Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #440 Gepost op: 10 mei 2010, 20:25:15 »
Boter is altijd van dierlijke onderdelen (room enzo), maar je bedoelt vast margarine en dat soort smeersels.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #441 Gepost op: 10 mei 2010, 23:13:34 »
Ja en hoe lighter de plantaardige margarine, hoe meer gelatine erin zit  :-\

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #442 Gepost op: 11 mei 2010, 09:26:30 »
Klopt, zit meestal in de hoek van de vitamine D, als ik het goed onthouden heb.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #443 Gepost op: 11 mei 2010, 09:53:17 »
Ja ik bedoel die plantaardige margarines inderdaad. Meestal zit er toch iets van een melk product door.

@Sam hoe bedoel je? Wordt de vit D toegevoegd obv dierlijke bestanddelen ofzo?

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #444 Gepost op: 11 mei 2010, 10:01:09 »
Wolvet. Laat de forumzoekfunctie maar eens op dat woord los.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #445 Gepost op: 11 mei 2010, 10:05:06 »
Ahhh, ik zie.

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #446 Gepost op: 12 mei 2010, 14:38:06 »
Wij hebben altijd wajang dieetlight, en daar zit geen zuivel in (want m'n moeder kan ertegen en die mag geen melk). Maar gelatine heb ik helemaal niet naar gekeken, dat zou ik toch echt niet verwachten daarin. :S

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #447 Gepost op: 14 mei 2010, 22:42:34 »
Ik eet al jaren Natufood Margarine (Natuurvoedingwinkel).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #448 Gepost op: 19 mei 2010, 10:40:34 »
AH eigen merk woksaus (smaak "sweet", van andere weet ik het niet) bevat oester-extract, iew. En Calvé whiskey cocktail saus (?geloof ik) heeft Worcestersaus als ingredient. Saus in saus dus! Stom.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2010, 21:27:26 door Basje »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #449 Gepost op: 19 mei 2010, 13:39:53 »
Tomatensoep, soms dan, aldus hoogleraar insectenkunde Marcel Dicke: "Zo komen er in tomatensoep echt wel eens tomaten terecht waar nog een rups tussen zit."

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #450 Gepost op: 19 mei 2010, 14:26:29 »
Jahaa, en in appelmoes zitten ook rupsen, en wat denk je van spinazie en prei uit de diepvries? Dat telt voor mij allemaal niet mee als niet-vegetarisch.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #451 Gepost op: 26 mei 2010, 10:36:04 »
Ja, dan kan ik dus echt alleen nog maar thuis eten en alles zelf snijden, pureren e.d. Daar heb ik niet altijd tijd voor hoor, moet die rups maar niet op mijn appel/tomaat gaan zitten tijdens de oogst, eigen schuld, dikke bult :P
Dan kun je dus ook niet meer een vegetarisch gerecht in een niet-vegetarisch restaurant eten want er zou nog een piepklein restje vlees o.i.d. in de pan kunnen zitten. Ik moet ook al rekening houden met bepaalde producten die mijn lichaam niet graag heeft, naast vlees, en dan kan ik dus net zo goed zoals die man in India (daar woont hij toch?) van lucht gaan leven.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #452 Gepost op: 26 mei 2010, 10:42:11 »
Hmmmm, gebakken lucht... Nam nam nam!
Ja, die man die daar van leeft zal er wel vol van zijn  ::)
Trouwens, groenten uit eigen tuin, daar zitten nog veel meer beestjes op, hoor. Een krop sla uit den hof is echt vreselijk om te kuisen, je moet echt elk blaadje bekijken, want die stomme rupsen en spinnen en luizen zetten zichzelf stevig vast.
En ik kan mij ook inbeelden dat ik er daarna ook nog wel een paar heb opgegeten. Het idee geeft me kriebels, maar ach ja, das weer goed voor m'n B12  ;)

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #453 Gepost op: 26 mei 2010, 12:33:06 »
Mijn moeder had als tip om de beestjes te verwijderen van de groente: 20 minuten in een bak zout water laten liggen. Wat ik van haar begreep gaan de beestjes dan dood en rupsen/slakken komen bovendrijven. Dan 15 min. in een bak water zonder zout en afspoelen onder de kraan.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #454 Gepost op: 26 mei 2010, 12:38:06 »
Maar die luizen blijven er dan op zitten, hoor, bij mij.
En de andere beestjes gaan gewoon op de mesthoop erna.
Tis gewoon wat meer werk.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #455 Gepost op: 26 mei 2010, 14:01:27 »
Dan kun je dus ook niet meer een vegetarisch gerecht in een niet-vegetarisch restaurant eten want er zou nog een piepklein restje vlees o.i.d. in de pan kunnen zitten. Ik moet ook al rekening houden met bepaalde producten die mijn lichaam niet graag heeft, naast vlees, en dan kan ik dus net zo goed zoals die man in India (daar woont hij toch?) van lucht gaan leven.

De meeste fatsoenlijke restaurants zullen je nooit een 100% garantie kunnen en willen geven dat de gerechten vrij zijn van iets, als het wel in hun keuken aanwezig is. Of het nou om dier, gluten of melkproducten gaat, er is altijd een klein risico op minieme sporen.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #456 Gepost op: 26 mei 2010, 14:26:28 »
Precies, dus daar ga ik me niet druk over maken als ik naar een restaurant voor alleseters ga. Het moet wel leuk, gezellig en leefbaar blijven. Als ik me op iedere molecuul van mijn eten moet concentreren, dan kan ik net zo goed meteen stoppen met eten. Ik probeer dus wel op te letten wat de ingrediënten zijn, maar als ik dat een keertje vergeet te doen en ik eet dan iets met gelatine, dan is het jammer maar helaas, volgende keer beter. Alleen van sommige producten krijg ik ook buikpijn en daar probeer ik wel heel waakzaam in te zijn (zoals b.v. runderbouillon). Dus als er op een verpakking staat "bouillon" zonder enige aanwijzing over dierlijk of plantaardig, dan neem ik het niet mee.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #457 Gepost op: 26 mei 2010, 14:34:14 »
Mijn moeder had als tip om de beestjes te verwijderen van de groente: 20 minuten in een bak zout water laten liggen. Wat ik van haar begreep gaan de beestjes dan dood en rupsen/slakken komen bovendrijven. Dan 15 min. in een bak water zonder zout en afspoelen onder de kraan.

Doet mijn moeder ook. Alsof ze van 10-20 minuten koken niet hartstikke dood gaan!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #458 Gepost op: 26 mei 2010, 14:49:46 »
Mijn moeder had als tip om de beestjes te verwijderen van de groente: 20 minuten in een bak zout water laten liggen. Wat ik van haar begreep gaan de beestjes dan dood en rupsen/slakken komen bovendrijven. Dan 15 min. in een bak water zonder zout en afspoelen onder de kraan.

Doet mijn moeder ook. Alsof ze van 10-20 minuten koken niet hartstikke dood gaan!

LOL, ja hè (behalve dan bij sla, want die kook ik niet). Maar als je ze meekookt, maakt het de groente dan niet minder vegetarisch? Je kookt ze dan immers in insectenbouillon  :-X

Veer666

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #459 Gepost op: 28 mei 2010, 14:42:00 »


LOL, ja hè (behalve dan bij sla, want die kook ik niet). Maar als je ze meekookt, maakt het de groente dan niet minder vegetarisch? Je kookt ze dan immers in insectenbouillon  :-X

Insectenbouillon  :hungry: :nooo:  yuk!