Wat zit er dan verwerkt in fruitsap en in wijn en bier?
En in brood?
En hoe kun je dit achterhalen?
Fruitsap en drank worden vaak geklaard, waardoor het niet meer troebel uitziet maar mooi helder. Dit kan gebeuren met dierlijke producten, ik geloof uit vis of botten. Die dierlijke producten zitten dus niet in het uiteindelijke product, dus hoeven niet vermeld te worden op de verpakking. Naast betrouwbare vegetarische of veganistische logo's kom je er denk ik alleen achter door het aan de fabrikant te vragen.
Dan moet je alleen wel specifiek ernaar vragen waarmee het geklaard is, als je alleen vraagt of het vegetarisch is, krijg je makkelijk een verkeerd antwoord.
Ook kunnen dierlijke producten gebruikt worden als drager om vitamines mee toe te voegen aan sap, of dat in Nederland ook zo is, weet ik niet.
In brood kunnen dierlijke e-nummers zitten. Er zijn maar weinig e-nummers die altijd dierlijk zijn, veel e-nummers kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn (en ook veel alleen van plantaardige), de fabrikant vragen is dan ook weer de manier om erachter te komen.
Wat je ook kan doen is op dit of andere vegetarische/veganistische fora kijken wat anderen als antwoord hebben gekregen van fabrikanten. Niet iedereen hoeft alles opnieuw uit te gaan zoeken natuurlijk.