Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #420 Gepost op: 21 januari 2010, 22:31:42 »
De Tuinkruidenjus van Maggi blijkt ook niet vega te zijn, zitten allemaal slechte E-nummertjes in.

Op de (ik geloof) uitjesjus van zowel Knorr als Maggi staat dat ie wel veggie is.

Omgekeerd: de half volle creme fraiche bij Albert Heijn is tegenwoordig weer wél vegetarisch (geen gelatine meer).
,,,,فلافل

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #421 Gepost op: 21 januari 2010, 23:47:10 »
Potverdorie... Dus ook in crème-fraiche gooien ze die rotzooi?? Nog nooit de ingrediënten bekeken..

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #422 Gepost op: 22 januari 2010, 11:46:19 »
Maar alleen door de halfvette.
This is between me and the vegetable!

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #423 Gepost op: 22 januari 2010, 15:51:53 »
Paprikachips van de hema, ik vond ze lekker smaken en toen de zak bijna leeg was las ik bij de ingredienten vleesbouillon  :o

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #424 Gepost op: 23 januari 2010, 16:41:09 »
Maar alleen door de halfvette.

precies en nu dus niet meer in die van AH. Die van de biowinkel (van Latois geloof ik) was altijd al oke.
,,,,فلافل

Veer666

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #425 Gepost op: 14 maart 2010, 19:58:20 »
Voor mijn maaltijden, en die van mn ouders, pak ik bijna altijd de Kasjroet lijst erbij om kosjer te koken..
daarin staat ook dat roze/witte muisjes en gestampte muisjes ongeoorloofd zijn..

er staat ook in dat de After Eight, Bros, Kitkat, Lion, Nuts, Rolo en de Smarties ongeoorloofd zijn..  :'(

Ongeloofde kleurstoffen:
E120 (cochenille, karmijnzuur en karminezuur)
E163 (anthocyaninen)

Ongeoorloofde Emulgatoren:
E 422, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 481, 482, 483, 485, 491, 492, 493, 494, 495, 542, 570, 571, 572, 573, 640, 1000, 1518 en 4796..

Als vegetariër kun je de Kasjroet lijst aanhouden om iig enkele dierlijke producten niét binnen te krijgen(zoals de geplette vrouwtjes schildluizen in de kleurstof E120)

Wat betreft de muisjes, de roze muisjes worden gemaakt met de Rode kleurstof E120, en de witte waarschijnlijk dus met de kleurstof E163

In m&m's zit de rode kleurstof ook, ook in Skittles en andere M&M achtige snoepsoorten. Je kunt de rode eruithalen, je kunt ze ook gewoon helemaal niet meer eten.


E163 Is wel vegetarisch en veganistisch. zie http://www.food-info.net/nl/e/e163.htm

Dieetbeperkingen :
Geen. E163 kan gebruikt worden door vegetariërs en veganisten en.alle religies m.u.v. Joden, omdat sommige anthocyanen uit druiven gewonnen worden.


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #426 Gepost op: 14 maart 2010, 20:11:16 »
Mogen joden geen druiven?

Hanneke

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #427 Gepost op: 14 maart 2010, 20:15:09 »
Het gaat mij te ver uit te zoeken wele E-nummers wel of niet veganistisch zijn. Ga echt niet met een lijstje lopen. Het gemakkelijkst bij de natuurwinkel te kopen.

Veer666

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #428 Gepost op: 14 maart 2010, 20:41:10 »
Mogen joden geen druiven?

Ja blijkbaar, maar verder weet ik niet zo veel van het Jodendom.
Dus misschien dat iemand anders hier meer over weet...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #429 Gepost op: 14 maart 2010, 20:45:13 »
Google:
'Tenslotte zijn wijn en andere producten uit druiven alleen toegestaan indien tijdens het hele productieproces een Jood erop heeft toegezien dat alles kosher is verlopen (Regenstein en Regenstein, 1990).'
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #430 Gepost op: 14 maart 2010, 20:48:53 »
Ja zover was ik ook met mijn zoektocht. Het lijkt me tamelijk algemeen geldend voor vrijwel alle voedselprodukten.
Maar wanneer zijn de druiven op zich dan kosher en wanneer niet?

Ik vind bijvoorbeeld: Als een voorbeeld van de laatste bekommernis gaat het verhaal van een rabbijns gerechtshof in Boston dat enige jaren geleden de druiven, geplukt door onderdrukte Chicano werkers, niet-kosher verklaarde.

