) zit vaak ook door het sausje dat je bij Japannners geserveerd krijgt bij tempura.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #273 Gepost op: 21 juni 2009, 18:12:01 »
Italiaanse crackers van de Hema. Althans, die ze foccacia met ui noemen (het is geen foccacia, maar zo noemen ze het) blijkt met varkensreuzel.
,,,,فلافل

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #274 Gepost op: 22 juni 2009, 14:49:10 »
Een collega vroeg me zojuist waarom sommige vegetariërs geen sinaasappelsap (uit een pak) drinken. Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit van gehoord. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de mooie oranje kleur van microbeestjes wordt gemaakt - maar misschien klopt het ook gewoon niet...

... eens gegoogled. Sommige merken schijnen daadwerkelijk iets als visgelatine of visolie te bevatten:
http://caloriecount.about.com/vegetarian-juice-wtf-ft66291

Was het niet de aloude vruchtvlees grap?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #275 Gepost op: 22 juni 2009, 17:41:43 »
Een collega vroeg me zojuist waarom sommige vegetariërs geen sinaasappelsap (uit een pak) drinken. Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit van gehoord. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de mooie oranje kleur van microbeestjes wordt gemaakt - maar misschien klopt het ook gewoon niet...

... eens gegoogled. Sommige merken schijnen daadwerkelijk iets als visgelatine of visolie te bevatten:
http://caloriecount.about.com/vegetarian-juice-wtf-ft66291

Was het niet de aloude vruchtvlees grap?


Nee, aan sommige sappen wordt op niet-veggie wijze vitamine toegevoegd.
,,,,فلافل

Kieketok

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #276 Gepost op: 23 juni 2009, 21:25:31 »
Ja ik denk dat dat bedoeld werd. Dingen waar vitamine A en D aan toegevoegd wordt, zoals vruchtensap en boter zijn zeer strikt genomen niet vegetarisch. Deze vitaminen zijn oplosbaar in vet, niet in water (vitamine C is bijvoorbeeld wel in water oplosbaar). Daarom wordt gebruik gemaakt van visvetten om het te laten mengen, maar dat hoeft niet op het pak vermeld te worden. Alpro voegt ook vitaminen toe, maar doet dat met behulp van een ander, plantaardig, stofje.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #277 Gepost op: 25 juni 2009, 16:18:52 »
Zwarte pasta schijnt gemaakt te worden met inktvisseninkt  :-X
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #278 Gepost op: 25 juni 2009, 20:18:42 »
Zwarte pasta schijnt gemaakt te worden met inktvisseninkt  :-X

Klopt hoewel het heel soms met spirulina (een alg) is maar dan is het meer groenig.
,,,,فلافل

Kieketok

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #279 Gepost op: 26 juni 2009, 13:08:44 »