Een tamelijk specifieke niet-kosherverklaring en juist daarom vrij vaag, kortom.
Rare jongens, die Joden
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 21:02:44 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #431 Gepost op: 14 maart 2010, 20:52:30 »
Het gaat mij te ver uit te zoeken wele E-nummers wel of niet veganistisch zijn. Ga echt niet met een lijstje lopen. Het gemakkelijkst bij de natuurwinkel te kopen.

De natuurwinkel verkoopt ook vlees, dat is geen garantie voor vegan voedsel.
Overigens heb ik mijn lijstje al jaren terug uit mn portemonnee gemikt. Beste beslissing ooit!

@@rno; bedankt! Weer wat geleerd.
@@n: gewone druiven lijken me altijd kosher, alleen in bewerkte vorm niet altijd. Al weet ik niet wat een koshere bewerking in kan houden. Kan me er niks bij indenken maar heb ook geen zin om te googlen.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #432 Gepost op: 14 maart 2010, 22:30:01 »
Er worden vaak dierlijke producten, die niet allemaal koosjer zijn, gebruikt om de wijn te klaren. Zie: http://www.walchersgilde.nl/Klaren_van_wijn.html

Verder gaan de kasjroetregels natuurlijk niet alleen maar over gebruikte ingrediënten maar ook keukeninventaris moet koosjer zijn, er mag op zaterdag niet gewerkt zijn aan de wijn etc.

Die druiven moeten niet op zaterdag geplukt zijn en ook niet door onderdrukte mensen. Daarmee zijn de druiven niet meer koosjer.


« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 22:33:12 door standaard »

Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #433 Gepost op: 14 maart 2010, 22:38:43 »
Het ging toch niet om wijn maar om druiven? En wat voor het plukken en bewerken van druiven geldt geldt dan natuurlijk ook voor andere gewassen. Tenminste, ik neem aan dat boontjes ook niet op zaterdag geplukt mogen zijn, en ook niet door onderdrukte mensen. Waarom worden dan toch speciaal die druiven eruit gepikt? Zoals de site met e-nummers het formuleert staat het er alsof ze helemaal geen druiven mogen.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #434 Gepost op: 14 maart 2010, 23:22:20 »
oh zo ja..

Het moet denk ik gelezen worden als:

".. omdat sommige anthocyanen uit druiven gewonnen worden. "

Het gaat dus niet om de druiven maar om het winningsproces wat mogelijk niet helemaal koosjer is. Daarmee is het eindproduct niet meer koosjer. 

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #435 Gepost op: 15 maart 2010, 00:16:08 »
Das weer typisch zo een religieuze regeling van vroeger, denk ik.
Met wijn werd veel gesjoemelt, en als er geen jood bij was, was je bijna zeker dat je in de zak gezet werd... Zou het daarvan komen?

Veer666

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #436 Gepost op: 17 maart 2010, 19:13:47 »
Maar alleen door de halfvette.

De demi-creme fraiche van de jumbo is dan weer wel vegetarisch :)


*yuk* Karmijn in mn yoghurt (drink-yoghurt van lidl), dat is toch ook nie nodig? Wat kan mij die kleur schelen? Of doet het ook wat voor de smaak? Ik kan het me haast niet voorstellen :o*puke*
stom gewoon niet over nagedacht en pak gekocht zonder te kijken....

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #437 Gepost op: 17 maart 2010, 19:51:24 »
Maar alleen door de halfvette.

De demi-creme fraiche van de jumbo is dan weer wel vegetarisch :)

En die van AH tegenwoordig ook.
En die van de biowinkel (Latois) ook.
,,,,فلافل

mirandaaatje

Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #438 Gepost op: 24 maart 2010, 19:32:56 »
Jemig de pemig, ik wist niet dat er zoveel dierlijk spul door ons eten zat. Zo kun je dus bijna niks meer zomaar even eten, zonder erbij na te denken, als je strikt vegetarisch wilt zijn! Ik ga echter echt geen tompouzen en spekjes laten staan, omdat daar gelatine in zit. Nu eet ik geen vlees omdat dat gezonder is, niet vanwege het dierenleed.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #439 Gepost op: 10 mei 2010, 19:45:04 »
Ik las net in de consumentengids dat plantaardige boter lang niet altijd plantaardig is. Als het plantaardig heet mag er nl max 2% dierlijke producten in zitten en daar wordt dus gretig gebruik van gemaakt.
Tenzij er zuiver of 100% plantaardig staat.

De meeste veganisten wisten dit vast al, en mij maakt het als vegetarier niet uit, maar het verbaasde me wel.